تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

عدم‌نظارت؛ دلیل اصلی قیمت افسارگسیخته برنج

نوری گفت: وقتی کنترل کم و نظارت بر بازار کاهش یابد، سریع فرصت برای افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود، بنابراین یکی از ایرادات و اشکلات اساسی بر این مدتی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده، موضوع عدم‌نظارت بر قمیت‌ها است، چراکه می‌توانستند انجام دهند، اما کوتاهی شد.

دلیل افزایش قیمت برنج

رویداد۲۴  به گزارش سایت اقتصاد ۲۴؛ برنج یکی از کالا‌های اساسی خانواده‌های ایرانی است که این روز‌ها دستخوش تغییرات قیمتی بسیار شدیدی شده است تا جایی که شنیده می‌شود قیمت برنج ایرانی مرغوب به حدود ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

این در حالی است که همین افزایش قیمت برنج تولید داخل روی قیمت برنج‌های وارداتی که البته بی‌کیفیت هم هستند، اثر گذاشته و قیمت آن‌ها نیز صعودی شده است.

قیمت برنج در حالی این روز‌ها در حال افزایش بی‌سابقه و نگران‌کننده برای مصرف‌کننده شده که اکثر تولیدات این محصول در تابستان برداشت شده و ربطی به افزایش قیمت مواردی مثل کود و... ندارد و این بیشتر، حکایت از احتکار و عدم‌نظارت شدید بر این دانه‌های ارزشمند است.

برنج جزء ۲۴ قلم کالای مشمول سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری دولت قرار دارد و عرضه با قیمت بالاتر تخلف محسوب می‌شود، اما برنج محلی و مرغوب شمال جزء این مصوبه نیست و قیمت‌های دولتی برنج مشمول برنج‌های وارداتی و نامرغوب است.

حال با این اوصاف، صحبت از عدم‌نظارت بر این محصول خوش‌پخت و خوشمزه است که یکی از غذا‌های اصلی ایرانیان به حساب می‌آید و اگر این محصول نیز مانند محصولاتی مثل همچون گوشت و لبنیات در سفره‌های مردم کمرنگ شود، باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن تغذیه و نارضایتی گسترده خواهد شد.

غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از نکات اصلی در این باره، بحث عدم‌نظارت بر قیمت‌ها است. زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، معتقد بودیم خیلی از کار‌های بنیادی و اساسی، زمان‌بر است و انتظار هم نداشتیم و نداریم که افزایش تولید در چند ماه اتفاق بیفتد یا اینکه اتفاقات خاصی رخ بدهد.

وی افزود: موضوع نظارت بر بازار و قیمت‌ها، مسئله‌ای بود که دولت از همان ابتدای شروع به کار می‌توانست انجام دهد. بخش عظیمی از موج تورمی که الان در کشور به وجود آمده و قیمت‌ها در حال بالا رفتن است، به دلیل عدم‌نظارت بر قیمت‌ها است.


بیشتر بخوانید: ۳ فروشگاه زنجیره‌ای ۱۰۰ هزار تن برنج احتکار کرده‌اند/ دولت نظارتی بر انبارها ندارد


نوری با بیان اینکه نظارت، بخشی از شعار‌های دولت سیزدهم بود، تصریح کرد: دولت باید به این شعار توجه بیشتری می‌کرد. اینکه عده‌ای قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند و بالا می‌برند، یک نوع مفسده است، چراکه مردم را تحت فشار قرار می‌دهند. برنج، کالای اساسی مردم ایران است و واقعاً جای تاسف دارد که این حوزه به این اندازه رها شده است. هرچند که افزایش برخی کالا‌ها به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه، طبیعی است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه بخش عظیمی از افزایش قیمت‌ها، ناشی از سوءاستفاده است، اظهار کرد: انتظار ما از دولت این بود که جلوی این افراد سودجو را بگیرد. افزایش قیمت کالا‌ها و مخصوصاً کالا‌هایی که بیشتر در زندگی مردم به چشم می‌خورد، اثر عجیبی بر قیمت کالا‌های دیگر می‌گذارد، پس این دولت است که باید ابتکار عمل را به دست بگیرد و نشان دهد حرف‌هایی که پیش از انتخابات می‌زده، تنها شعار نیست. گرانی برخی کالاها مثل برنج و یا مثلاً لبنیات به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا مردم اگر این اقلام را هم نخرند پس چطور خود را سیر کنند؟

وی در ادامه گفت: تورم خود به خود و به صورت روانی، جامعه را تحریک می‌کند. جامعه ما نیز مستعد این اثر روانی تورم است، یعنی همیشه آمادگی تغییر قیمت‌ها را دارد. در این شرایط، وقتی کنترل کم و نظارت بر بازار کاهش یابد، سریع فرصت برای افزایش قیمت‌ها فراهم می‌شود، بنابراین یکی از ایرادات و اشکلات اساسی بر این مدتی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده، موضوع عدم‌نظارت بر قمیت‌ها است، چراکه می‌توانستند انجام دهند، اما کوتاهی شد.

نماینده بستان‌آباد در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر تذکرات نمایندگان به خصوص در صحن مجلس، در خصوص مقوله عدم‌نظارت و کنترل بازار است، اما گوش شنوا نیست. اگر این مبحث، کنترل و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری نشود و تذکرات مورد بی‌اعتنایی قرار بگیرد، طبیعتاً نمایندگان موضوع را پیگیری و از ابزار‌های نظارتی خود که همان نظارت بر مجریان است، استفاده خواهند کرد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت برنج
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان