تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا اومیکرون پایان همه‌گیری کروناست؟/ به شایعات توجه نکنید!

ایران در آستانه موجی از کروناست که بیش از دو ماه است در آمریکا و اروپا آغاز شده است. این گزاره حاوی یک خبر خوب و یک خبر بد است. خبر بد اینکه قله ابتلا در کشور‌هایی که اومیکرون در آن‌ها شیوع داشته، بالاتر از قله ابتلا در تمام موج‌های دیگر کرونا بوده و متعاقبا قله مرگ و میر نیز در بسیاری از کشور‌ها رکورد زده است. خبر خوب اینکه تجربه این کشور‌ها به نحوه مقابله با این سویه کمک خواهد کرد.

مشخصات اومیکرون چیست

رویداد۲۴ شبکه‌های اجتماعی ایران پر از اخبار ضد و نقیض و بعضا گمراه‌کننده درباره سویه جدید کروناست. پیام‌هایی در واتس‌آپ و تلگرام و حتی رسانه‌های رسمی دست به دست می‌شود که مدعی‌اند افراد ممکن است دو بار طی یک ماه به اومیکرون مبتلا شوند. رویداد۲۴ در این گزارش معتبرترین اطلاعات درباره مشخصات اومیکرون را از رسانه‌های اصلی مورد تایید سازمان‌های بهداشتی جهان استخراج کرده و منتشر کرده است.

آیا ممکن است دوبار کرونا بگیریم؟

به گزارش پایگاه خبری بی‌بی‌سی بریتانیا با شیوع سویه اومیکرون خطر «ابتلای مجدد» به کرونا ۱۶ برابر بیشتر از سویه‌های قبلی از جمله دلتا شده است. بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرده در دوره شیوع اومیکرون تعداد افرادی که بیش از یک بار تست کرونای آن‌ها مثبت شده افزایش یافته است. در بریتانیا بیش از نیم میلیون مورد ابتلا به ثبت رسیده که از ابتدای شیوع کرونا تا امروز بیش از یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند. با این حال بی‌بی‌سی بعد از بررسی داده‌های منتشر شده گفته تعداد ابتلای مجدد به کرونا نسبتا پایین بوده است. از بین ۱۴.۸ میلیون نفر مبتلا به کرونا در کل انگلیس از ابتدای شیوع کرونا تا امروز تنها ۴ درصد بیش از یک بار به کرونا مبتلا شده‌اند، اما ظاهرا تعداد این افراد از زمان شروع موج اومیکرون در ماه دسامبر به شدت رو افزایش بوده است.

بی‌بی‌سی نوشته از بین ۱۱ مبتلای روزانه در ماه نوامبر دست‌کم ده نفر آن‌ها قبلا به کرونا مبتلا شده بوده‌‌اند. اما این گزاره به این معنا نیست که این افراد دوبار به سویه اومیکرون مبتلا شدند بلکه این نشان می‌دهد سویه اومیکرون به دلیل سرایت‌پذیری بالا و توانایی برای عبور از آنتی‌بادی‌های ایجاد شده در بدن، قدرت بالاتری برای ابتلای مجدد افراد دارد. بی‌بی‌سی تاکید کرده مواردی که دوباره به کرونا مبتلا شدند قبلا به کرونای آلفا یا دلتا مبتلا شده بودند.

مقامات بهداشتی بریتانیا اعلام کردند دست‌کم ۹۰ روز بین بار اول و دوم ابتلا به کروتا فاصله وجود داشته است. با این وجود بی‌بی‌سی به گزارش‌هایی که در ماه اخیر به طور ویژه در میان بچه‌های مدرسه‌ای رواج داشته اشاره کرده و گفته گزارش‌هایی به دست سیستم بهداشتی بریتانیا رسیده که از دو بار ابتلا در یک ماه حکایت دارد. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفته هنوز مشخص نیست این موارد چه شرایطی داشته‌اند، اما آنچه مسلم است این است که ابتلای دوباره به سویه اومیکرون بسیار نادر است، حتی اگر آن را غیر ممکن نخوانیم.


بیشتر بخوانید: چقدر از ویروس اومیکرون نگران باشیم؟


به گزارش رویداد۲۴ آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا داده‌های مربوط به مواردی از ابتلا را منتشر کرده که ظاهرا بین اول ماه نوامبر تا ۲۹ ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ دوبار به کرونا مبتلا شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد احتمالا نزدیک به ۳ هزار مورد بین ۲۹ تا ۸۹ روز بعد از ابتلای اول دوباره به کرونا مبتلا شده‌اند، اما هنوز آژانس بهداشت انگلیس نمی‌تواند به درستی تایید کند که آیا این موارد دوباره مبتلا شده‌اند یا کرونای اولیه آن‌ها بهبود پیدا نکرده بوده است.

آنچه به وضوح توسط آژانس امنیت بهداشتی انگلیس اعلام شده این است که هنوز مشخص نیست آیا ایمنی ناشی از ابتلا به اومیکرون می‌تواند مانع از ابتلای دوم به اومیکرون یا سایر سویه‌ها شود یا خیر، اما احتمال ابتلای دوباره به سویه امیکرون بسیار پایین در نظر گرفته شده است.

آیا ابتلای مجدد به کرونا خفیف‌تر خواهد بود؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد افراد برای بار دوم به کرونای خفیف‌تری مبتلا می‌شوند. اما مجله ساینس تاکید کرده نباید این را به عنوان یک فکت در نظر گرفت چرا که جهش‌های مختلف در ویروس ممکن است شدت آن را دستکاری کند. با این حال محققان چینی نتیجه تحقیقاتشان را در مجله «پری پرینت» منتشر کرده و اذعان کردند تا این لحظه موارد ابتلای مجدد به کرونا در بیماران با شدت گرفتن علائم بیماری همراه نبوده،  هرچند احتمال این اتفاق را رد نکرده‌اند.

مرکز مقابله با بیماری‌های واگیردار آمریکا (سی‌دی‌سی) گزارشی منتشر کرده و گفته افرادی که برای بار دوم یا سوم با سویه اومیکرون به کرونا مبتلا می‌شوند علائم کمتری نسبت به موارد قبلی ابتلا به کرونا بروز خواهند داد. در گزارش سی‌دی‌سی آمده افرادی که برای بار چندم به کرونا مبتلا شده‌اند اکثرا قدرت چشایی و بویایی‌شان را از دست نداده‌اند. بر اساس همین گزارش هم سی‌دی‌سی دوره درمان کرونا برای افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند یا واکسیناسیون‌شان کامل بوده را کوتاه‌تر از دوره درمان سویه‌های قبلی اعلام کرده است.

آیا ابتلا به اومیکرون مانند دوز یادآور عمل می‌کند؟

در کوتاه‌مدت جواب بله است. بر اساس یافته‌های محققان ایمنی ناشی از هر بار ابتلا به کرونا مانند یک دوز واکسن عمل میکند، اما با تغییراتی که در دو سال گذشته در رفتار ویروس مشاهده شده بهتر است زیاد به این گزارش‌ها دل ببندیم. مهمتر اینکه تعمدا نباید خودتان را در معرض ویروس قرار دهید به این امید که ایمنی پیدا خواهید کرد. هر بار ابتلای یک انسان به کرونا شانس جهش‌های ویروس را افزایش می‌دهد و این احتمال وجود دارد که چرخه ابتلا هیچ گاه متوقف نشود. برای دریافت آنتی‌بادی به واکسن‌ها اعتماد کنید.

سی‌دی‌سی آمریکا نتیجه آخرین یافته‌هایش را درباره واکسن منتشر کرده که نشان می‌دهد افراد که دوز یادآور دریافت کرده‌اند سطح قابل توجهی ایمنی در برابر ویروس دارند. این داده‌ها نشان می‌دهد ایمنی ناشی از دوز اول و دوم واکسن بعد از مدتی از بین می‌رود، اما دریافت دوز یادآور از ابتلا به موارد شدید کرونا جلوگیری می‌کند. سی‌دی‌سی ضمن اذعان به احتمال بالای ابتلا به کرونا در موج اومیکرون گفته افرادی که دوز یادآور را دریافت کرده‌اند احتمال مرگ و میر و ابتلای شدیدشان به کرونا پایین‌تر است، هرچند خطر این موارد صفر نیست.

آیا اومیکرون پایان پندمی کروناست؟

روز گذشته دانمارک به عنوان یکی از کشور‌های اروپایی که بالاترین نرخ ابتلا را تجربه کرده همه محدودیت‌های کرونایی اش را برداشته و رسما اعلام کرده کرونا دیگر یک خطر حیاتی به شمار نمی‌رود. سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده تعداد بسیار زیادی از مردم در جهان به اومیکرون مبتلا خواهند شد و این نشانه‌ای برای پایان پندمی در جهان است چرا که دست‌کم در کوتاه‌مدت به یک ایمنی جمعی دست پیدا می‌کنیم. اما نشریه نیچر این گزاره را زیر سوال برده و در گزارشی سرعت بالای شیوع سویه جدید کرونا، استراتژی‌های متعدد واکسیناسیون و سطوح مختلف ایمنی جمعی در جهان را عواملی خوانده که پیش‌بینی آینده پندمی را دشوار می‌کند.

این نشریه به نقل از محققان نوشته پندمی کرونا با اومیکرون پایان نمی‌پذیرد و این آخرین سویه‌ای نیست که جهان‌شمول خواهد شد. بر اساس یافته‌های این نشریه ویروس کرونا قرار نیست خود به خود نابود شود، اما بی‌شک از حالت پندمی به حالت اندمی تغییر خواهد کرد (شیوع منطقه‌ای به جای شیوع جهانی). گذار به حالت اندمی یعنی «با ویروس زندگی کردن» بدون اعمال محدودیت‌های کرونایی. اما رسیدن به این مرحله نیازمند یک تعریف واحد از این سوال است که «آستانه تحمل جامعه، چه تعداد کشته در روز است؟»

از نظر محققان زمانی کرونا به یک اندمی تبدیل می‌شود که بیشتر افراد بزرگسال در برابر ابتلای شدید به کرونا ایمن شده باشند و راه رسیدن به این مرحلع ابتلای چندین باره به کرونا و دست پیدا کردن به ایمنی طبیعی است. این اتفاق شاید چندین دهه طول بکشد و در این مدت بسیاری از افراد آسیب پذیرترند و شاید نیاز به واکسیناسیون مداوم داشته باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان