تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

کادر درمان جان به لب شد/ دلیل تجمع اعتراضی گسترده مدافعان سلامت

نیروهای سلامت کشور که دو سال است جان برکفانه در صف نخست مقابله با کرونا قرار دارند، روز گذشته در پی عدم تحقق وعده‌های مسئولان نسبت به پرداخت فوق‌العاده خاص و تبدیل وضعیت استخدامی خود در برابر وزارت بهداشت تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کادر درمان

رویداد۲۴ این روز‌ها تمامی صنوف در جامعه نسبت به وضعیت خود معترض هستند و هر روز گروهی دست به تجمع می‌زنند، کارگران و معلمان روزی نیست که فراخوانی ندهند و تجمعی برگزار نکنند؛ اما اعتراضات به این گروه‌ها محدود نیست بلکه به کادر‌های درمانی کشور نیز کشیده شده است.

اعتراضات گسترده کادرهای درمانی

رزیدنت‌ها، اینترن‌ها، پرستاران، متخصصان آزمایشگاهی و متخصصان بهداشت پزشکان خانواده؛ این‌ها گروه‌هایی هستند که این روز‌ها نسبت به وضعیت خود راضی نیستند. چنانکه روز گذشته نیز با فراخوانی گروه‌های زیادی از آنان تجمع بزرگی را مقابل وزارت بهداشت برگزار کردند.

به گزارش جامعه ۲۴ ، اعتراض گروه‌های پزشکی نخستین بار نیست که برگزار می‌شود آن‌ها در طول سال اعتراضات گوناگونی را برپا کردند. این اعتراض‌ها از تحصن رزیدنت‌ها در بیمارستان شهید مدرس تهران برگزار شد، این تحصن با وعده افزایش حقوق آن‌ها و بهبود وضعیت معیشت آن‌ها پایان پذیرفت.

پس از رزیدنت‌ها، پرستاران شاغل در مراکز تأمین اجتماعی گروه دیگری بودند که نسبت به قانون بازنشستگی خود معترض بودند. این گروه از پرستاران در اعتراض به عدم احتساب قانون مشاغل سخت و زیان آور در قانون بازنشستگی کارکنان تأمین اجتماعی برای پرستاران همچنین عدم احتساب دو سال خدمت سربازی در سوابق خدمتی سخت و زیان‌آور ۱۶ آبان‌ ماه امسال مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و از نمایندگان مجلس خواستند تا زمینه بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها را با استفاده از مزایای ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی فراهم کنند و بتوانند با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند.

این پایان اعتراضات پرستاران نبود، دهم بهمن‌ ماه نیز گروهی از پرستاران گیلانی در برابر وزارت بهداشت متحصن شدند. اعتراض آن‌ها به سوء استفاده دانشگاه‌های علوم پزشکی و وعده‌های پوچ این دانشگاه‌ها و مراکز از قرارداد‌های کاری ۸۹ روزه بود. اعتراض این گروه از پرستاران که تعداد آن‌ها در سراسر کشور ۸ هزار نفر تخمین زده می‌شود در حالی انجام شد، که پیش از آن عباس عبادی معاون پرستاری معاون وزیر بهداشت قرارداد‌های ۸۹ روزه استخدام پرستاران را غیر قابل تحمل خواند و وعده به‌کارگیری ۲۰۰ هزار پرستار را در روز پرستار به پرستاران داد. این در حالی است که به گفته محمد شریفی مقدم بیش از ۵۰ درصد از گروه‌های پرستاری حاضر در مجموعه‌های درمانی کشور قرارداد‌های نامطمئن دارند.

پزشکان خانواده و اینترن‌های معترض

چند روز قبل نیز گروهی از پزشکان خانواده در استان فارس دست به اعتراض زده و دوم اسفندماه را روز پایان کار تعیین کرد کردند؛ اما روز گذشته دوم اسفندماه روزی بود که گروه‌های دیگری از کادر‌های درمانی کشور تحصن کردند. نخست گروهی از اینترن‌های بیمارستان فیروزگر تهران در اعتراض به عدم پرداخت مابه‌التفاوت افزایش کمک هزینه مصوبه اینترنی در این بیمارستان دست به تجمع زدند.

پس از این گروه نیز گروه‌هایی از کادر‌های بهداشتی و درمانی کشور که عمده آن‌ها را گروه‌های پرستاری تشکیل می‌دادند در پی فراخوانی در برابر وزارت بهداشت متحصن شدند. به گفته برخی از فعالان حاضر در این تجمع، این اعتراضات در پی عدم پرداخت فوق‌العاده خاص و عدم توجه دولت و سازمان برنامه و بودجه نسبت به تبدیل وضعیت نیرو‌های قراردادی، شرکتی، ۸۹ روزه و طرحی در برابر وزارت بهداشت متحصن شدند.

کادرهای سلامت از وضعیت معیشتی به تنگ آمده‌اند

یکی از متحصنان حاضر در این تجمع به خبرنگار جامعه ۲۴ گفت: در حالی دو سال از شیوع کرونا می‌گذرد که خواب و خوراک از کادر‌های سلامت کشور گرفته شده است. تمامی این نیرو‌ها بی وقفه و بدون مرخصی در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستانی حاضر بودند، اما متاسفانه از کمترین حقوق و مزایا برخوردار هستند.

وی افزود: بسیاری از این نیرو‌ها متاسفانه شرکتی، قراردادی و طرحی هستند و نبود امنیت شغلی و حقوق ناچیز با تاخیر و ... با این حجم از کار در دوران کرونا وضف ناشدنی است.

این کادر درمانی در رابطه با مطالبات حاضران در این تجمع اظهار کرد: تحقق فوق العاده‌ خاص و تبدیل وضعیت استخدامی نیروی انسانی بهداشت و درمان مهمترین مطالبه و بهانه ما برای این تجمع بود که متأسفانه بار‌ها توسط مسئولان وزارت بهداشت، دولت‌ها و مجلس وعده داده شده، اما نه اقدامی صورت گرفته و نه این مطالبه‌ها جدی گرفته شده است.

وی یادآور شد: نیرو‌های سلامت کشور از وضعیت نابسامان دریافتی و وضعیت معیشتی خود به تنگ آمده‌اند و در رویارویی با پیک ششم کرونا نه رمقی برایشان مانده و نه مطالبات و مسائل جدی آنان که پایه‌ترین مسائل حیاتی آنهاست محقق شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده این مطالبه را به سازمان برنامه و بودجه و دولت منتقل کرده است، اما از این سازمان و دولت هیچ صدایی بر نمی‌آید.

وی تأکید کرد: کادر سلامت نسبت به وضعیت خود به شدت انتقاد دارد، باید دولت و مجلس برای پیشگیری از اخلال در خدمات بهداشتی درمانی هرچه سریعتر به دو وعده برقراری فوق‌العاده خاص و تبدیل وضعیت نیروی انسانی بهداشت و درمان عمل کنند.

مطالبات نیروهای سلامت

در همین حال یکی دیگر از تجمع‌کنندگان حاضر در برابر وزارت بهداشت نیز با اشاره به وضعیت سخت نیرو‌های درمانی به ویژه پرستاران به جامعه ۲۴ اظهار کرد: مهمترین مطالبات مطرح شده برقراری فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ است که افزایش قابل توجه دریافتی پرستاران را به دنبال دارد. این مطالبه علی‌رغم دستور اکید رئیس جمهور با توجه به کمبود بودجه به نظر نمی‌رسد محقق شود چرا که سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت اعلام کرده است که امکان برقراری فوق‌العاده خاص برای کارکنان نیست.

وی افزود: پیک‌های پی‌درپی کرونا فشار زیادی را بر نیرو‌های بهداشت و درمان وارد می‌کند، بر همین اساس نیاز به آرامش روانی دارند. بسیاری از پرسنل روز‌ها و ماه‌ها است که نزدیکان خود را ندیده‌اند و به تعدادی از آنان در زمان ابتلا به بیماری مرخصی استعلاجی داده نمی‌شود و ناچار هستند علی‌رغم بیماری در شیفت‌های کاری مختلف حاضر شوند. این موضوع علاوه بر آسیب بر سلامت جسمی وضعیت روانی آنان را نیز در شرایط دردناکی قرار داده است.

به گفته این تجمع کننده مقابل وزارت بهداشت، حدود ۱۰۰ هزار نفر کمبود پرسنل پرستار در کشور وجود دارد که مراکز درمانی باید نسبت به استخدام آن‌ها اقدام کنند. از سوی دیگر بسیاری از نیرو‌های پرستاری قراردادی، شرکتی و طرحی که در حال فعالیت هستند درخواست تبدیل وضعیت خود را دارند تا به پرسنل رسمی سیستم بهداشت و درمان کشور ملحق شوند.

به گزارش جامعه ۲۴ ، عدم تحقق این مطالبات در حالی منجر به تجمع کادر‌های درمانی شده است که چندی قبل معاون پرستاری وزیر بهداشت نسبت پیگیری این موضوع وعده‌هایی داده بود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان