تاریخ انتشار: ۱۷:۲۴ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۰

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ رونق می گیرد؟

اسماعیل حسین زهی معتقد است در صورتی که دولت بتواند مطابق تکالیف بودجه‌ای سال ۱۴۰۱، حداقل ۶۰۰هزار واحد مسکونی را در قالب پروژه نهضت ملی مسکن ارائه کند، تحولات مثبتی در بازار مسکن بروز خواهد کرد.

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ رونق می گیرد؟

رویداد۲۴ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مغفول مانده در بودجه ۱۴۰۱، حوزه مسکن است، گفت: در لایحه بودجه۱۴۰۱به زمینه‌های لازم برای رشد صنعت ساخت‌وساز توجه نشده است. این در حالی است که شخص آقای رییس جمهور، همواره در خصوص ضرورت توجه اعتباری و اجرایی به حوزه مسکن تاکید داشته‌اند. اما نوعی ناهماهنگی میان بدنه دولت و رییس‌جمهوری در حوزه مسکن مشاهده می‌شود.

حسین زهی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم کلی اعتبارات امور مسکن، عمران شهری و روستایی از کل امور دهگانه نسبت به امسال با کاهش چشمگیر مواجه و به ۳۷ صدم درصد (0/37 %) در مقایسه با ۶۷ صدم درصد (0/67 %) سال ۱۴۰۰ رسیده است.

او افزود: در مجموع، اعتبارات حوزه مسکن در سال ۱۴۰۱، نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که با احتساب تورم بالای موجود در جامعه بیانگر، کاهش اعتبارات بخش مسکن در بودجه است.

نماینده مردم خاش در مجلس گفت: ضمن اینکه اگر افزایشی نیز در ردیف‌های مرتبط با حوزه مسکن مشاهده می‌شود، تنها در اعتبارات هزینه‌ای لحاظ شده که صرف جبران حقوق و دستمزدهای کارکنان، مدیران و...خواهد شد. این کاهش اعتبارات در حوزه مسکن در شرایطی ایجاد شده که مردم با مشکلات عدیده‌ای در حوزه مسکن اجاره‌ای و خرید مسکن روبه رو هستند.

این نماینده یادآور شد: این اعداد و ارقام بیانگر آن است که وضعیت صنعت ساخت‌وساز در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل، نه تنها با رشد قابل توجهی روبه رو نیست، بلکه احتمالا با رکود نیز مواجه خواهد شد. این وضعیت بر خلاف وعده هایی است که دولت برای رونق ساخت‌وساز و بهبود وضعیت مسکن محرومان داده است.

حسین زهی با اشاره به نقش مسکن در اشتغالزایی و رشد اقتصادی به اقتصادآنلاین گفت: رونق بخش ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی است که بیش از ۲۵۰ حوزه صنعتی و تولیدی دیگر را به تحرک وادار می‌سازد. اما علی رغم این ظرفیت قابل توجه و نیاز مردم به بهره‌مندی از مسکن مناسب، هنوز عملکرد مناسبی از سوی دولت در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که دولت در بدو تشکیل، وعده ساخت ۱میلیون مسکن در هر سال و ۴میلیون مسکن در ۴سال را ارائه کرده، اما امروز که در هفته‌های پایانی سال قرار داریم، نه تنها روند ساخت‌وسازها آغاز نشده، بلکه حتی روند ثبت نام‌ها در پروژه نهضت ملی مسکن نیز به درستی ساماندهی نشده است.

در دیدار نمایندگان با وزیر راه و شهرسازی چه گذشت؟

نماینده خاش در مجلس گفت: بر این اساس، اعضای کمیسیون عمران مجلس در نشست روز چهارشنبه با وزیر راه و شهرسازی، تلاش کردند تصویری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در خصوص ساخت مسکن ملی، وام‌های مسکن، اعتبارات حوزه مسکن در بودجه و...به‌دست آورند.

حسین زهی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا دولت می‌تواند وعده ساخت ۴میلیون مسکن در ۴سال را محقق سازد؟گفت: در بودجه ۱۴۰۱، دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند که زمین‌های لازم برای ساخت ۴میلیون مسکن را تا پایان سال فراهم سازند. بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی تا به امروز زمین‌های لازم برای ساخت ۲میلیون مسکن فراهم شده است.

او گفت: همچنین بر اساس بودجه دولت تا پایان سال آینده، باید ساخت بیش از ۶۰۰هزار واحد مسکونی را به اتمام برساند.ضمن اینکه ۵هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت مسکن ویژه محرومان از محل دارایی‌های غیر منقول وزارت راه و شهرسازی و منابع صندوق عدالت و پیشرفت در بودجه پیش‌بینی شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران گفت: مجلس تلاش خواهد کرد از طریق اعمال نظارت‌های قانونی، سرعت اجرای پروژه‌های مرتبط با مسکن را افزایش دهد تا از طریق توازن بخشیدن در روند عرضه و تقاضا، بازار مسکن کشور از وضعیت رکود خارج شده و با ثبات بیشتری همراه شود.

اسماعیل زهی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای مشارکت شرکت‌های چینی در طرح‌های نهضت ملی مسکن وجود دارد؟گفت: بر اساس اعلام قاسمی، این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی داخلی به سرانجام می‌رسد و برنامه‌ای برای مشارکت شرکت‌های چینی وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان