تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰

شهادت کودکان در دادگاه

هر کسی نمی‌تواند شهادت دهد و شخصی که می‌خواهد در دادگاه گواهی دهد باید شرایط خاصی داشته باشد، از جمله اینکه بالغ، عاقل، باایمان و عادل بوده و نباید ذی‌نفع در موضوع باشد.

شهادت کودکان در دادگاه
رویداد۲۴ حضور کودکان در جلسات دادگاه به عنوان شاهد، اغلب با سـؤالات و تـردیـدهـایی در مورد صـلاحیت و اعتبار آن‌ها همراه است. بــسیاری از افــراد مـعتقدنـد کـه شـاهدان بزرگسال قابل اعتمادتر از کودکان به عنوان شاهد هستند. زیرا کودکان با حافظه ضعیف و مقاومت کم در برابر تلقینات، قادر به درک و ضـبط مـناسـب وقــایع نـیـستند. حال در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم در صورتی که در یک پرونده، شاهد‌هایی که وجود دارند فقط کودکان و افراد نابالغ هستند، آیا می‌توان به گواهی و شهادت آن‌ها استناد کرد؟ آیا شهادت کودکان در دادگاه پذیرفته می‌شود و از اعتبار قانونی برخودار است؟ برای پاسخ به این سوال با مجله دلتا همراه باشید.
شهادت کودکان در دادگاه معتبر است؟

در قوانین حقوقی ایران شهادت افراد نابالغ قابل پذیرش نیست و فقط از آن‌ها برای کسب اطلاع استفاده می‌کنند. زیرا اصل بر آن است که معمولا اطلاعات اطفال می‌تواند تلقینی باشد.


بیشتر بخوانید: طلاق غیابی و نکات بسیار مهمی که در مورد آن باید بدانید


هر کسی نمی‌تواند شهادت دهد و فردی که می‌خواهد در دادگاه گواهی بدهد باید شرایط خاصی داشته باشد، از جمله اینکه، بالغ، عاقل، باایمان و عادل بوده و نباید ذی‌نفع در موضوع باشد. همچنین، نداشتن خصومت با طرف‌های دعوی یا یکی از آن‌ها و اشتغال نداشتن به تکدی‌گری و ولگردی؛ از دیگر شرایط اصلی برای شاهد است. در صورت وجود شرایط شهادت، شاهد و مطلع پیش از اظهار اطلاعات خود به این شرح سوگند یاد می‌کند:” به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم که جز به راستی چیزی نگویم و تمام واقعیت را بیان کنم”.

بنا بر مراتب یاد شده، اصل بر غیرعلنی بودن تحقیقات از شهود و گواهان، سوگند خوردن آنها، انفرادی و غیرجمعی بودن تحقیقات مقدماتی و بلامانع بودن تحقیق مجدد از آنها، مگر بنا به ضرورت یا مواجه حضوری فیمابین، در چهارچوب ترتیبات قانونی مزبور است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان