تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اصرار وزارت بهداشت به برگزاری آزمون دستیاران پزشکی به استیضاح عین اللهی منجر می‌شود؟

برگزاری آزمون دستیاری از پزشکی عمومی به پزشکی تخصصی قرار است در اردیبهشت ماه برگزار شود، اما مشکل اینجاست که منابع آن بسیار قدیمی است. پزشکان درخواست کرده‌اند از منابع جدید برای آزمون استفاده شود، اما وزارت بهداشت آن را نپذیرفته است. این در حالی است که دیوان عدالت اداری هم وزارت بهداشت را مکلف کرده که طبق قانون از منبعی که ۵ سال از ویراست آن می‌گذرد، استفاده نشود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت

رویداد۲۴ یکی از عجایب آزمون‌های تخصصی این بار در ایران قرار است رخ دهد؛ ماجرا از این قرار است که آزمون دستیاری از پزشکی عمومی به پزشکی تخصصی قرار است ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شود، اما مشکل آنجاست که برخی منابعی که قرار است آزمون از آن گرفته شود، مربوط به سال‌ها پیش است؛ مثلا در بخش ارتوپدی، منابع آن مربوط به سیزده سال پیش است. این در حالی است که در علوم محض و علوم مدرن امروزی، قانونی وجود دارد که منابع آزمون به هیچ عنوان نباید بیش از ۵ سال از ویراست آن گذشته باشد؛ این قانون در علم پزشکی بسیار اهمیت بیشتری دارد چون سرو کار آن با جان مردم است.

این اتفاق قبلا هم رخ داده بود اما پزشکان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. در رای مجمع دیوان که تقریبا همه قضات آن را در برمی‌گیرد، اعلام شد که وزارت بهداشت موظف است همه منابع را به روز کند و حق ندارد از منابع قدیمی برای آزمون استفاده کند. سال گذشته چنین اتفاقی رخ داد و وزارت بهداشت از منابع جدید برای آزمون استفاده کرد؛ با این حال در اتفاقی عجیب امسال برای بار دیگر از آن ۵ منبع که دیوان رای به تغییر آن داده بود، ۲ منبع قدیمی دوباره برای آزمون پزشکان انتخاب شده است!

مشخص نیست دلیل اصرار وزارت بهداشت برای استفاده از منابع قدیمی چیست. یکی از پزشکانی که سال گذشته نیز تلاش کرد، منبع آزمون به روز شود، به رویداد۲۴ می‌گوید: ما دلیل اصرار وزارت بهداشت را درک نمی‌کنیم. در دولت قبل هم وضعیت به همین شکل بود و با توجه به اینکه وزیر در دوران کرونا مشغولیت زیادی دارد، ظاهرا این مدیران میانی هستند که روی تصمیم وزیر و معاونان آن اثرگذاری می‌کنند؛ مثلا در دوره آقای دکتر باقری‌فر و دکتر نظرپور معاونان آموزشی وقت هم وضعیت به همین منوال بود، به همین دلیل ما از طریق مجلس پیگیری کردیم که نمایندگان در نامه‌ای با ۲۶ امضا به وزیر بهداشت تذکر دادند.

تذکر نمایندگان به وزارت بهداشت

آزمون دستیاری از پزشکی عمومی به پزشکی تخصصی


بیشتر بخوانید: کادر درمان جان به لب شد/ دلیل تجمع اعتراضی گسترده مدافعان سلامت


اکنون مشکل کسانی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند، این است که آزمون اواخر ۲۲ اردیبهشت با منابع قدیمی برگزار خواهد شد. این در حالی است که بعد از عید هم ماه رمضان آغاز می‌شود و در مدت ایام عید هم بیمارستان‌ها تعطیل است و همین دستیاران پزشکی عمومی کشیک می‌دهند و بعد از آن هم وقتی برای مطالعه منابع قدیمی وجود ندارد بنابراین انها امیدوارند منابع تغییر کند و طبق قانون آزمون به مدت دوماه عقب بیفتد و اینگونه مشکل حل شود، اما ظاهرا وزارت بهداشت اعتقادی به رای دیوان ندارد و همچنان از منابع قدیمی استفاده می‌کند.

یکی از پزشکان به رویداد۲۴ می‌گوید: این مشکلی که وزارت بهداشت ایجاد کرده، بیش از ده هزار پزشک جوان و مدافعان سلامت ایران را دچار تتش، فرسایش عصبی و حتی مواردی از افسردگی و ناامیدی نسبت به آینده کرده است و اصرار مدیران میانی و ارشد وزارت بهداشت بر اجرا نکردن قانون حتی باعث واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم شده است و امیدواریم سایر نمایندگان هم درصورت بازنشدن این گره در چند روز آینده، واکنش نشان بدهند و از حق پزشکان دفاع کنند.

او ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت در حالی بر نظر خود اصرار دارد که گشودن این گره نیازمند چندان دشوار نیست. کافی است منابع تاریخ گذشته آزمون دستیاری دوره چهل و نه، تغییر یابد و به روز شود و فرصتی چند ماهه برای مطالعه و تسلط بر این منابع جدید به پزشکان کشور داده شود.

پیگیری‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد که برخی موسسات خصوصی هم به موضوع ورود کرده‌اند؛ از جمله موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت که احمد توکلی ریاست آن را برعهده دارد. توکلی سابقه چند دوره نمایندگی مجلس را بر عهده دارد و با توجه به خاستگاه سیاسی او و نفوذش بر نمایندگان مجلس، احتمالا ورود بیشتری به ماجرا بکند.

یکی از پزشکان می‌گوید ما با آقای توکلی جلسه داشتیم و ایشان از اینکه یکی از منابع پزشکی معرفی شده از سوی وزارت بهداشت مربوط به سیزده سال پیش است و یکی دیگر مربوط به نه سال پیش، شگفت‌زده شدند و وقتی باخبرشدند برای اجرا نکردن حکم قطعی دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم تغییر این منابع، جلسه و شورایی تشکیل شده تا قانونی شفاف و منطقی را به مصوبی مبهم و ضدقانون تبدیل کنند، مصمم شدند با رییس قوه قضاییه و وزیر علوم در مورد این رسم نوپدید که می‌تواند شأن دیوان و قانونگذاری را در کشور فرو بکاهد، صحبت کنند تا ریشه این نوع رفتار‌ها که در مورد اخیر، نمونه بارزی از دلسرد کردن نخبگان و تشویقشان به خروج از کشور است، خشکانده شود.

او می‌گوید: در صورتی که وزیر بهداشت از فروبستگی کار طبیبان، گره بگشاید و کام پزشکان جوان ایران را در آستانه نوروز شیرین کند، باز هم تدبیری است به‌جا، هرچند دیرهنگام و درغیر این صورت، پس از تعطیلات هم ما و هم موسسه دیده‌بان نیز قویا پبگیر آن است که بتوانیم جلساتی با نمایندگان مجلس بگذاریم و به آنها بگوییم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و به این ترتیب از وظایف و اختیارات قانونی آنها برای دفاع از قانون و حکم قضایی دیوان استفاده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
پزشک طرح
|
Germany
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
3
متاسفانه وزیرِ دولت انقلابی بسیار گردن کش هستند و همراه با معاون متخلف آموزشی ، قوه قضاییه رو به سخره گرفتند ، حق پزشکانی که در خط مقدم کرونا برای سلامتی و آرامش مردم در این مدت جنگیدند و شهید دادند ، این سرکشی از قوانین مصوب و رای شفاف دیوان عدالت نیست . امیدواریم ریاست محترم جمهوری قبل از مجلس ، به جد با این تخلفات و افراد متخلف برخورد کنند تا پزشکان جوانِ مظلوم بیشتر از این دلسرد نشوند ، بنا به فرمایش رهبر عزیز انقلاب هرکسی که با گفتار و عمل خودش جوانان را به هر شکلی به مهاجرت از کشور تشویق کند ، خائن به این کشور و نظام اسلامی است ، به امید پیگیری تمامی رسانه های آزادمنش تا رسیدن به حق پایمال شده ی مدافعان سلامت .
داوطلب
|
United States of America
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
2
درود به شرفتان.ویزر بهداشت که سر جنگ و دشمنی با پزشکان دارد
داوطلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
0
3
هرچه سریعتر قانون اجرا شود و قانون گریز مجازات...
داوطلب واقعی ازمون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
3
1
اصلا هم‌اینطور نیست
از بالای دوازده هزار نفر داوطلب ازمون فقط ۱۰۰ نفر بیکار هستن که میخوان بره عقب
کار وزارت بسیار هم درسته که جلو بی برنامگی رو گرفته و امیدوارم کوتاه نیاد
پاسخ ها
داوطلب واقعی تر
| France |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
شما نمیخواد از خودت راجب ۱۲ هزار نفر نظر بدی
وقتی رفتی رزیدنتی و با بی قانونی برده سال بالایی ها شدی میفهمی اجرا قانون چقد واجبه
یک پزشک بی سهمیه بی جایگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
0
2
نه ایشون برکنار نمیشن، چون دولت، دولت روحانی نیست که اگه برای اجرای قانون اعتراضی میشه هم به نفع مسائل سیاسی خودشون پیگیر باشن و بخوان مخالفت کنن، دیوان عدالت اداری هم فعلا اینقد کند و لاک پشت وار مساله رو دنبال میکنه که آزمون لعنتی برگزار بشه و کار از کار بگذره، به حق امام زمان و نیمه شعبان خدا لعنت کنه تموم انقلابی هایی که کمر همت بستن به نابودی کشور و نا امیدی جووناش، از جمله نمکی. و عین الهی از خدا بیخبر
رضا
|
Germany
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
2
2
سلامتی مردم و جانشان کی برای این عده مهم بود که بخواهند از منابع بروز در این آزمون استفاده کنند؟؟؟
استیضاح این وزیر نیز مثل وزرای دیگه چیزی جز شوخی و جوک نیست ....
اینست مجلس و دولت انقلابی و مردمی .....
شاهین مالک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
1
2
سلام. وقت بخیر. فقط دوستانی که تازه دارن شروع میکنن میخوان امتحان ۸ ماه بعد باشه که بتونن امسال امتحان بدن و نمونن برای سال بعد. منابع برای دوره ۵۱ اعلام شده که عوض میشه. ۲ رفرنس هم رادیولوژی و ent هستن که کاملا جنبه سوالی دارن چون تخصصی هستن. هیچکدوم از بچه ها نمیخوان که امتحان تارخش عوض بشه. میتونید برید از کتابخونه ها بپرسین ببینین که میخواد ۸ ماه بعد امتحان بده.
یک پزشک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
0
5
آخرش معلوم نشد عزیزان قانون‌مدار طبق کدوم قانون جلو میرن
؟چند تا قانون برای فاصله قانونی بین تایم آپدیت منابع و زمان آزمون وجود داره؟
یه بار مصاحبه میکنن میگن ۲ تا منبع رادیو و ent آپدیت بشه، "طبق قانون"آزمون ۸ ماه بره بعد از تغییر منابع

الان مصاحبه میکنن منبع ارتوپدی رو مثال میزنن که باید آپدیت بشه بعد میگن "طبق قانون" ۲ماه بره عقب و بحث ماه رمضون رو پیش میکشن.

تلاش برای رسیدن به حق قانونی در این سیستم بیمار، فقط باعث میشه داوطلبا ضرر کنن.
اگه دیوان سیر بطئی نداشت و وزارت تکلیف رو در مهلتی که مقرر شده بود مشخص میکرد، تلاش برای اجرای قانون ارزش داشت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان