تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

گرانی بی سر و صدای لوازم خانگی در ابتدای سال

یک فعال صنعت لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی اول اردیبهشت ماه لیست جدید قیمت‌ها در سال جدید را به بازار عرضه می‌کنند؛ اما گرانی تا ۱۵ درصدی لوازم خانگی در بنکداری‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان، قیمت‌های جدید را به توزیع کنندگان خود اعلام کرده اند.

گرانی لوازم خانگی

رویداد۲۴ «تولیدکنندگان لوازم خانگی از ۷ تا ۱۵ درصد، درصدد افزایش قیمت کالا‌های خود هستند.» این خبری است که یکی از فعالان صنف لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ داد.

گرانی بی سر و صدای لوازم خانگی در ابتدای سال

این فعال صنعت لوازم خانگی با بیان اینکه لیست جدید قیمت کالا‌ها از اول اردیبهشت اعلام می‌شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: بنکداران لوازم خانگی در هفته اخیر قیمت کالا‌ها را افزایش داده اند.

علی رجایی ادامه داد: ازآنجا که بنکداران در ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان لوازم خانگی اند، قبل از اینکه لیست جدید قیمت‌ها اعلام شود، از میزان افزایش قیمت مطلع شده و کالا‌های خود را از همین الان به قیمت جدید می‌فروشند. قیمت‌های جدید بنکداری‌های لوازم خانگی حاکی از گرانی ۱۵ درصدی لوازم خانگی از اردیبهشت ماه است.

بازار کشش افزایش قیمت را ندارد

این فروشنده لوازم خانگی گفت: امسال با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق و همچنین افزایش تعرفه گمرکی و افزایش هزینه حمل و نقل، گرانی لوازم خانگی چیز عجیبی نیست. در این میان بازار کشش افزایش قیمت ندارد و تولیدکنندگان نهایتا تا ۱۵ و نهایتا ۲۰ درصد توان افزایش قیمت دارند.

رجایی افزود: قیمت‌های جدید لوازم خانگی در بنکداری‌ها نشان می‌دهد هیمالیا و الکترواستیل درصدد گرانی ۹ درصدی و جی پلاس ۱۵ درصدی محصولات خود هستند. افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی در ایران طبیعی است، زیرا بیمه، هزینه برق و آب و سایر مولفه‌ها گران می‌شود و از شرکت‌های خصوصی نمی‌توان انتظار داشت محصولات خود را گران نکنند، ولی مشکل اینجاست که تولیدکنندگان لوازم خانگی آن را ابزار باج خواهی کرده اند.


بیشتربخوانید: آیا لوازم خانگی در سال جدید ارزان می‌شود؟


باج خواهی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی از دولت

این فعال بازار لوازم خانگی گفت: امسال سناریویی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی پیش رو هست، زیرا آن‌ها به دلیل افزایش حقوق و دستمزد کارگران، تهدید به تعدیل نیرو می‌کنند تا بتوانند از این طریق تسهیلات بدون سود یا امتیاز‌های بیشتر در واردات بگیرند.

رجایی ادامه داد: دقیقا این سناریو در نزدیکی عید برای یک شرکت لوازم خانگی اتفاق افتاد و جوی راه انداخت که تعدیل نیرو خواهیم داشت تا تسهیلاتی اخذ کند.

حلقه انحصار در بازار لوازم خانگی تنگ‌تر شد

این فعال بازار لوازم خانگی با انتقاد از جریان انحصاری که در تولید لوازم خانگی در کشور به راه افتاده است و زیاده خواهی یک شرکت خاص، گفت: گزارشی در مورد واردات ۲ هزار کانتینر لوازم خانگی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سال ۹۹ که ممنوعیت واردات وجود داشت، پخش و طی آن از مافیایی نام برده شد که پشت پرده قاچاق گسترده لوازم خانگی است؛ مافیایی که یک برند خاص است.

رجایی ادامه داد: این در حالی است که در این گزارش عنوان شد از میان ۲ هزار کانتینر، یک هزار و ۴۰۰ قلم در بازار توزیع شده و مانع اشتغالزایی شده است؛ اما ما به عنوان فعال بازار لوازم خانگی نه تنها این کالا‌ها را در بازار ندیدیم؛ بلکه معتقدیم این اطلاعات نادرستی است برای تنگ‌تر کردن حلقه انحصار در بازار لوازم خانگی.

پشت پرده قاچاق ۲ هزار کانتینر لوازم خانگی

این فروشنده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه ۲ هزار کانتینر عدد کمی نیست، به اقتصاد ۲۴ گفت: ۲ هزار کانتینر یعنی هزاران تکه لوازم خانگی که حجم قابل توجهی است؛ در صورتی که در صنف لوازم خانگی هیچ کس این تعداد کالا را در بازار بعد از ممنوعیت واردات ندیده است و هدف از ربط دادن این موضوع به مافیا، تنگ‌تر کردن حلقه انحصار برای تولید لوازم خانگی برای یک شرکت خاص است.

رجایی افزود: هر توزیع کننده یا فروشنده‌ای این کالا‌ها را وارد بازار کند قطعا به گوش سایر فعالان صنف می‌رسد؛ در حالی که هیچ کس در بازار لوازم خانگی شاهد توزیع این تعداد لوازم خانگی در بازار نبوده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لوازم خانگی
نظرات شما
پیشخوان