تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۰

دلایل گرانی و کمبود روغن در بازار

واردات روغن بیش از نیاز کشور انجام شده است با این حال این روز‌ها عده‌ای سودجو کمبود تصنعی در بازار ایجاد کرده اند و عده‌ای دیگر هم با همین نیت، روغن را غیرقانونی گرانتر از نرخ مصوب می‌فروشند.

دلایل گرانی و کمبود روغن در بازار

رویداد۲۴ روغن خوراکی در بازار تا حدودی کم شده و قیمت‌ها نیز چند نرخه است برخی روغن را به قیمت مصوب و بسیاری بالاتر از نرخ تعیین شده می‌فروشند، این در حالی است که مسئولان می‌گویند تولید و واردات روغن بیش از نیاز کشور بوده و هیچ مجوزی هم برای افزایش قیمت صادر نشده است و این جای سوال است که

دلیل کمبود در برخی از استان‌ها و افزایش قیمت چیست؟
قیمت روغن در برخی از شهرستان‌های کشور با افزایش غیرمجاز روبه‌رو بوده است. در همین راستا گفته می‌شود در شهرستان‌های عسلویه و دیر در استان بوشهر، مشکلات گران‌فروشی و کمبود این کالای اساسی گزارش شده است.

طبق گزارش رسیده در شهر بردستان، مغازه دارانی از شهر کنگان هر بطری روغن خوراکی را مجبورند ۵ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار خریداری کنند. به همین دلیل نگرانی از احتمال تکرار وضعیت نابسامان بازار روغن خوراکی همچون سال گذشته در روز‌های آتی وجود دارد و کمبود، عرضه قطره‌چکانی و عدم سفارش گیری توسط شرکت‌های تولید‌کننده روغن خوراکی باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

* افزایش قیمت روغن غیرقانونی است
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران درباره وضعیت این روز‌های بازار روغن می‌گوید: افزایش قیمت این محصول در روز‌های اخیر غیرقانونی است.
امیرهوشنگ بیرشک در گفتگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه دلیل کاهش عرضه روغن در بازار و افزایش قیمت چیست؟ گفت: «هیچ مجوزی برای افزایش قیمت روغن نباتی داده نشده و در صورت مشاهده هر گونه گران‌فروشی دستگاه‌های ذی‌ربط باید با متخلفان برخورد کنند.»


بیشتربخوانید: احتمال افزایش ۱۰۰درصدی قیمت روغن


* واردات ۲ میلیون تن روغن در ۱۱ ماه نخست
علاوه بر این به گواه آمار گمرک، میزان واردات روغن در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۲ میلیون تن بوده که بیش از نیاز کشور وارد شده و این نشان می‌دهد که کمبودی در بازار نباید وجود داشته باشد.

سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز فراوانی روغن در کشور را تایید می‌کند و می‌گوید: هیچ کمبودی وجود ندارد، اما مشکل ذخیره در انبار‌ها است، کارخانه‌ای بوده که از آذرماه محصول را در انبار نگه داشته در حالی که تا یک هفته باید به بازار عرضه کند.

کشور ۹۰ درصد نیاز خود به روغن را وارد می‌کند و حدود ۱۰ درصد نیز در داخل تولید می‌شود.
پس با این دو فرض که «مجوز افزایش قیمت صادر نشده است» و «میزان روغن در داخل کشور بیش از نیاز است» دلایل گرانی و کمبود روغن را بررسی می‌کنیم.

* روغن در انبار‌ها احتکار شده است
گزارش‌ها حاکی است که انبار‌های کشور مملو از روغن است، اما این‌ها به بازار راه پیدا نمی‌کنند تا برخی در کمبود بازار قیمت‌ها را بالا بکشند، یعنی در حقیقت روغنی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار شده تا به قیمت مناسب دست مصرف کننده برسد را عده‌ای سودجو احتکار کرده اند تا سود کلانی را به جیب بزنند.

امروز وزارت جهاد کشاورزی خبری منتشر کرد که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در بازدید سرزده از کارخانه روغن نباتی، گفته است: ۳۰۰ تن روغن کنجد تاریخ مصرف گذشته در این کارخانه کشف شده که دستور پلمپ انبار صادر شده است.

بر اساس این گزارش، احمد اصانلو، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی به همراه مسعود امرالهی سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به صورت سرزده از شرکت مارگارین تولید کننده انواع روغن خوراکی بازدید کرده اند و متوجه احتکار روغن نباتی در این انبار‌ها شده اند.

* عرضه روغن خارج از شبکه قانونی و فروش به چندین نرخ
تخلفات این کارخانه محدود به احتکار نبوده بلکه بالغ بر ۷۰ هزار تن عرضه خارج از شبکه به همراه امتناع از عرضه داشته و همچنین اقدام به فروش دو نرخی کالا کرده است.

هنوز اعلام نشده که آیا تخلفات گرانفروشی و یا احتکار کالا در انبار‌ها تنها در این شرکت بوده یا شرکت‌های دیگری نیز مرتکب چنین تخلفاتی شده اند.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان