تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱

۹۹ درصد مردم جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند

طبق بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) که در روز دوشنبه منتشر شد, ۹۹ درصد از مردم جهان هوایی را تنفس می‌کنند که از نظر کیفیت قابل قبول نیست.

آلودگی هوای تهران

رویداد۲۴ "سازمان جهانی بهداشت" (WHO) روز دوشنبه گفت که تقریباً همه مردم در جهان هوایی تنفس می‌کنند که با استانداردهای کیفیت هوا مطابقت ندارد. این سازمان خواستار اقدام بیشتر برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی شد که آلاینده‌هایی را ایجاد کرده و باعث مشکلات تنفسی و جریان خون می‌شود و هر ساله منجر به مرگ میلیون‌ها نفر خواهد شد.

پایگاه خبری "سی‌بی‌اس" در این باره نوشت, حدود 6 ماه پس از تشدید دستورالعمل‌ها در مورد کیفیت هوا، WHO روز دوشنبه یک به روز رسانی به پایگاه داده خود در مورد کیفیت هوا منتشر کرد که از اطلاعات تعداد فزاینده‌ای از شهرها، شهرک‌ها و روستاها در سراسر جهان استفاده می‌کند.

طبق گفته این سازمان جهانی, 99 درصد از جمعیت جهان هوایی تنفس می‌کنند که از حد کیفیت مطلوب فراتر رفته و اغلب مملو از ذراتی است که می‌توانند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده، وارد سیاهرگ‌ها و شریان‌ها شده و باعث بیماری شوند.

طبق اظهارات سازمان جهانی بهداشت کیفیت هوا در نواحی مدیترانه شرقی و آسیای شرقی نامطلوب بوده و پس از آن آفریقا ضعیف‌ترین است.

"ماریا نیرا"، رئیس بخش محیط زیست، تغییرات آب و هوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: پس از زنده ماندن از یک بیماری همه‌گیر، وجود 7 میلیون مرگ قابل پیش‌بینی به دلیل آلودگی هوا غیرقابل انکار است. با این حال، هنوز سرمایه‌گذاری‌های زیادی به جای هوای پاک و سالم، در محیط‌های آلوده غرق می‌شوند.


بیشتربخوانید: آیا واقعا ایران ۳۰ سال آینده غیر قابل سکونت خواهد شد؟


این سازمان که به طور سنتی دو نوع ذرات معلق به نام‌های "PM2.5" و "PM10" را در نظر می‌گیرد، برای نخستین بار به اندازه‌گیری‌های زمینی دی اکسید نیتروژن پرداخته است. دی اکسید نیتروژن عمدتاً از سوزاندن سوخت تولید شده توسط انسان مانند تردد خودروها نشئت می‌گیرد و در مناطق شهری رایج است. WHO گفت که قرار گرفتن در معرض دی اکسید کربن می‌تواند باعث بیماری تنفسی مانند آسم و علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و مشکل در تنفس و پذیرش بیشتر در بیمارستان‌ها شود. بیشترین غلظت در منطقه مدیترانه شرقی یافت شده است.

کشورهای در حال توسعه به‌ویژه هند و چین آسیب جدی دیده‌اند؛ هند دارای سطوح بالای PM10 بود، در حالی که چین سطوح بالایی از PM2.5 را نشان داد.

WHO گفت: این ذرات به ویژه PM2.5، می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عوارض قلبی عروقی، سکته مغزی و تنفسی شوند. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات معلق بر اندام‌های دیگر تأثیر گذارده و باعث بیماری‌های دیگری نیز می‌شوند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آلودگی هوا
نظرات شما
پیشخوان