تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

نماینده مجلس: بیشتر مدیران مملکت، براساس سیاسی‌کاری انتخاب می‌شوند

حسینی‌کیا گفت: باید مسیری را در پیش گرفت که هرگاه به مقدار تولید تعیین شده نرسیدیم، مدیر یا مدیران آن دستگاه عزل شوند. این موضوع نیاز به قانون ندارد و دولت است که می‌تواند با مدل حکمرانی خود، این را در عمل نشان دهد.

سیدجواد حسینی‌کیا

رویداد۲۴ انتظار بود دولت سیزدهم براساس شعار‌هایی که پیش از انتخابات داده بود، بهبود اقتصادی و معیشتی را برای مردم به منصه ظهور برساند، اما هفته‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ در حال تمام شدن است و این وعده‌ها همچنان بر زمین مانده است و باید قبول کنیم، شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» محقق نشد و برخلاف اینکه سیدابرهیم رئیسی گفته بود اقتصاد کشور را شرطی نخواهیم کرد، اما همچنان نگاه‌ها به احیای برجام به عنوان مهمترین راهکار خروج از بحران است.

در همین رابطه، سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: اینکه عده‌ای می‌گویند چرا پس از دهه‌ها وضع اقتصادی نظم درستی به خود نگرفته و با خروجی مثبت برای مردم توام نبوده است، حرف و دغدغه درستی است. مهمترین دلیل عدم‌تحقق اقتصاد پویا، نداشتن یک افق روشن براساس واقعیت‌های جامعه است. ما باید تعیین کنیم مثلاً قرار است تا آخر سال ۱۴۰۱ فلان مقدار تولید داشته باشیم. هرچند این موضوع در برنامه‌های توسعه آمده است، منتهی بخشی از آن، الزاماتی می‌خواهد که مدیران دستگاه‌های اجرایی آن را محقق کنند. یعنی برای داشتن افق اقتصادی تنها نوشتن برنامه روی کاغذ مهم نیست، اجرا و الزامات آن است که ما را به آینده بهتر امیدوار می‌کند.

وی افزود: مشکل دیگر این است که بخش عمده مدیران مملکت، براساس سیاسی‌کاری انتخاب می‌شوند نه براساس تخصص و تجربه. اگر مدیران با معیار مدیریت و راندمان کار ارتقاء پیدا کنند، بسیاری از معضلات کشور حل خواهد شد؛ پس باید سبک مدیریت و حکمرانی کشور را یک بار برای همیشه تغییر داد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تصریح کرد: باید مسیری را در پیش گرفت که هرگاه به مقدار تولید تعیین شده نرسیدیم، مدیر یا مدیران آن دستگاه عزل شوند. این موضوع نیاز به قانون ندارد و دولت است که می‌تواند با مدل حکمرانی خود، این را در عمل نشان دهد. هنر مدیر در خروجی‌های مثبت کارش است، وگرنه همه می‌توانند تقصیر را گردن افراد و پدیده‌ها بیندازند و خود را خوب جلوه دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: شرایط اقتصادی به وجود آمده که تحریم‌ها هم در آن اثرگذار بوده در اینکه به تحقق شعار سال نرسیدیم، دخیل است، اما ابتکار عمل دست خودمان بود که به دلیل اشکالات وارده به ساختار اقتصادی، کارمان گره خورده است.

نماینده مردم سنقر و کلیائی گفت: یکی از اشکالات ساختاری در اقتصاد و مدل حکمرانی ما این است که نقدینگی جامعه در تولید نیست و باید کاری کنیم که بانک‌ها کار بنگاه‌داری نکنند و به رسالت اصلی خود برگردند. فضای اقتصاد به سمت و سویی رفته که عده‌ای مجبور شدند ناخواسته کار دلالی که هیچ کمکی به تولید و اقتصاد پویا نمی‌کند را در پیش بگیرند. مدل تصمیم‌گیری افراد ذینفع باعث شده شعار تولید و به تبع آن اشتغال رنگ و بوی واقعیت نگیرد.

حسینی‌کیا افزود: مبارزه با کالای قاچاق باید جدی گرفته شود. این اتفاق ناخوشایند دهه‌هاست در اقتصاد ما رخنه کرده و مرتب حرفش را می‌زنیم، اما خروجی کار چیز دیگری را به ما می‌گوید. کشور دستگاه‌های نظارتی و امنیتی زیادی دارد که شایسته است با اراده واقعی این پدیده شوم را کنترل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید سامانه تولید تا مصرف را بها دهد و کنترل همه موضوعات چرخه تولید یا واردات تا مصرف را رصد کند. این رویکرد، سه ویژگی دارد؛ اول، کنترل قیمت‌ها که بحران ماه‌ها و سال‌های اخیر هست تا حد زیادی حل می‌شود. دوم، قاچاق کالا که باعث خروج سرمایه از کشور است، مورد کنترل قرار می‌گیرد و سوم، مالیات هرز نمی‌رود. امیدوارم دغدغه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ به حداقل برسد، هرچند که به نظر می‌آید بودجه سال پیش‌رو، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لایحه بودجه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان