تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

وام ۷ میلیونی بازنشستگان متوقف شد؟

بانک رفاه به هیچ منبعی برای پرداخت تسهیلات تا ۱۰۰ میلیون تومان دسترسی ندارد. از طرفی تضمین‌هایی که نظام بانکی برای بانک‌ها تعریف کرده اجازه سهل الوصول شدن منابع این تسهیلات را نمی‌دهد. در حال حاضر بانک رفاه همان تسهیلات ۷ میلیون تومانی را که متقاضیان بسیاری دارد، پرداخت نمی‌کند.

وام ۷ میلیونی بازنشستگان متوقف شد؟

رویداد۲۴ «مگر بانک منابع نامحدود دارد که هرکسی دلش خواست برود و بانک وام را در اختیارش قرار دهد؟» این پرسشی از جانب سخنگوی کمیسیون اقتصادی است. اینگونه که «غلامرضا مرحبا» می‌گوید او نگران تکرار بلایای بورس در حوزه بانک است از این جهت، می‌گوید: «دقیقا این بلا سر بازار سرمایه آورده شد و بورس را به این روز انداختند.» از منطق بانکداری این نگرانی می‌تواند به جا باشد؛ چرا که بسیاری از بانک‌ها با یک «نه» بزرگ مواجه هستند. این نه درست زمانی نثار بانک‌ها می‌شود که به جهت «اضافه برداشت» امکان برداشت بیشتر از منابع بانک مرکزی را ندارند. در حالت اضافه برداشت، بانک مرکزی با ۳۴ بهره یا به بیان دقیق‌تر «جریمه» پول را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد، اما چون خیلی از بانک‌ها توان تحمل این رقم را ندارند، به استقراض از بازار بین بانکی روی می‌آورند که گفته می‌شود نرخ بهره در آن حداقل ۲۵ درصد است.

یک نشانه حاکم شدن این وضعیت بغرنج در نظام بانکی، زمانی بروز یافت که خبر پرداخت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به بازنشستگان و شاغلان دولتی و بخش خصوصی بدون داشتن ضامن و بر اساس نظام رتبه بندی اعتباری، اعلام شد. به این سبب، «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی، ۹ بهمن ماه اعلام کرد که بانک‌ها از امروز این تسهیلات را پرداخت می‌کنند. با این حال بانک‌ها به مراجعان خود و افرادی که نزد آن‌ها حساب جاری یا پس‌انداز داشتند اعلام کردند که هیچ دستورالعمل مشخصی به دست آن‌ها نرسیده و تا این لحظه هم تکلیف منابع پرداخت این تسهیلات روشن نیست؛ حتی تا ۱۳ بهمن ماه هم که «محمدرضا فرزین» رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها از در پیش بودن ابلاغ آیین‌نامه واحد به بانک‌ها خبر داده بود، کارگران و بازنشستگان می‌پرسیدند: چرا بانک‌ها جواب سر بالا می‌دهند؟

هدف وام بدون ضامن چه بود؟

این سکوت ادامه داشت تا اینکه «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی، ۱۴ بهمن ماه اعلام کرد که «پرداخت وام بدون ضامن، سرفصل جدیدی در پرداخت وام‌ها نیست و برای تسهیل کار مشتریان انجام می‌شود و بسته سیاستی پرداخت وام بدون ضامن تا پایان سال به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.» در واقع، چون از ابتدای اعلام این خبر یک بسته سیاستی واحد روی میز وزیر اقتصاد، آماده نبود، بانک‌ها تبعیت نکردند. اساسا بانک به عنوان یک «بنگاه اقتصادی» و نه نهاد حمایتی و رفاهی، پیش از پرداخت تسهیلات باید کار تامین اعتبار را انجام داده باشند. این در شرایطی است که بانک‌ها تا پیش از این هم تسهیلات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را بدون داشتن ضامن پرداخت می‌کردند، مشروط به اینکه سپرده‌ای را نزد بانک به عنوان ضمانت ارائه تسهیلات قرار دهید تا با سود ۱۸ درصد، رقمی معادل ۸۰ درصد سپرده‌هایتان را به عنوان وام دریافت کند. به این طریق بانک به ضمانت محکمی دست می‌یافت و سود سرشاری هم دریافت می‌کرد؛ درحالیکه هنرمندانه مشتری را میهمان جیب خودش کرده بود.

تکالیف چندگانه دولت برای بانک‌ها

اکنون بانک‌ها در وضعیتی قرار گرفته‌اند که چندان برای‌شان روشن ترسیم نشده است و بانک مرکزی هم تا اینجای کار از تامین منابع این وام‌ها به بهانه دامن زدن به تورم و «فاصله رشد نقدینگی با رشد تولید ناخالص داخلی» پا پس کشیده است؛ بطوری که رئیس کل بانک مرکزی به صراحت خطاب به بانک‌ها گفته که اگر منابع‌تان ناترازی دارد، اموال خود را بفروشید و به مردم تسهیلات بدهید. پیشتر از اعلام خبر پرداخت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، دولت صبر بانک‌ها را در قبالِ ایجاد تسهیلات تکلیفی در حوزه مسکن سنجیده بود. در آن شرایط، تقریبا برای دولت عیان شده بود که بانک‌ها به سبب فزونی گرفتن سرجمع بدهی‌های‌شان بر میزان منابع و حجم جذب سپرده و اندوخته‌ی قانونی‌شان، تمایلی به افزایش بدهی‌های خود ندارند؛ البته بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها مکلف به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن و ساختمان هستند.

با این حال ارقام نشان می‌دهد که در شرایطی که بانک‌ها باید در سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بابت، جهش ملی مسکن اختصاص دهند، در عمل چنین نکرده‌اند. ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که از مجموع تسهیلات تنها ۵ درصد به حوزه مسکن اختصاص یافته و ۱۵ درصد دیگری که تکلیف شده بود، اجرا نشده است. به نظر می‌رسد که بانک‌ها خود را وقف تسهیلات تکلیفی در حوزه‌هایی که دارای رشد منفی هستند، نمی‌کنند؛ به ویژه اینکه رشد بخش مسکن و ساختمان در ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، در سطح منفی ۱۷ درصد قرار داشته است. به همین سبب زمانی که دولت تکلیف جدیدی برای بانک‌ها تعیین می‌کند، حتما باید نسبت به اجرای آن، با دیده دیگری نگریست.

حتی در حوزه تولید هم چنین وضعیتی وجود دارد. در سال ۹۹ تنها ۳۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یافت به طوری که بر اعلام وزارت صمت، حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومام کمبود نقدینگی در این بخش وجود داشت. تا تیر ماه سال جاری هم تنها ۳۰ درصد حجم تسهیلات مربوط به سال ۱۴۰۰ به تولید اختصاص یافته است؛ یعنی رقمی در حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان؛ در حالی که بخش خدمات در همین زمان ۲۹۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده بود.


 بیشتر بخوانید: رقم وام ازدواج برای سال آینده مشخص شد


با این حساب روشن می‌شود که جدا از حجم بالای زیان انباشته بانک‌ها، آن‌ها تمایل چندانی به حمایت از تامین معیشت بازنشستگان در قالب ارائه تسهیلات یا کارگران در قالب پرداخت تسهیلات حمایت از تولید ندارند؛ البته باید در نظر داشت که زیان انباشته بانک‌ها مهم‌ترین چالش برای دولت‌ها محسوب می‌شود؛ این یعنی اگر دولت‌ها، بانک‌ها را هم مانند شرکت‌های بورسی زیر بار تکالیف خارج از توان اقتصادی‌شان ببرند، به زودی مجبور می‌شوند که مانند دولت گذشته به قیمت ایجاد تورم و تحمیل این تورم به معیشت مردم، سود‌های سپرده‌گذران را پرداخت کنند. در این زمینه گرچه خود بانک‌ها با ایجاد معوقات و خلق پول از محل اعتباردهی به مشتریان، سبب‌ساز تورم و گردش حجم بالایی از پول می‌شوند، اما یک نظام اقتصادی معیوب که مشوق خلق نقدینگی در زمینِ سیاست‌های دفع سرمایه و ورشکستگی بخش مولد است، بیش از همه مقصر است.

در نتیجه سیاست‌های پولی که توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ می‌شوند و همچنین مدلِ اقتصاد سیاسی ایران، موجب شده که بانک‌ها در میان بلوک‌هایِ مشوق اعتبار دهی قرار گیرند؛ در حالی که اساسا با دست پوچ و جیب مشتریانشان زمین بازی را اداره می‌کنند.

بی‌خبری بانک‌ها و دستور دولت

در چنین شرایطی، بانک‌ها از سیاست‌های دستوری دولت سرپیچی می‌کنند تا بانک مرکزی جرایم کمتری را در عوضِ اضافه برداشت آن‌ها در نظر گیرد؛ در حالی که دولت مجبور می‌شود با تخصیص‌های سیاسی، غیراقتصادی و پرهزینه از سقوط نظام بانکی جلوگیری کند. با چنین وصفی است که دولت اعلام می‌کند، بانک‌ها تسهیلات بدون ضامن را پرداخت می‌کند، اما آن‌ها در جواب مشتریانشان، اظهار بی‌خبری می‌کنند. حتی دولت هم سیاست یکسانی را در دست ندارد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، هر کدام به نحوی موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کنند. در این شرایط مدیرکل بانک مرکزی از بانک‌ها می‌خواهد که اموالشان را بفروشند و خرج تسهیلات تکلیفی‌شان کنند و از طرفی همین مقام ارشد بانکی کشور اعلام می‌کند که دستورالعمل تعیین رتبه اعتباری متقاضیان دریافت تسهیلات تا انتهای سال ابلاغ می‌شود.

این در شرایطی است که ۱۲ بانک مامور پرداخت این تسهیلات هنوز متحدانه زیر بار پذیرش اصل موضوع هم نرفته‌اند تا در عوض ضمانت‌های محکم‌تر و بهره‌های بالاتر، رقم تسهیلات را تعیین کنند.

فشار دولت به بانک رفاه کارگران

بگذریم از اینکه برخی از بانک‌های مامور پرداخت تسهیلات، به دلیل سیاست‌های دستگاه‌های بالادستی خود، جرات پرداخت تسهیلات جدید را به دلیل ممنوعیت افزایش سقف اضافه برداشت خود از بانک مرکزی ندارند. از باب نمونه می‌توان به «بانک رفاه کارگران» اشاره کرد که به عنوان یکی از ۱۲ بانک عامل در پرداخت تسهیلات به کارگران و بازنشستگان از سوی وزارت اقتصاد شناخته شده است. این بانک، که در حال حاضر اکثر سهامش در اختیار «سازمان تامین اجتماعی» و شرکت‌های تابعه است، به دلیل بار بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، به محل استقراض سازمان تبدیل شده است؛ به نحوی که این سازمان در مقاطع مختلف این بانک را به سنگین وزن‌ترین بستانکار خود تبدیل تبدیل کرده است؛ آنهم در وضعی که دولت بر واگذاری ۶۷ درصد سهام این بانک به غیر مُصِر است و مجلس، تنها یک سال دیگر به سازمان مهلت داده که زمینه این واگذاری را فراهم کند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وام بازنشستگان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
بازنشسته تامین اجتماعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
0
0
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ - ۸:۰۸
بازنشستگان متقاضی وام تأمین اجتماعی را سرگردان کرده‌اند با توجه به اعلام مسئولان تأمین اجتماعی برای دریافت وام بازنشستگان به بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت مستمری‌ام مراجعه کردم که گفتند از این وام خبری نیست و اگر وام دیگری می‌خواهی، باید سپرده‌گذاری کنی تا پس از ۶ ماه اگر شرایط‌اش را داشتی، به تو وام پرداخت شود. بعد با کلی هزینه به شعبه تأمین اجتماعی واقع در جنب بیمارستان این سازمان رفتم که پاسخ دادند باید به کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مراجعه کنم، که در آنجا هم متوجه شدم سایت پرداخت وام به بازنشستگان مسدود شده است!‌ چرا مسئولان تأمین اجتماعی عده‌ای پیرمرد و پیرزن بازنشسته را برای دریافت وام به دنبال نخودسیاه می‌فرستند و قبل از آن که منابع آن را برای تمامی مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی تامین کنند ، خبرش را اعلام می‌دارند؟ وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟ بازنشسته تامین اجتماعی
بازنشسته تامین اجتماعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
0
0
از رئیس سازمان تامین اجتماعی در خواست داریم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از رفاه کارگران به بانک دیگر انتقال دهد چون به خاطر که بانک رفاه کارگران متاسفانه هیچ تسهیلات به بازنشستگان تامین اجتماعی نمی دهند.
دیدگاه شما در صف ارزیابی توسط مدیران قرار گرفت و پس از تایید منتشر خواهد شد.
وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است
برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟
بازنشسته تامین اجتماعی
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
0
0
سوال اینجاست که چرا وام های مختلف بازنشستگان کشوری و لشکری در سامانه ثبت نام خدمات اینترنتی انجام می شود ولی بازنشستگان تامین اجنماعی درسراسر کشور صورت و انجام نمی شود چرا؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظمی، اهانت و خیانت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی بوده است.
و فقط بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت می کنند ثبت نام در سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه انجام می دهند آیا بقیه بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشورآدم نیستند و جزء کشور نیستند.

بازنشستگانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند می‌توانند از طریق تمامی شعب بانک رفاه اقدام کنند. و این در حالی است که متاسفانه مسئولین بانک ها رفاه کارگران انجام نمی دهند چرا؟
و مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره هم تاکنون هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
0
0
دی ماه امسال بود که رئیس جمهور به بانک‌ها دستور داد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم بدون ضامن انجام شود. و این درحالی است که متاسفانه مسئولین بانک ها بی رفاه کارگران تاکنون وام مبلغ 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی وابسته به اسرائیل انجام نمی دهند و تاکنون وام بدون ضامن را پرداخت نکردند و نمی کنند و خودداری کردند و می کنند چرا
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
0
0
قیمت لوازم خانگی 200 درصد گران شد ولی متاسفانه حقوق کارمندان، کارگران و بازنشسته های 15 الی 20 درصد افزایش یافته است شرم آور و تاسف بار است.
بازنشسته تأمین اجتماعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
پرداخت وام بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی یک دروغ بزرگی بوده است متاسفانه تاکنون مسئولین بانک ها در سراسرکشور به بازنشستگان تامین اجتماعی بدون ضامن وام نمی دهند فقط با پرداخت و دریافت رشوه است؟!
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۰۹:۳۴:۰۱
وام فوری بانکی | وام فوری کم بهره | وام فوری بدون ضامن
واریز 100 میلیون بحساب بازنشستگان | شرایط دریافت وام فوری 200 میلیونی بدون بهره
نحوه صدور گواهی کسر از حقوق بازنشستگان برای دریافت وام فوری۱۰۰ میلیون تومانی
واریز 100 میلیون بحساب بازنشستگان | شرایط دریافت وام فوری 200 میلیونی بدون بهره
پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز:
وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند.به گزارش بنکر (Banker)، برای گرفتن این وام فوری، که سقف آن تا 15 میلیون تومان و باز پرداخت 36 ماهه است.
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
0
0
۲۱:۲۱-۲۵ بهمن ۱۴۰۰۸۰۶۱۵۵۳
خاندوزی:
بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند
‏وزیر اقتصاد گفت: بر اساس گزارش بانک های دولتی، طی ۳ هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر ‎بدون ضامن از وام های خرد استفاده کرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان - آقای خاندوزی در توئیتی نوشت: بیش از ۶۵ هزار نفر ‎بدون ضامن از وام های خرد استفاده کرده‌اند و در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران‌عامل بانک ها، با متخلفان نیز برخورد شد.

به گفته وزیر اقتصاد، تسهیل شرایط ‎ وام خرد بر مبنای ‎اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت.

روز گذشته رئیس بانک مرکزی گفته بود: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.


۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
مدیرعامل بانک رفاه کارگران:
بخشنامه اعطای تسهیلات بدون ضامن در بانک رفاه کارگران صادر شد
مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: در راستای اجرای دستورات رئیس جمهور محترم به نظام بانکی کشور، بخشنامه اعطای تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون نیاز به ضامن، صادر و به واحدهای اجرایی ابلاغ شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران در نشست هم اندیشی، آموزشی مدیران صف و ستاد این بانک با بیان این مطلب گفت: پرداخت تسهیلات آسان به مشتریان از جمله دستورات رئیس جمهور محترم به نظام بانکی بود که بانک رفاه کارگران به منظور تحقق این برنامه، با صدور بخشنامه‌ای تسهیلات خرد زیر ۱۰۰ میلیون تومان به مشتریان بدون نیاز به ضامن را آغاز کرده است و مشتریانی که حقوق خود را از این بانک دریافت می‌کنند می‌توانند فقط با یک گواهی کسر از حقوق، تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
درپاسخ به مدیرعامل بانک رفاه کارگران
که بخشنامه‌ای شرایط پرداخت و دریافت وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط بانک مرکزی به کل بانک ها در سراسر کشور ابلاغ شده است ولی متاسفانه برخی مسئولین بانک ها همکاری نمی کنند.
مشکل اصلی اینجاست که متاسفانه برخی مسئولین بانک ها برای بازنشستگان تامین اجتماعی با 1 الی 3 ضامن هم وام نمی دهند.
که بخشنامه‌ای توسط بانک مرکزی به کل بانک ها در سراسر کشور ابلاغ شده است ولی متاسفانه مسئولین بانک ها همکاری نمی کنند.
سوال اینجاست چرا بانک های کشور برای تسهیلات پرداخت وام های 200 الی 500 میلیون تومانی برای پولداران و سرمایه داران مشکل بودجه ندارند؟ به خاطر که رشوه دریافت می کنند.

از رئیس سازمان تامین اجتماعی در خواست داریم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از رفاه کارگران به بانک دیگر انتقال دهد چون به خاطر که بانک رفاه کارگران متاسفانه هیچ تسهیلات به بازنشستگان تامین اجتماعی نمی دهند.

چندین بار در مورد بانک رفاه کارگران کد شعبه 974 شهر گلستان بهارستان جاده تهران ساوه بابت همکاری نکردند و هنوز هم همکاری نمی کنند و پرداخت وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند و می کنند در رسانه های اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه تاکنون هیچ کس بررسی، پیگیری و رسیدگی نکرده است چرا؟

رئیس‌کل بانک مرکزی متاسفانه تاکنون از پرداخت وام بدون ضامن کوتاهی کرده است با عملکرد و رفتار مسئولین بانک ها بر خورد نمی کند چرا؟

سوال اینجاست که چرا وام های مختلف بازنشستگان کشوری و لشکری در سامانه ثبت نام خدمات اینترنتی انجام می شود ولی بازنشستگان تامین اجنماعی درسراسر کشور صورت و انجام نمی شود چرا؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظمی، اهانت و خیانت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی بوده است.
و فقط بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت می کنند ثبت نام در سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه انجام می دهند آیا بقیه بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشورآدم نیستند و جزء کشور نیستند. .
بازنشستگانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند می‌توانند از طریق تمامی شعب بانک رفاه اقدام کنند. و این در حالی است که متاسفانه مسئولین بانک ها رفاه کارگران انجام نمی دهند چرا؟

۰۹:۵۰ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
از امروز؛ ثبت نام وام بدون ضامن آغاز شد
وام,وام بدون ضامن
دستورالعمل بدون ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک ها ابلاغ و از امروز امکان ثبت نام متقاضیان وجود دارد.
وام بدون ضامن ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان، مستمری بگیران و شاغلان نهاد‌های دولتی و غیردولتی در نظر گرفته شده است که بنا به دستور وزارت اقتصاد، شرایطی دارد.

مدرک مورد نیاز برای دریافت وام تا ۵۰ میلیون تومان تنها نامه کسر از حقوق است اما برای دریافت وام تا ۱۰۰ میلیون تومان علاوه بر کسر از حقوق به سفته یا چک نیز نیاز است.

این وام در ۱۳ بانک دولتی از جمله بانک مسکن، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، ملی، پست بانک، توسعه صادرات، صنعت و معدن، قرض‌الحسنه مهر ایران، ملت و تجارت به متقاضیان ارائه می‌شود.
به گفته ساعدی اعتبارسنجی این وام را بانک ها انجام نمی دهند و با بانک مرکزی است. اگر بانک‌ها از ارائه این وام به متقاضیان واجد شرایط خودداری کنند افراد می‌توانند با بازرسی بانک، این موضوع را در میان بگذارند.
امروز سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ است که متاسفانه بانک رفاه کارگران شهرگلستان بهارستان جاده تهران ساوه از پرداخت وام بدون ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن خودداری کرده است و متاسفانه انجام نمی دهد چرا؟
پرداخت نوبت اول وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری
ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود
ولی متاسفانه بازنشستگان تامین اجنماعی آدم نیستند و جزء این کشور نیستند.

با پرداخت مبلغ 7 میلیون تومان وام قرض الحسنه به بازنشستگان تامین اجتماعی مشکلات بازنشستگان را حل وفصل نمی کنند و این مبلغ وام به درد بازنشستگان تامین اجتماعی نمی خورد.
و این مبلغ 7 میلیون تومان متاسفانه تاکنون به برخی از بازنشستگان پرداخت نکردند و فقط به بازنشستگان شهر تهران دریافت کردند و بقیه بازنشستگان تامین اجتماعی از وام الحسنه محروم هستند چرا؟

در پاسخ به رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیر سراسر کشور
وام بازنشستگان,پرداخت نوبت اول بازنشستگان کشوریپرداخت نوبت اول وام ۱۲ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری
وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود
هفتمین مرحله وام ۲۵ میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری تا عصر امروز برای مشمولان این تسهیلات پرداخت می شود.
ولی متاسفانه بازنشستگان تامین اجنماعی آدم نیستند و جزء این کشور نیستند

بازنشستگان متقاضی وام تأمین اجتماعی را سرگردان کرده‌اند
با توجه به اعلام مسئولان تأمین اجتماعی برای دریافت وام بازنشستگان به بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت مستمری‌ام مراجعه کردم که گفتند از این وام خبری نیست و اگر وام دیگری می‌خواهی، باید سپرده‌گذاری کنی تا پس از ۶ ماه اگر شرایط‌اش را داشتی، به تو وام پرداخت شود. بعد با کلی هزینه به شعبه تأمین اجتماعی واقع در جنب بیمارستان این سازمان رفتم که پاسخ دادند باید به کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مراجعه کنم، که در آنجا هم متوجه شدم سایت پرداخت وام به بازنشستگان مسدود شده است!‌ چرا مسئولان تأمین اجتماعی عده‌ای پیرمرد و پیرزن بازنشسته را برای دریافت وام به دنبال نخودسیاه می‌فرستند و قبل از آن که منابع آن را برای تمامی مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی تامین کنند ، خبرش را اعلام می‌دارند؟
وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است
برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟
اگر بانک ها وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدنون ضامن ندادند، بازنشستگان تامین اجتماعی شکایت کنند/ قانون و اعتراض کردن در کشور وجود دارد، ولی اما متاسفانه بررسی، پیگیری، رسیدگی، عمل و اجرا نمی شود چرا؟

بازنشستگان متقاضی وام تأمین اجتماعی را سرگردان کرده‌اند با توجه به اعلام مسئولان تأمین اجتماعی برای دریافت وام بازنشستگان به بانک رفاه کارگران به عنوان بانک عامل پرداخت مستمری‌ام مراجعه کردم که گفتند از این وام خبری نیست و اگر وام دیگری می‌خواهی، باید سپرده‌گذاری کنی تا پس از ۶ ماه اگر شرایط‌اش را داشتی، به تو وام پرداخت شود. بعد با کلی هزینه به شعبه تأمین اجتماعی واقع در جنب بیمارستان این سازمان رفتم که پاسخ دادند باید به کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مراجعه کنم، که در آنجا هم متوجه شدم سایت پرداخت وام به بازنشستگان مسدود شده است!‌ چرا مسئولان تأمین اجتماعی عده‌ای پیرمرد و پیرزن بازنشسته را برای دریافت وام به دنبال نخودسیاه می‌فرستند و قبل از آن که منابع آن را برای تمامی مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی تامین کنند ، خبرش را اعلام می‌دارند؟ وعده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مردم را سرگردان کرده است برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بانک رفاه کارگران مراجعه کردم که به گفته متصدی بانک ابتدا باید ۱۰۰ میلیون تومان به مدت ۳ ماه در بانک سپرده‌گذاری ‌کنم تا در صورت تایید، بعد از این مدت بتوانم وام بگیرم و یا اگر ۵۰ میلیون تومان سپرده بگذارم، می‌توانم وام ۴۰ میلیون تومانی دریافت کنم! سوال اینجاست که اگر یک فرد بازنشسته این مبلغ پول را داشته باشد، دیگر چه نیازی به دریافت وام دارد؟ چرا بانک مرکزی ابلاغیه این وام‌ها را همان‌گونه که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، به بانک‌ها نمی‌فرستد تا بازنشستگان و شاغلان از این سردرگمی نجات یابند؟

سوال اینجاست چرا مسئولین بانک ها بی رفاه کارگران بخشنامه بانک مرکزی از 7 بهمن در باره پرداخت وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن را تاکنون عمل و اجرا نکردند و هنوز هم نمی کنند؟
و مسئولان و نمایندگان مجلس هم تاکنون هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

سوال اینجاست که چرا وام های مختلف بازنشستگان کشوری و لشکری در سامانه ثبت نام خدمات اینترنتی انجام می شود ولی بازنشستگان تامین اجنماعی درسراسر کشور صورت و انجام نمی شود چرا؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظمی، اهانت و خیانت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی بوده است.
و فقط بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی خود را از شعب بانک رفاه شهر تهران دریافت می کنند ثبت نام در سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه انجام می دهند آیا بقیه بازنشستگان تامین اجتماعی در سراسر کشورآدم نیستند و جزء کشور نیستند.

بازنشستگانی که متقاضی دریافت این تسهیلات هستند می‌توانند از طریق تمامی شعب بانک رفاه اقدام کنند. و این در حالی است که متاسفانه مسئولین بانک ها رفاه کارگران انجام نمی دهند چرا؟
و مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره هم تاکنون هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟


از جنابت آقای میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تقاضا داریم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از بانک ها رفاه کارگران به بانک ها دیگر انتقال دهد چون به خاطر که بانک ها رفاه کارگران متاسفانه هیچ تسهیلات وام های ضروری و وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن را به بازنشستگان تامین اجتماعی نمی دهند.



تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بازنشستگان ۴ بانک دولتی / نرخ سود: ۱۰ درصد
صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۰ درصد به بازنشستگان ۴ بانک دولتی خبر داد.
صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها از پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۰ درصد به بازنشستگان ۴ بانک دولتی خبر داد.
به گزارش خبرداغ به نقل از صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، تفاهم‌نامه میان صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و چهار بانک دیگر به امضا رسید که بر اساس آن بازنشستگان بزرگترین بانک دولتی، بانک عامل بخش کشاورزی، بانک عامل بخش مسکن و بانک عامل بخش صنعت و معدن از تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برخوردار می‌شوند.
در ادامه مذاکرات برای ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بازنشستگان شبکه بانکی، تفاهم‌نامه‌هایی میان آقابابائی مدیرعامل صندوق بازنشستگی بانک‌ها با آقایان فرزین، خدارحمی، شایان و مهری مدیران عامل بانک‌های مذکور به امضا رسید.
وام ۵۰ میلیونی با سود ۱۰ درصد به بازنشستگان ۴ بانک پرداخت می‌شود
بر اساس این تفاهم‌نامه، نرخ تسهیلات مذکور ۱۵ درصد و دوره بازپرداخت آن ۶۰ ماهه است که با توجه به اینکه صندوق بازنشستگی بانک‌ها ۵ درصد از سود متعلقه را تقبل نموده است، تسهیلات مذکور با نرخ ۱۰ درصد توسط بانک‌ها به بازنشستگان محترم پرداخت می‌شود.
شایان ذکر است پیش از این با امضای تفاهم‌نامه‌هایی، پرداخت وام پیشنهادی صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها توسط چند بانک نیمه دولتی بورسی آغاز شده است.
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
۲۱:۲۱-۲۵ بهمن ۱۴۰۰۸۰۶۱۵۵۳
خاندوزی:
بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند
‏وزیر اقتصاد گفت: بر اساس گزارش بانک های دولتی، طی ۳ هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر ‎بدون ضامن از وام های خرد استفاده کرده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان - آقای خاندوزی در توئیتی نوشت: بیش از ۶۵ هزار نفر ‎بدون ضامن از وام های خرد استفاده کرده‌اند و در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران‌عامل بانک ها، با متخلفان نیز برخورد شد.

به گفته وزیر اقتصاد، تسهیل شرایط ‎ وام خرد بر مبنای ‎اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت.

روز گذشته رئیس بانک مرکزی گفته بود: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۰۸:۳۹
بسمه تعالی
جناب آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی
باسلام و تعدیم تحیات الهی
احتراما بدینوسیله به استحضار مقام عالیقدرتان میرساند به اینکه اینجانب مرتضی میرزابابایی با کد ملی 1531439901 از بازنشستگان شرکت مخابرات تهران می باشم لذا با توجه به بخش نامه صاده از دولت محترم و الزام بانک های کشور به پرداخت وام و تسهیلات به بازنشستگان بدون هیچگونه ضامن به مبلغ پنجاه الی صد میلیون تومان بر همین حسب بنده اقدام به مراجعه به بانک رفاه کارگران شهر گلستان شهرستان بهارستان استان تهران نموده و همچنین به بانک سپه و صادرت نسیم شهر بهارستان در مورخه 10 و 11 بهمن 1400 و مراجعه نموده که متاسفانه ریاست محترم بانک های مذکور به هیچ عنوان همکاری لازم را در خصوص دریافت وام و تسهیلات انجام نداده با توجه های واهی از دستور دولت در این خصوص امتناع نموده اندلذا با توجه به صحبت وزیر محترم اقتصاد و دارایی که به صراحت عنوان نموده اند بانک های کل کشور موظف به پرداخت وام بدون ضامن به اشخاص بازنشته کشور می باشد و در صورت امتناع از پرداخت وام برخورد قاطع با آن ها صورت می گیرد معذاللک با توجه به اینکه بنده فردی بازنشسته و دارای خانواده و فرزند می باشد و در شرایط نا مطلوب مالی قرار داشته و نیاز مبرم به دریافت وام از بانک های فوق الذکر را داشته که متاسفانه بانک هایی که که به آن ها مراجعه نموده ام هیچگونه همکاری در این زمنیه ننموده و حتی هیچگونه واهمه ای از برخورد قانونی ندارد لذا از مقام عالیقدرتان تقاضای برخورد قاطع با متخلفان بانک های مذکور را مستدعی می باشم.
با تشکر و تقدیم احترام
مرتضی میرزابابایی

در ضمن تاکنون صد بار اعتراض بنده در رسانه های مختلف چاپ شده است تاکنون بررسی، پیگیری و رسیدگی نکردند چرا؟
بازنشسته تأمین اجتماعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
جناب آقای سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی
جناب آقای اسماعیل للـه‌گانی مدیرعامل بانک رفاه کارگران
پرداخت وام 50 الی 100 میلیونی بدون ضامن به بانک‌ها ابلاغ شد ولی متاسفانه مسئولین بانک ها بی رفاه کارگران و به ویژه بانک رفاه کارگران شعبه شهرگلستان بهارستان حاده تهران ساوه کد شعبه 974 شهرگلستان رباط کریم انجام نمی دهند و پرداخت وام 50 الی 100 میلیونی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
0
0
درپاسخ به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابق
اگر حقوق ما بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی 77 تا 90 درصد افزایش می شد نیازی به وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن نداشتیم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان