تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۰
آسیا تایمز گزارش می‌دهد:

چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می‌دهد؟

از نقطه نظر استراتژیک، خروج فاجعه آمیز ایالات متحده از افغانستان، اشتباهات سیاست خارجی امریکا در مورد عراق و سوریه، رویکرد بی ثبات آن کشور به برنامه هسته‌ای ایران و تغییر توجه استراتژیک از خاورمیانه به اقیانوس آرام ظاهرا عربستان سعودی را متقاعد کرده که باید به سمت کاهش وابستگی حرکت کند. در مورد ایالات متحده به عنوان ضامن سنتی امنیت و تامین کننده تسلیحات عربستان سعودی در داخل عربستان انتقاداتی صورت گرفته است.

چرا عربستان سعودی خرید تسلیحاتی خود را از امریکا کاهش می‌دهد؟

رویداد۲۴ عربستان سعودی برای کاهش خرید تسلیحاتی از امریکا برنامه ریزی کرده است. این کشور پادشاهی استراتژی رو به درون را برای توسعه صنایع دفاعی خود با کمک شرکای خارجی آغاز کرده است.

به نقل از آسیا تایمز؛ در ماه جاری، اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی از استراتژی سرمایه انسانی صنایع نظامی رونمایی کرد طرحی که هدف آن ایجاد سرمایه انسانی آن کشور برای تحقیق و توسعه بخش دفاعی و سوق یافتن به سمت خوداتکایی دفاعی بیش‌تر است.

این استراتژی دارای شش هدف اصلی است: توانمندسازی بخش دفاعی عربستان سعودی از طریق حمایت از سیاست‌ها و مقررات، ارتقای سطح حرفه ای، مهارت‌ها و پیشرفت در امر توسعه سرمایه انسانی در حوزه دفاعی، توانمند سازی تحقیقات و نوآوری دفاعی، کسب اطمینان از در دسترس بودن سرمایه انسانی مورد نیاز و پایدار، توسعه قابلیت‌های دیجیتال، مشارکت ذینفعان در برنامه ریزی و آموزش و تامین بودجه.

هدف این استراتژی توسعه برنامه‌های آموزشی، سیاستگذاری، راهنمایی و مشاوره با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی و توانمندسازی بخش تحقیقاتی است. اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی توافق نامه‌ای را با وزارت سرمایه گذاری و دانشگاه کرانفیلد بریتانیا امضا کرده است.


بیشتر بخوانید: نگاهی به انتظار‌ها از مذاکرات وین/ همه ناگزیر از توافق هستند


اداره کل صنایع نظامی عربستان سعودی هم چنین یادداشت تفاهمی با سازنده تجهیزات دفاعی ایتالیایی "لئوناردو" برای ایجاد و توسعه فرصت‌های سرمایه گذاری در آموزش صنایع نظامی تخصصی امضا کرده است. این استراتژی راهبرد‌هایی را برای افزایش انتقال فناوری، گسترش و استقرار صنایع دفاعی محلی و افزایش انتقال تولید ارائه می‌کند. هم چنین، این استراتژی شامل ابتکارات اولویت دار مانند گسترش برنامه‌های فنی، ارائه بورسیه‌های تحصیلی مرتبط با حوزه دفاعی، گسترش رشته‌های مرتبط با دفاع در سطح دانشگاهی، معرفی برنامه‌های آموزشی طولانی و کوتاه مدت و توانمندسازی زنان در بخش دفاعی است.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین هزینه کنندگان دفاعی در جهان است و ششمین بودجه دفاعی بزرگ را در سال ۲۰۲۰ میلادی به خود اختصاص داد که ۲.۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهانی و ۸.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آن کشور را شامل می‌شود. در سال ۲۰۲۲ میلادی، دولت عربستان سعودی کاهش ۱۰ درصدی بودجه دفاعی خود را اعلام کرد و این میزان را از ۱۹۰ میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۷۱ میلیارد ریال (۴۶ میلیارد دلار) رساند. تحلیلگران تلاش‌های عربستان سعودی برای بومی سازی تولیدات دفاعی و نزدیک به منقضی شدن اعتبار چندین قرارداد دفاعی را دلیل کاهش بودجه دفاعی آن کشور ذکر می‌کنند. با این وجود، کاهش درآمد‌های نفتی و سیاست‌های امنیتی نامشخص ایالات متحده در خاورمیانه ممکن است بر تلاش عربستان سعودی برای ایجاد صنعت دفاعی خود تاثیرگذار بوده باشد.

از دید منتقدان خرید تسلیحات مورد نیاز عربستان سعودی از ایالات متحده با انگیزه‌های سیاسی بوده و آن کشور تسلیحات گران قیمت و پیشرفته‌ترین سامانه‌های امریکایی را بدون توجه به نیاز‌های استراتژیک خود خریداری کرده است.

عربستان سعودی در حال حاضر بنیان‌های یک صنعت دفاعی بومی را با شرکت‌های دولتی مانند شرکت صنایع نظامی (MIC)، شرکت الکترونیک پیشرفته (AEC)، شرکت هواپیماسازی السلام و شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی (SAMI) پایه گذاری کرده است.

چالش اصلی در حال حاضر برای صنعت دفاعی عربستان سعودی این است که آیا می‌تواند شرکای خارجی را برای کمک به ایجاد ظرفیت‌های محلی، توسعه و هماهنگ کردن زیرساخت‌های پشتیبانی و آموزش مجموعه‌ای از سرمایه انسانی بسیار ماهر متقاعد کند یا خیر.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان سعودی
نظرات شما
پیشخوان