تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱

هزینه خانواده ۴ نفره در رمضان چقدر است؟

هرچند طی ماه‌های اخیر، تاحدودی ثبات به بازار بازگشته، اما همچنان خرید کالا‌های مورد نیاز ماه مبارک رمضان برای خانواده‌ها هزینه بالایی خواهد داشت.

هزینه خانواده ۴ نفره در رمضان چقدر است؟

رویداد۲۴ با پایان تعطیلات نوروزی، ماه مبارک رمضان آغاز شد و مردم پس از مناسبات ملی، وارد مراسم مذهبی شدند.

به گزارش مهر، ماه مبارک رمضان به دلیل جذابیت‌های معنوی اش، علاقه‌مندان زیادی دارد؛ از شنیدن دعای سحر گرفته تا صمیمت و گرمای خانواده‌ها در سر سفره افطار؛ اما ایجاد آرامش با فراهم شدن ثبات اقتصادی برای خانواده‌ها یقیناً بیشتر خواهد شد.

علی رغم شرایط نامساعد سال گذشته در تأمین اقلام ضروری طی ماه مبارک رمضان، مشکلی از این جهت در سال جاری وجود ندارد و تقریباً کالا‌ها به مقدار مناسب در بازار یافت می‌شود، هر چند نباید از گران شدن عموم اقلام نسبت به سال گذشته چشم پوشی کرد.

برای بررسی دقیق‌تر این مسئله به بازار رفته و با خانواده‌هایی که دقیقاً پس از تعطیلات و در روز نخست ماه مبارک رمضان مشغول خرید هستند گفتگو می‌کنیم.

نظارت بیشتر شود

آقا و خانم مختاری که در یک فروشگاه حاضرند در خصوص افزایش قیمت‌ها به خبرنگار مهر می‌گویند: متأسفانه نسبت به همین زمان در سال گذشته اغلب کالا‌ها افزایش قیمت داشته است.

این زوج ادامه می‌دهند: گوشت قرمز طی یکی دو هفته اخیر گران‌تر شد و توان خرید ما قطعاً کاهش یافت.

وی افزود: تا دو ماه گذشته می‌گفتند که گوشت زیاد است و باید صادر کنیم! اما اکنون گوشت قرمز گوسفند و گوساله گران شده است؛ آیا نباید جلوی این مسائل گرفته شود؟

آقای مختاری تصریح کرد: حدود ۲ ماه است که قیمت‌ها اندکی به ثبات رسیده و گرانی گسترده در همه اجناس را نمی‌بینیم؛ اما باید گران شدن در هیچ کالایی دیده نشود.

وی بیان کرد: دولت می‌بایست مدیریت بیشتری در این حوزه داشته باشد؛ باید مسئولان پیش بینی کنند که مثلاً در هفته آتی گوشت کمیاب و سپس گران خواهد شد و جلوی آن را بگیرند. اگر بنا باشد منتظر بمانند تا اتفاقی رقم بخورد و سپس به فکر چاره باشند مردم متضرر خواهند شد.

محمد رسول پناه دیگر شهروند بجنوردی است که در این خصوص با خبرنگار مهر گفت: هر چند دولت سعی دارد قیمت‌ها را کنترل کند، اما همچنان تورم در برخی کالا‌های ضروری دیده می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت گوشت، قند، برنج، برخی حبوبات و… بر سفره خانواده‌ها اثر دارد. نباید از گرانی چند هزار تومانی نیز در کالا‌ها گذشت، زیرا تغییرات کوچک نیز بسیاری از مردم را از خوردن و آشامیدن غذای مناسب محروم می‌کند.

رسول پناه تاکید کرد: نظارت باید بیشتر شود؛ با اینکه مثلاً یک کالا در چندین مغازه به یک قیمت است، همان کالا را مغازه‌ای ۲۰ درصد گران‌تر می‌دهد؛ این خود باعث می‌شود دیگر دکان‌ها جنس خود را گران‌تر کنند. باید جلوی گران فروشی‌ها را گرفت.

اما یک خانواده چهار نفره برای ماه مبارک رمضان چقدر باید هزینه کند؟

خرید ۳ عدد مرغ برای استفاده یک ماه خانواده حدود ۱۸۰ هزار تومان هزینه دارد؛ گوشت قرمز که دیگر نیاز خانوار است و اخیراً گران شده هم می‌تواند ۵۰۰ هزار تومانی را از بودجه خانواده کسر کند. گوشت چرخ کرده برای ایام ماه مبارک رمضان نیز مورد استفاده بسیاری از خانواده‌ها است که این کالا نیز حداقل ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

یک خانواده ۴ نفره برای ایام ماه رمضان حداقل به ۲ تا ۳ کیلو خرما نیاز دارد که با توجه به قیمت ۴۰ هزار تومانی آن در بازار، نزدیک به ۱۲۰ هزار تومان باید بپردازد.

اگر این خانواده فقط یک برنج ۱۰ کیلویی مصرف کند باید ۶۰۰ هزار تومان دیگر بپردازد؛ البته برنج‌های گران‌تر و ارزان‌تر نیز وجود دارد، اما به قیمت متوسط اکتفا می‌کنیم. خرید روغن مایع که عادی‌ترین روغن بازار است نیز برای یک ماه حدود ۸۰ هزار تومانی نیاز دارد.

از دیگر موارد ضروری سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز است؛ مواردی که مدتی است به شدت گران شده؛ سیب زمینی کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان و گوجه کیلویی ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با یک حساب سر انگشتی در این حوزه نیز باید ۱۵۰ هزار تومان در نظر داشته باشیم.

خرید پنیر، گردو، سبزی و دیگر مواد سفره افطار برای یک ماه خانواده ۴ نفره حداقل ۲۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اگر از خرید چای، قند، آبنباب، حبوبات و… فاکتور بگیریم، باید به سراغ میوه برویم. استفاده روزانه یک عدد پرتقال و سیب و یا خرید هندوانه برای خانواده ۴ نفره می‌تواند مبلغ درشتی را در حدود ۶۰۰ هزار تومان از جیب سرپرست خانوار خارج کند.

اگر فرض کنیم این خانواده روزانه ۲ عدد نان نیز مصرف کنند حدود ۶۰ هزار تومان هزینه نان خواهد شد.

خرید ۲ کیلو زولبیا و بامیه در طول یک ماه نیز ۱۰۰ هزار تومان دیگر هزینه خواهد داشت.

به این ترتیب هزینه خرید حداقل‌ها برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ مبلغی که پرداخت آن برای خانواده‌های کم برخوردار کار آسانی نیست.

هر چند دولت طی ماه‌های گذشته اقداماتی برای ثبات بازار داشته، اما این اقدامات نتوانسته آن طور که باید و شاید بازار را کنترل کند و همچنان شاهد اثر تورم در برخی کالا‌ها هستیم. عبور از شرایط بحرانی تورم در سال گذشته مردم را کمی آسوده‌تر کرده است، اما باید مشکلات به صورت کامل رفع و ثبات به طور قطعی بازگردد.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ماه رمضان
نظرات شما
پیشخوان