تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

آخرین همسر ناصرالدین شاه + عکس

ناصرالدین شاه یکی از پادشاهان ایران بود که بیشترین تعداد زن را داشت. اصولا شاهان قاجار زنان زیادی داشتند.

آخرین همسر ناصرالدین شاه

رویداد۲۴ ناصرالدین شاه در طول حیات خود هشتاد و پنج زن صیغه و عقدی اختیار کرد. او ۴۲ فرزند داشت که از آن میان ۱۸ نفر در کودکی در گذشتند. زن‌های عقدی به ترتیب گلین خانم دختر شاهزاده احمد میرزا، فاطمه پندر، خجسته خانم تاج الدوله دختر شاهزاده سیف الله میرزا، ستاره خانم تبریزی، شکوه السلطنه مادر مظفرالدین شاه و نوه فتحعلی شاه و جیران خانم فروغ السلطنه بودند. فروغ السلطنه و شکوه السلطنه در حیات ناصرالدین شاه در گذشتند.


بیشتر بخوانید: پوشش زنان قاجار


ناصرالدین‌شاه قاجار (۲۵ تیر ۱۲۱۰ – ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به «قبلهٔ عالم»، «سلطان صاحبقران»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. وی طولانی‌ترین دوره پادشاهی را در میان دودمان قاجار داراست. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت.

پدر ناصرالدین، السلطان بن السلطان و الخاقان بن خاقان محمدشاه قاجار نوه فتحعلی‌شاه قاجار و سومین پادشاه دودمان قاجاریه بود. محمدشاه هنگامی که دوازده سال داشت در ۱۲۳۴ به دستور فتحعلی‌شاه با دختر عمه چهارده ساله‌اش ملک جهان ازدواج کرد. این ازدواج به قصد از بین بردن تفرقه بین شاخه‌های قوانلو و دولو ایل قاجار صورت می‌گرفت. در منابع عصر قاجار، طرح این ازدواج را جزئی از توصیه‌های آغامحمدخان به فتحعلی‌شاه دانسته‌اند. ناصرالدین سومین پسر و نخستین فرزند باقی‌مانده این زوج در ششم صفر ۱۲۴۷ در دهکده کهنمو از توابع اسکو در نزدیکی تبریز به دنیا آمد.

منبع: ساتین

برچسب ها: تاریخ ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
0
3
يكبار خودتون متن خبر رو بخونين و با تيتر مقايسه كنين، البته همه شما خوبان عالم هستين و تمام كإرهاي شما بي عيب و نقص هست ولي جسارت ما رو هم ببخشين
كجا در مورد عنوان خبر توضيح داده اين كه ايشون كيست و الان كجاست؟
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
0
1
وجدانا سرکاری بود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان