تاریخ انتشار: ۰۱:۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

در روز شانزدهم جنگ روسیه و اوکراین چه گذشت؟

امروز روز شانزدهم جنگ روسیه و اوکراین است. نیرو‌های روس در این روز به ۲ کیلومتری کی‌یف رسیده‌اند و احتمال سقوط پایتخت اوکراین در صورت شدت گرفتن حملات روسیه بسیار وجود دارد. از روز گذشته بحث‌های مبنی بر احتمال استفاده از سلاح شیمایی توسط روسیه وجود دارد. روسیه آن را رد کرده اما انگلستان مصرانه تاکید دارد که قرار است این سلاح استفاده شود.

اخبار  جنگ روسیه و اوکراین

رویداد۲۴ از روز گذشته انگلستان مدعی شده روسیه قصد دارد در اوکراین سلاح شیمیایی استفاده کند. لیز تراس وزیر خارجه انگلیس روز گذشته گفته بود: «نگران استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین هستیم. استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین اشتباه بزرگی است! صحبت‌هایی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در اوکراین وجود دارد مبتنی بر اینکه روسیه در گذشته این کار را انجام داده است!»

البته ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه به این ادعا پاسخ داده و گفته «ممکن است ملی‌گرایان اوکراینی در حال آماده‌سازی یک اقدام تحریک‌آمیز با بکارگیری مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از سلاح‌های شیمیایی باشند.»

اسپوتنیک به نقل از کوناشنکوف نوشته «در  ۹ مارس حدود ۸۰ تن آمونیاک توسط ملی‌گرایان اوکراینی به روستای زولوچیف در شمال غربی خارکیف تحویل داده شد. به گفته ساکنانی که زولوچیف را ترک کرده‌اند، ملی‌گرایان به آنها یاد می‌دهند که چگونه در حمله شیمیایی به درستی عمل کنند. همه اینها گواهی بر آماده سازی ملی گرایان اوکراینی برای تحریک با استفاده از مواد سمی جهت متهم کردن روسیه به استفاده ادعایی از جنگ افزارهای کیمیایی است.»

البته بوریس جانسون ساعاتی پیش ادعاهای روس‌ها را زیر سوال برده و حرف‌های روسیه سند ندارد و آنها ممکن است از تسلیحات شیمیایی در اوکراین استفاده کنند. نخست وزیر انگلستان که با اسکای نیوز گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرده که «کرملین یک داستان دروغین را سر هم می‌کند مبنی بر اینکه تسلیحات شیمیایی از سوی مخالفانش یا آمریکایی‌ها نگهداری می‌شود و روسیه از این مساله به عنوان مقدمه‌ای برای ارسال تسلیحات شیمیایی خودش استفاده می‌کند بنابراین چیزهایی که درباره تسلیحات شیمیایی می‌شنوید داستان‌سازی آنها است.»


بیشتر بخوانید: مدرن‌سازی با گفتمان بازگشت به خاک مقدس/ ایده روسیه مقدس از کجا آمده است؟


خسارت جنگ در اوکراین

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه خبر داده که از ابتدای حملات نظامی خود در اوکراین طی ۱۵ روز گذشته تاکنون، حدود ۳۰۰۰ تاسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است. ما حملات مزدوران ایالات متحده، بریتانیا و اروپا علیه پزشکان و اتوبوس‌های پزشکی روسیه را ثبت کردیم.

او تأکید کرده که نیرو‌های دونتسک در حال پیشروی حدود یک کیلومتری به سمت شهر ماریوپول از شمال هستند و در این میان حمله هوایی ادعایی به ماریوپل یک تحریک برنامه ریزی شده برای حفظ تبلیغات ضد روسی است.

ماجرای مورد اشاره کوناشنکوف به بیمارستانی در ماریوپل اشاره دارد که ادعا شده بود روسیه یک زایشگاه را بمباران کرده است. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده «نیروهای روسی هیچ حمله ای به بیمارستان ماریوپل انجام ندادند و این خبر تحریک افکار از سوی کی‌یف است.»

اعلام خواسته‌های روسیه به اوکراین

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته روسیه خواسته‌های خود را از اوکراین آماده کرده و منتظر پاسخ متقابل است. خبرگزاری مهر به نقل از پسکوف نوشته «کسی دیدار پوتین و زلنسکی را رد نمی‌کند، اما ابتدا مذاکره کنندگان باید به وظایف مربوط به خود عمل کنند.»

پسکوف گفته «تلاش‌ها برای تحریم روسیه ممکن است تا مدت زیادی ادامه دار باشد. روسیه بررسی خواهد کرد که آیا فیسبوک و اینستاگرام درخواست‌ها برای خشونت علیه روس‌ها را مجاز کرده، اگر اینگونه باشد فعالیت آنها متوقف خواهد شد.

اعزام نیروهای داوطلب به اوکراین

در این بحث اعزام داوطلبان به اوکراین هم به نقل از شویگو مطرح شد که پسکوف درباره آن توضیح داد «منظور کسانی هستند که آماده اعزام بدون چشم داشت مالی هستند و داوطلبان از خاورمیانه و سوریه است نه شهروندان روس.»

ولادیمیر پوتین هم توضیح داده «اگر می‌بینید افرادی هستند که به صورت داوطلبانه و نه برای پول، می‌خواهند بیایند و به مردم ساکن در دونباس کمک کنند، باید با آنها مصالحه و کمک کنید تا به منطقه جنگی بروند.» وزارت دفاع روسیه مدعی است تا ۱۶ هزار نفر آماده پیوستن به نیروهای طرفدار روسیه هستند. منتقدان گفته‌اند پوتین به دنبال اجیر کردن مزدور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه ، اوکراین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمدرضابابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
0
0
روس می‌نویسند روز و شیمیایی را کیمیایی!!! لطفا شما با خبرهای خوب و کامل به آیین نگارش نیز توجه بفرمایید. همیشه به روز باشید.
رویداد24
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
0
0
جناب بابایی عزیز ممنون از توجه شما به مطالب رویداد24 و عذرخواهی به خاطر ایراد نگارشی پیش آمده در سایت
نظرات شما