تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹

بیماری که مردان را بیش از زنان درگیر می‌کند

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات نوعی آرتروز است که با تحت تاثیر قرار دادن ستون فقرات باعث درد کمر می شود. در واقع یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خودایمنی است که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می‌ کند.

اخبار سلامت
رویداد۲۴ به گزارش ایندیاتایمز، این عارضه باعث التهاب شدید مهره ها می شود که نه تنها باعث ناراحتی می شود بلکه ممکن است به یک درد مزمن تبدیل شود. در مرحله پیشرفته تر و جدی این بیماری ممکن است برخی از استخوان های کوچک در ستون فقرات با هم ادغام شده و یک استخوان جدید ایجاد می کنند. این جوش خوردن استخوان ها می تواند بسیار دردناک باشد و منجر به تغییر شکل وضعیت بدن شود، در این حالت کمر قوز کرده و مشکلات در صاف نگه داشتن ستون فقرات شایع ترین مسئله در هنگام ابتلا به بیماری اسپوندیلیت است.

در بیشتر مواقع، افرادی که از قوز کمر رنج می برند نیز از مشکلات تنفسی نیز گلایه دارند زیرا خم شدن باعث فشار بر ریه می شود که این امر ممکن است منجر به اختلال در تنفس و ریه ها شود. سایر مفاصل بزرگ بدن مانند شانه ها، باسن و زانوها نیز می توانند تحت تاثیر اسپوندیلیت قرار بگیرند. این بیماری معمولا مردان را بیش از زنان درگیر می کند و در اوایل بزرگسالی با علائمی مانند دردهای مکرر در ناحیه کمر و گردن شروع می شود.

همچنین بسیاری از افراد از التهاب و مشکلات چشمی مانند پف چشم و مشکل تمرکز شکایت می کنند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد زیرا یک بیماری مزمن است، اما با دارو و مراقبت مناسب می توان علائم آن را تقریبا به صفر رساند. با داروهای مطلوب برای کاهش درد، ورزش برای تقویت کمر و نکات اصلاح وضعیت توسط پزشک می توانید روند پیشرفت آن را نیز کاهش دهید.

اگر درد مداوم در ناحیه کمر یا مفصل ران دارید که صبح ها شدت آن بیشتر می شود یا صبح زود شما را بیدار می کند باید به دنبال دریافت درمان و مشورت با یک پزشک باشید. در صورت ایجاد قرمزی دردناک در چشم یا احساس سنگینی در چشمان یا ایجاد تاری دید بلافاصله با یک متخصص چشم مشورت کنید.

علت بیماری اسپوندیلیت

دلیل مشخصی در مورد ابتلای افراد به اسپوندیلیت وجود ندارد. در حالی که بسیاری از افراد عامل ژنتیکی را در آن دخیل می دانند، اما بسیاری از عادت های زندگی برای ایجاد این عارضه نقش بسزایی ایفا می کنند، افرادی که ژنی به نام HLA-B27 دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در طول زندگی خود قرار دارند، اگرچه همه افراد مبتلا به این ژن خاص به اسپوندیلیت مبتلا نمی شوند.

عوامل وجود دارد که ممکن است شما را مستعد ابتلا به این بیماری خاص کند. اول از همه گفته می شود مردان در مقایسه با زنان احتمال بیشتری برای ابتلا به اسپوندیلیت دارند، همچنین این بیماری با سن ارتباط دارد و بیشتر در بزرگسالان جوان درگیر می شوند.

علائم بیماری اسپوندیلیت

در اینجا برخی از برجسته ترین علائم وجود دارد که باید مراقب باشید:

سفتی مفاصل در صبح زود؛ بیشتر افراد مبتلا به اسپوندیلیت از سفتی مفاصل در اوایل صبح شکایت دارند که ممکن است برای مدتی حرکت آنها را مختل کند.

ایستادن به حالت خمیده؛ ستون فقرات و حالت خمیده از علائم مشخص این بیماری محسوب می شود. اغلب مردم حتی متوجه نمی شوند شانه هایشان خم شده و وضعیت آنها به آرامی تغییر شکل می دهد تا زمانی که دچار درد شوند.

کمر درد؛ کمر درد تپنده ای که اغلب اتفاق می افتد باید جدی گرفته شود. یکی از راه های تشخیص اینکه اسپوندیلیت است یا خیر، حرکت در اطراف و انجام برخی از ورزش های سبک پشت است. اگر با کشش یا حرکت درد برطرف شود، قطعا اسپوندیلیت است.

درد پاشنه؛ هر نوع درد در ناحیه پاشنه یا کف پا که هنگام راه رفتن احساس می شود علامت اسپوندیلیت است. اگر این علامت با فهرست مشخص شده از علائم اسپوندیلیت همراه باشد باید بدون اتلاف وقت با پزشک تماس بگیرید.

قادر به صاف نشستن نیستید؛ اگر هنگام تلاش برای حتی چند دقیقه صاف نشستن با مشکل مواجه هستید مسئله جدی است. اگر حتی پس از مدتی کوتاه صاف نشستن دچار تحریک، کمر درد یا کشیدگی در اطراف شانه ها می شوید ممکن است این علائم اولیه بیماری اسپوندیلیت باشد.

دشواری در تنفس؛ اغلب قوز، قفسه سینه و دنده ها را تحت فشار قرار می دهد که می تواند روند تنفس را مختل کند. اگر غالبا تنگی نفس دارید به وضعیت قرارگیری بدن خود توجه کنید. اگر می بینید که شانه های شما پایین می آید و ناخودآگاه کمرتان خم می شود پس باید با پزشک مشورت کنید.

خستگی؛ خستگی علامتی است که غالبا با علائم ذکر شده فوق در هنگام بیماری اسپوندیلیت همراه است.

از دست دادن اشتها ؛ علائمی مانند از دست دادن اشتها همراه با کاهش وزن غیر قابل توضیح ممکن است سایر علائم اسپوندیلیت مانند کمردرد و سفتی بدن را همراه داشته باشد.

مشکلات چشمی ؛ اگر اخیرا متوجه شدید چشمانتان نسبت به نور حساس تر شده یا بدون اینکه فشار زیادی وارد کنید، سنگین می شوند پس باید با یک پزشک مشورت کنید برخی از بیماران مبتلا به اسپوندیلیت از آبریزش چشم نیز گلایه دارند.

التهاب روده؛ بسیاری از بیماران اسپوندیلیت از التهاب و مشکلات روده رنج می برند، بنابراین این نشانه علامت دیگری است که باید به آن توجه شود.

هیچ روش اثبات شده ای برای جلوگیری از اسپوندیلیت وجود ندارد زیرا این بیماری حتی پس از انجام اقدامات احتیاطی و مراقبتی می تواند رخ دهد. از آنجا که به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می شود تنها کاری که می توانید انجام دهید تا روند کار برای شما آسان شود پیروی از توصیه های پزشک است. سبک زندگی سالمی داشته باشید، به وضعیت بدن خود بسیار توجه کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است صاف بنشینید.

حتی از علائم جزئی نیز غافل نشوید زیرا آنها می توانند وضعیت بیماری را به مرور زمان بدتر کنند. حتی اگر مبتلا به اسپوندیلیت مزمن باشید به راحتی می توان آن را کنترل کرده و پس از مصرف داروهای لازم، انجام طب سوزنی، استفاده از بریس و انجام تمرینات تجویز شده از روند بدتر شدن آن جلوگیری کرد.


بیشتر بخوانید: عادات اشتباهی که سلامت مردان را تهدید می‌کند



درمان اسپوندیلیت

اسپوندیلیت یک بیماری مزمن است به این معنی که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. برای مهار بیماری لازم است ترکیبی از روش های درمانی دنبال شود. ورزش، داروها، بریس های اصلاح کننده وضعیت، طب سوزنی و چندین روش دیگر در کاهش درد اسپوندیلیت می تواند مفید باشد. از ورزش گرفته تا طب سوزنی و استفاده از مسکن تا حتی جراحی روش های درمانی مختلفی برای کنترل این بیماری محسوب می شوند. اسپوندیلیت یک بیماری مزمن است و نمی توانید آن را به طور کامل حذف کنید.

با مراقبت های مناسب به طور قطع می توان با کاهش علائم آن درد خود را تسکین ببخشید، در اینجا برخی از روش های درمانی وجود دارد که می توانید برای خود انتخاب کنید:

ورزش: نخستین کاری که پزشکان به بیماران اسپوندیلیت توصیه می کنند انجام ورزش است. این بیماری مزمن با استراحت بدتر می شود و با داشتن تحرک و ورزش بهبود می یابد. تمرینات کششی سبک و یوگا ممکن است توصیه شود که باید پس از مشاوره استفاده کنید.

بریس های پشتیبانی: وسیله ای برای پشتیبانی خارجی از ستون فقرات شما محسوب می شود که در اصلاح وضعیت بدن کمک می کنند. می توانید با انتخاب بریس مناسب درد کمر را تسکین دهید و آن را صاف نگه دارید.

درمان سرما و گرما: درد مکرر و التهاب مفاصل می تواند مشکل ساز باشد. در چنین حالتی سرد و گرم درمانی می تواند برای کاهش درد موثر واقع شود. پزشک به بهترین وجه مشکل شما را تشخیص می دهد و درمان سرد یا گرم را برای شما پیشنهاد می دهد.

طب سوزنی: پزشکان ممکن است برای مقابله با التهاب و سفتی بدن طب سوزنی را پیشنهاد دهند. استفاده منظم از طب سوزنی می تواند علائم بدتر شدن را کنترل کرده و همچنین سفتی مفصل صبح زو شما را تسکین دهد.

ماساژ درمانی: ماساژ درمانی نیز به افراد پیشنهاد می شود تا عضلات سفت را بهبود ببخشند و وضعیت تغییر شکل یافته بدن را اصلاح کنند، البته احتمال می رود این یک روند کند و زمان بر باشد. به همین دلیل بیماران با علائم خفیف تا متوسط ​​می توانند این روش را انتخاب کنند.

جراحی: پزشکان ممکن است جراحی را برای افراد مبتلا به ناهنجاری های جدی توصیه کنند.

مسکن ها: مسکن ها و داروهای معمول برای جلوگیری از درد روزمره تجویز می شوند. آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن از رایج ترین داروهایی است که به بیمار اسپوندیلیت پیشنهاد می شود.

این موارد را فقط پس از توصیه پزشک انجام دهید و از تبعیت کورکورانه از پیشنهادات فوق خودداری کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان