تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

طلاق غیابی و نکات بسیار مهمی که در مورد آن باید بدانید

مشاوره حقوقی آنلاین؛ طلاق غیابی یکی از انواع طلاق است که در شرایط خاص هر یک از زن یا مرد در دادگاه خانواده آن را درخواست می‌کند.

طلاق غیابی

رویداد۲۴ ازدواج یکی از نیازهای طبیعی انسان است. ازدواج با مسئولیت و ایجاد حق و تکلیف همراه است. قانون‌گذار به پیروی از شرع برای تخلف از تکلیف در زندگی مشترک زناشویی ضمانت اجراهایی را در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها طلاق و طلاق غیابی است.

طلاق غیابی از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است. بنابراین اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسرش بدهد، چه زن در دادگاه حاضر شود و چه حضور پیدا نکند و لایحه نیز ندهد، قطعا رای طلاق صادر خواهد شد. اما در حالت دوم رای صادره طلاق غیابی است و زن می‌تواند در مهلت قانونی واخواهی کند. ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن است که در رای دادگاه نیز منعکس می‌شود.

شرایط طلاق غیابی از طرف زن

هرگاه شوهر چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد. یعنی غایب باشد و هیچ خبری از او در دست نباشد و زن دادخواست طلاق بدهد، دادگاه سه نوبت آگهی، هر یک به فاصله‌ یک ماه در روزنامه محلی و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار با هزینه‌ خواهان منتشر می‌کند، سپس حکم به طلاق غیابی می‌دهد.

نپرداختن نفقه توسط مرد به مدت شش ماه، حتی اگر خودداری مرد از دادن نفقه به دلیل تنگدستی و فقر او باشد. در این موارد، زن می‌تواند برای مطالبه‌‌ نفقه به دادگاه مراجعه کند و در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، دادخواست طلاق دهد، البته اگر زن در قبال شوهر تمکین نکند و از انجام تکالیف قانونی‎ خود بدون دلیل موجه خودداری کند، ناشزه محسوب می‌شود و حق دریافت نفقه را نخواهد داشت.

از دیگر شرایط طلاق غیابی که از طرف زنان، بسیار مطرح می‎‌شود، رهایی از زندگی پر مشقت و تحمل‌ناپذیر است. که در پی آن درخواست طلاق می‎‌کنند و در صورت اثبات عُسر و حَرَج و احراز این شرایط توسط دادگاه، دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان