تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

خط عمیق فقر و خطرهایی که سلامت مردان ایرانی را تهدید می‌کند

افزایش شکاف درآمد و هزینه زندگی در بسیاری از خانواده‌ها موجب شده است تا زندگی این خانوارها با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو باشد. در این میان مردان این خانواده‌ها ضمن اینکه سلامت خود را جزء اولویت‌های خانواده در نظر نمی‌گیرند، حتی سلامت‌شان را با شغل‌های سخت‌تری به خطر می‌اندازند.

سلامت مردان

رویداد۲۴ هفته اول اسفند به نام «هفته ملی سلامت مردان ایران» نامگذاری شده است، هفته‌ای که سلامت مردان به صورت لفظی مورد تاکید قرار می‌گیرد و تمام می‌شود و دوباره روز از نو روزی از نو. دوباره جان کندن برای کسب روزی و تامین معیشت خانواده شروع می‌شود و خط فقری که باید ترمیم شود اما به بهای به خطر انداختن سلامت خود.

بر اساس آمار‌های رسمی، خط فقر در جامعه ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر این خط قرار دارند. بر اساس آمار‌های دیگری دستمزد بسیاری از اقشار به ویژه کارگران حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد و ماه به پایان نرسیده پول‌ها تمام می‌شود.

به گزارش جامعه ۲۴ ، افزایش هزینه‌های زندگی موجب می‌شود تا برخی خانواده‌ها نیاز‌های اولیه مانند غذا، پوشاک و مسکن را در اولویت خود گذاشته و بر همین اساس سلامت را حذف یا در اولویت‌های بعدی‌شان قرار دهند یا اینکه سرپرست خانوار که عمدتا مردان هستند هزینه‌های سلامت خود را به سلامت همسر و فرزندان اختصاص می‌دهند.

ارتباط مستقیم فقر و سلامت جامعه

نگاهی به آمار بیماری‌های غیر واگیر و مرگ و میر‌های ناشی از آن نشان می‌دهد که مردان بیشترین قربانیان این بیماری‌ها هستند. از سوی دیگر به گفته حسین کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، عمده قربانیان حوادث که در اورژانس بیمارستان‌ها بستری می‌شوند نیز مردان هستند.


بیشتر بخوانید: ۵ نشانه هشداردهنده سلامت که آقایان نباید نادیده بگیرند


کرمانپور در گفتگو با جامعه ۲۴ با بیان اینکه باید نگاه دوگانه‌ای به سلامت مردان داشت، اظهار کرد: در کشور‌هایی که بار اصلی اقتصادی بر عهده مردان است به همان میزان هم سلامت آنان در خطر است چرا که اولویت‌بندی هزینه‌های اقتصادی و به تبع آن هزینه‌های سلامتی نیز بر عهده مردان است.

مردان سلامت خود را حذف می‌کنند

وی افزود: از سوی دیگر بر اساس برآورد‌های جهانی در کشور‌هایی که درآمد‌های نرمال آن کاهش و خط فقر افزایش پیدا می‌کند، مردان سلامت خود را در پنج اولویت اصلی قرار نمی‌دهند؛ او نخست نیاز‌های اصلی خانواده مانند خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش فرزندان و سلامت خانواده را در نظر می‌گیرد و پس از رفع این نیاز‌ها به سلامت خود اهمیت می‌دهند. نمونه‌های زیادی وجودی دارد که مردان از سر اجبار مثلا به دلیل سکته قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اما پس از هوشیاری از ادامه درمان صرف نظر کرده و بیمارستان را ترک می‌کنند.

دهان و دندانی که سالم نیست

مدیر اورژانس بیمارستان سینا افزود: یکی از مشکلات دیگر که مردان کمتر به سلامت آن برای خود توجه نشان می‌دهند سلامت دهان و دندان است که خدمات گران‌قیمت‌تری دارد. صنعت بیمه هم که عمدتا دست مردان است خدمات این حوزه را کمتر تحت پوشش قرار داده است. این موجب افزایش بیماری‌های دهان و دندان می‌شود که با توجه به ارتباط مستقیم دهان و دندان با قلب موجب افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

کرمانپور تأکید کرد: این یک اصل اثبات شده است که فقر ارتباط مستقیمی با سلامت دارد. کشور‌هایی که در آن خانواده‌ها به لحاظ درآمدی نرمال محسوب می‌شوند کشور‌های سالم‌تری به لحاظ روانی و جسمی هستند، اما کشوری مانند کشور ما متأسفانه در جایگاه پایین‌تری قرار دارد.

مشاغل سخت و زیان آور

وی افزود: مرد به ماهو مرد در جایگاه و مشاغلی است که سلامت او را در خطر قرار می‌دهد. مشاغل سخت در اختیار مردان قرار دارد، حرکت‌های خطرساز بیشتر از سوی مردان صورت می‌گیرد، سطح اعتیاد نیز در بین آنان بیشتر است. در مرگ‌های ناشی از حوادث و خودکشی‌های موفق آمار مردان بیشتر است.

این پزشک اورژانس یادآور شد: حضور مردان در این مشاغل پرخطر عمدتا به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی است. بسیاری از افراد به دلیل فقر مشاغلی را انتخاب می‌کنند که از سر ناچاری است. متأسفانه این موضوع در میان زنان هم وجود دارد که سلامتی آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

مدیر اورژانس بیمارستان سینا یادآور شد: خطر فقر برای سلامتی دقیقا مانند فرمول کرونا است، از این نظر که فکر کنیم مردان فقیر وقتی سلامتی‌شان به خطر می‌افتد کاری به کار ما ندارند که این امر یک امر بسیار مستهجن برای جوامع بشری است. در کرونا وقتی کشوری واکسینه می‌شوند، اما کشور دیگر رها می‌شود آن کشور غیر واکسینه برای سلامت جهانی خطرناک می‌شود. اگر در جامعه‌ای گروهی وجود داشته باشد که به دلیل فقر نتواند به درمان خود بپردازد، بیماری او کل جامعه را به خطر می‌اندازد. در واقع سلامت این جامعه، خطر آفرین‌تر از جامعه‌ای است که سطح درآمد آن نرمال بوده و می‌تواند به سلامتی خود برسد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان