تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

میزان ارز آوری مهاجرت دانشجویان به کشورهایی که مقصد تحصیلی هستند چقدر است؟

بر طبق گزارش جدید موسسه Studyportals، در سال 2016 دانشجویان بین‌المللی 300 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کردند.

رویداد۲۴ بر طبق گزارش جدید موسسه Studyportals، در سال 2016 دانشجویان بین‌المللی  300 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کردند. عنوان این گزارش که توسط دکتر راهول چوداها تهیه شده عبارتست از: فراتر از 300 میلیارد دلار: تاثیر جهانی دانشجویان بین‌المللی. برآورد این هزینه 300 میلیارد دلاری نشان‌دهنده تاثیر اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم 1/5 میلیون دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی است که در سال 2016 در کشور مقصد تحصیل کرده‌اند

تاثیر تحصیل دانشجویان بین‌المللی بر اقتصاد جهانی

در سال 2016 ثبت نام نیمی از دانشجویان بین‌المللی در کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان و هلند انجام شده است. در این سال، با توجه به تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم تحصیل، دانشجویان بین‌المللی به شرح زیر از لحاظ درآمد به کشورهای مورد نظر یاری رساندند:

  • 3/57 میلیارد دلار به آمریکا
  • 5/25 میلیارد دلار به بریتانیا
  • 8/19 میلیارد دلار به استرالیا
  • 5/14 میلیارد دلار به فرانسه
  • 4/14 میلیارد دلار به آلمان- دانشجویان بین‌المللی در آلمان شهریه پرداخت نمی‌کنند.
  • 1/11 میلیارد دلار به کانادا
  • 3/5 میلیارد دلار به هلند- هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا در این کشور متفاوت می‌باشد.

بر اساس برآورد موسسه Studyportals، در سال 2030، تعداد دانشجویان بین‌المللی که در موسسات آموزش عالی خارج از کشور زادگاهشان تحصیل خواهند کرد به میزان 51 درصد نسبت به سال  2015 افزایش پیدا خواهد کرد. رقابت بین این دانشجویان بسیار دشوار بوده و عوامل موثر بر انتخاب محل تحصیل به عنوان کشور مقصد نیز متفاوت خواهد بود.

کانادا قصد دارد که در سال 2021، برای پذیرش تعداد 400000 فرد متخصص اقدام کند. این مطلب می‌تواند برای ارتقای اقتصاد کانادا بسیار مفید باشد. دانشجویان و مهاجرین در واقع بخش جدایی‌ناپذیر از اقتصاد کانادا محسوب می‌شوند. بیماری کرونا بر صنعت جهانگردی، واردات، صادرات و صنعت نفت و گردشگری تاثیر گذاشته است. البته با پیشروی روند واکسیناسیون، وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کرده و موقعیت‌های شغلی مختلف در شرکت‌هایی که خدمات حقوقی ارائه می‌دهند نیز روند صعودی را تجربه کرده‌اند.

دولت فدرال، برنامه کمک‌هزینه اضطراری کانادا (CERB) را به منظور حمایت فوری از کسانی که در کانادا تحت تاثیر این بیماری همه‌گیر قرار گرفته‌اند، راه‌اندازی کرده است. از طریق برنامه CERB، به مدت 16 هفته دولت به میزان 500 دلار در هفته به کارگران واجد شرایط پرداخت می‌کند. دانشجویان بین‌المللی که از معیارهای مطابقت با برنامه CERB برخوردار هستند نیز می‌توانند از این حمایت بهره‌مند شوند.

تاثیر تحصیل دانشجویان بین‌المللی بر اقتصاد کانادا

دانشجویان بین‌المللی برای اقتصاد کانادا از اهمیت زیادی برخوردار هستند. جامعه 640000 نفری دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا، محیط متنوع و متمایزی را در پردیس‌های سراسر کانادا ایجاد کرده است. این دانشجویان به میزان 22 میلیارد دلار به اقتصاد کانادا کمک کرده و همچنین با اخذ ویزای کار  و اقامت در این کشور پس از فارغ التحصیلی سبب حمایت از 200000 شغل نیز می‌شوند.

این گونه به نظر می‌رسد که سرعت رشد اقتصادی در سال 2021 نسبت به سال 2020، افزایش پیدا کند. اقتصاد کانادا شاهد فراز و نشیب‌های اساسی زیادی خواهد بود چرا که ایجاد هر گونه تغییر در دولت در انجام اقدامات و تدارکات در زمینه اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت. دولت ترودو در کانادا دارای سیاست‌های مناسبی در زمینه مهاجرت می‌باشد، در نتیجه روند اخذ اقامت دائم بایستی یکسان باقی بماند و همچنین روند جذب کارگران ماهر نیز ثابت مانده و یا افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در ماه می 2019 که به میزان 4/5 درصد می‌باشد، نتیجه‌گیری می‌شود که بازار کار در کانادا از وضعیت مناسبی برخوردار است. البته این میزان تا 7/5 درصد افزایش داده و دستمزدها هر ساله 7/3 درصد رشد داشته‌اند.

رشد اقتصادی در کانادا در سه ماه آخر سال 2019 کاهش یافته است. (کاهش نرخ رشد آن به میزان 3/0 درصد بود است). کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که این وضعیت در سال 2020 بهبود پیدا کند؛ ولی همه‌گیری کرونا ضربه‌ای جدی به اقتصاد جهان وارد کرده است. بخش خدمات با استخدام حدود 79 درصد از نیروی کار و تامین دو سوم تولید ناخالص داخلی بر اقتصاد کشور کانادا تسلط دارد. حدود 12 درصد از کل نیروی کار نیز  در بخش خرده‌فروشی اشتغال دارند. علاوه بر این موارد، بهداشت، آموزش، اینترنت، مخابرات، گردشگری و مهندسی هوافضا از جمله بخش‌های مهم اقتصاد کانادا محسوب می‌شوند.

علت تحصیل رایگان دانشجویان بین‌المللی در آلمان

مدیران دانشگاه‌ها از مزایای سیاست‌گذاری در کشوری با جمعیت سالخورده مطلع هستند؛ ولی برخی از ایالت‌ها از این رویکرد فاصله گرفته‌اند.

دیوید متیوز؛ مجله آموزش عالی تایمز

27 آپریل، 2017

بر اساس آخرین اطلاعات، دانشگاه‌های آلمان در سال 2016 با رشد قابل توجه جمعیت دانشجویان بین‌المللی روبرو شده‌اند. تعداد این دانشجویان در آلمان حدود 7 درصد افزایش داشته است. این روند به دنبال یک جهش 8 درصدی در سال گذشته ایجاد شده است. این ارقام از سال 2012 حدود 30 درصد افزایش داشته‌اند.

در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان، این نوع اخبار برای مدیران مالی دانشگاه خبر مثبتی محسوب می‌شود چرا که وجود تعداد بیشتر دانشجویان بین‌المللی به معنای دریافت هزینه‌های شهریه بیشتر می‌باشد ولی دانشجویان در آلمان به طور کلی صرف نظر از این که از چه کشوری به آلمان آمده باشند، شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. امکان دارد این سیاست بسیار اصولی و در عین حال ساده‌لوحانه به نظر بیاید. با در نظر گرفتن این که از هر 10 دانشجو، یک نفر دانشجوی بین‌المللی محسوب می‌شود، چرا در آلمان از درآمد شهریه صرف نظر شده و جوانان کشورهای دیگر در آلمان به رایگان تحصیل می‌کنند؟

یک دلیل می‌تواند این باشد که آلمان نسبت به آمریکا و بریتانیا دارای حفره جمعیتی بسیار بزرگتری می‌باشد. این کشور از نظر نسبت جمعیت بالای 60 سال، پس از کشور ژاپن در رتبه دوم قرار دارد و برای حفظ وضعیت اقتصادی خود به کارگران جوان و ماهر نیاز دارد. در ارتباط با ویزای کار پس از تحصیل در آلمان بایستی توجه شود که آلمان برای فارغ‌التحصلان خارج از اتحادیه اروپا، همچنان ویزای کار 18 ماهه پس از تحصیل ارائه می‌دهد. بریتانیا از ادامه همین سیاست مشابه، در سال 2012 صرف نظر کرد.

طبق نظرسنجی انجام شده، در ارتباط با اقامت پس از تحصیل در آلمان بایستی گفته شود که حدود نیمی از دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند که پس از فارغ‌التحصیلی در آلمان بمانند و از 10 نفر نیز، 3 دانشجو قصد دارند که برای اقامت دائم اقدام کنند.

ماریک واهلر، رئیس بخش بین‌المللی کنفرانس رؤسای دانشگاه‌های آلمان توضیح داد که دانشگاه‌ها در رفاه اقتصادی بسیار موثر هستند و افراد را به کشور آلمان جذب می‌کنند. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از اقامت در آلمان ( چه برای مدت معین و چه مادام‌العمر) بسیار استقبال می‌کنند. او همچنین توضیح می‌دهد که: ما در عین حال از تاثیر فرار مغزهای در سراسر جهان مطلع هستیم و بنابر این تمایل داریم که در مورد این موضوع از نظر گردش و تبادل اندیشه‌ها در سراسر جهان اقدام کنیم.  فارغ‌التحصیلان خارج از آلمان برای این کشور در سطح جهانی باعث ایجاد دارایی نامشهود می‌شوند.

دلیل دیگر در ارتباط با تحصیل دانشجویان بین‌المللی در آلمان به سیاست‌های محلی مربوط می‌شود. اولریش مولر رئیس مطالعات در زمینه سیاست‌گذاری در مرکز آموزش عالی توضیح می‌دهد که پس از سال 2006، هفت ایالت فدرال آلمان که در واقع به جای دولت میزان شهریه دانشگاه را تعیین می‌کردند، هزینه‌های متوسطی را برای تحصیل در نظر گرفتند. تعیین هزینه شهریه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای اخذ هزینه از تمامی دانشجویان محسوب شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان