تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبر جدید درباره دستمزد سال آینده کارگران

ایسنا نوشت: از نگاه یک فعال حوزه کار، احتمال افزایش ۶۰ درصدی حداقل مزد کارگران وجود دارد و نباید با کم و زیاد کردن درصد افزایش حقوق و دستمزد به فاصله طبقاتی در کشور دامن بزنیم.

خبر جدید درباره دستمزد سال آینده کارگران

رویداد۲۴ علی اکبر سیارمه ضمن اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در ارزیابی افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق کارگران اظهار کرد: در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران با کارمندان یک میلیون تومان تفاوت دارد و این مساله خود به نوعی تبعیض مزدی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اگر دولت را به عنوان کارفرمای بزرگ در کشور قبول داریم، انتظار این است که در تعیین حقوق و دستمزد هم برای کارمندان و هم کارگران رعایت انصاف و عدالت صورت گیرد.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: در حال حاضر دولت به دلیل مدیریت بر بسیاری از بخش‌ها و مراکز تولیدی، صنعتی و اقتصادی بزرگترین کارفرما محسوب می‌شود و در جلسات تعیین دستمزد هم با وجود آنکه عنوان می‌شود کارگر و کارفرما سر دستمزد به توافق می‌رسند، ولی ترکیب شورای عالی کار روشن و مشخص است و نمایندگانی از دولت و وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد حضور دارند و می‌دانیم که دولت تعیین کننده و تصمیم گیرنده در دستمزد است.


بیشتر بخوانید: خبری مهم در مورد عیدی کارمندان و بازنشستگان


سیارمه با بیان اینکه طبقه کارگر و کارمند هر دو در یک کشور زندگی می‌کنند و مالیات می‌دهند، گفت: عدالت مزدی باید بین نیرو‌های کار اجرا شود و با کم و زیاد کردن درصد افزایش حقوق به فاصله طبقاتی دامن نزنیم.

وی به رویکرد برخی کشور‌ها در تعیین حداقل دستمزد و بالا بودن سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید در آن‌ها اشاره کرد و گفت: ما باید این کشور‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که حقوق و دستمزد کارگران در این کشور‌ها روی فراورده‌ها و اقلام تولیدی چقدر است و چند درصد هزینه‌ها را می‌پوشاند.

این فعال حوزه کار متذکر شد: در تمام کشور‌ها تولیدکننده هزینه مواد اولیه، حامل‌های انرژی و حقوق و دستمزد را درنظر می‌گیرد و شرایط بازار و آینده را مورد توجه قرار می‌دهد و با درصد سود، هزینه کل تولید را اعلام می‌کند. ما باید ببینیم در کشور‌های همسایه و یا اروپا چند درصد هزینه تمام شده مربوط به حقوق و دستمزد است و مبنای محاسبه مزد را مورد مطالعه قرار بدهیم.

به گفته سیارمه، در آلمان سهم دستمزد بالای ۷۰ درصد است و افزایش حقوق کارگران محاسبه و در بخش‌های تولید و صنعت اعمال می‌شود چرا که آن‌ها این مساله را در رونق اقتصاد موثر می‌دانند، ولی در کشور ما این رقم به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حقوق کارگران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
0
0
عموحسنجان، فقر فرهنگی باعث فقر اقتصادی میشه . اگه ملت ایران از نظر فرهنگی غنی بود هرگز تواوج عظمت کشور انقلاب نمیکرد که الان دچار فلاکت وگرسنگی بشه اونم تواین قرن وعصر تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان