تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

عادت‌های اشتباه هنگام شارژ گوشی که باید آن‌ها را ترک کرد

اقدامات و روش‌های نامناسب شارژ گوشی هوشمند به سادگی می‌توانند خطر آفرین باشند. در این مطلب ۴ عادت اشتباه برای شارژ گوشی را مرور می‌کنیم.

شارژ کردن صحیح تلفن همراه
رویداد۲۴ عادات و روش‌های رایج شارژ گوشی بسیار متنوع هستند اما همه آن‌ها عادات مناسب و مثبتی نیستند و شاید بهتر باشد بگوییم بسیاری از این عادت‌ها کاملا منفی و غلط هستند. بر همین اساس در این مطلب به ۴ عادت اشتباه برای شارژ گوشی می‌پردازیم که می‌توانند آسیب‌های مهمی برای دستگاه هوشمند شما در پی داشته باشند و بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را کنار بگذارید.

اقدامات اشتباه در زمان شارژ گوشی
روند پیشرفت تکنولوژی با دانش عمومی که باید به موازات آن رشد کند هماهنگی ندارد و در نتیجه عموم کاربران عادات منفی زیادی در استفاده از گوشی‌های هوشمند دارند که حتی خود متوجه ضرر آن برای دستگاه‌های هوشمند نیستند.

یکی از رایج‌ترین موارد که با توضیح بالا همخوانی دارد، پیروی عموم افراد از روش‌ها و عادات شارژ یکسان است که در مواردی ممکن است مشکلات مهمی پدید آورد.

همین چند روز پیش و بر اساس گزارش‌هایی که منتشر شده، یک کودک حین بازی با گوشی در حال شارژ خود متوجه جرقه‌هایی از پریز برق می‌شود و در عرض چند لحظه خانه به آتش کشیده می‌شود. در حال حاضر این موضوع در ویبو، شبکه اجتماعی محبوب چینی ترند شده است.

مواردی از این دست نه تصادفی و نه کم تعداد هستند و تنها راه برای جلوگیری از بروز آن‌ها، ارائه اطلاعات دقیق برای جلب توجه کاربران است تا از موارد زمینه‌ساز حوادث اینچنینی اجتناب کنند.

بی‌توجهی کاربران در استفاده از تلفن همراه معمولا مشکلات امنیتی خاصی در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در پی دارد و بعضا یک عادت بد نسبتا کوچک که به نظر بی‌اهمیت می‌رسد می‌تواند آسیب‌هایی دراز مدت به همراه داشته باشد.

بر همین مبنا در این مطلب قصد داریم به نکات مهم شارژ کردن گوشی بپردازیم که هم بر سلامت و طول عمر خود دستگاه و هم در مواردی بر سلامت خود شما موثر است و باید درباره آن‌ها حساس باشید.

۱. شارژ طولانی مدت

امروزه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند از فناوری شارژ سریع برای بهبود نرخ شارژ گوشی استفاده می‌کنند و حتی سرعت شارژ گوشی‌های پرچمدار از ۱۰۰ وات هم فراتر رفته است.

در توان شارژ بالا طبیعتا نسبت جریان به ولتاژ هم افزایش می‌یابد و این امر منجر به افزایش سریع دما می‌شود و در صورتی که گوشی را برای مدت زمان طولانی به شارژر وصل کنید ممکن است منجر به حوادثی چون آتش‌سوزی یا حتی انفجار گوشی شود.

البته برخی از سازندگان با استراتژی کاهش تدریجی جریان در فرایند شارژ کوشیده‌اند دمای بالا را مهار کنند ولی در هر حال در مراحل اولیه شارژ جریان بسیار بالا است و در نتیجه مهار دمای بالای دستگاه بسیار مشکل است.

در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی مانند آتش‌سوزی یکی از مهمترین موارد استفاده از شارژر اصلی دستگاه هوشمند خودتان است و اگر قصد استفاده از شارژری دیگر را دارید باید از تطابق آن با پروتکل‌های شارژ گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

اخیرا البته برخی از سازندگان گوشی‌های هوشمند در جهت کاهش آسیب‌های ناشی از شارژ طولانی مدت ترفندهایی مانند قطع جریان برق بعد از شارژ کامل گوشی را به کار بسته‌اند که روش مناسبی است اما در هر حال همواره باید در استفاده از شارژر اصلی گوشی حساسیت به خرج دهید.


بیشتربخوانید: امکان شارژ تلفن همراه با بدن کاربر


۲. بازی کردن با گوشی حین شارژ

بازی کردن با گوشی در زمان شارژ شدن چیزی است که بسیاری از افراد آن را انجام می‌دهند، اما باید بدانید که اصلا کار درستی نیست.

اساسا در زمان بازی کردن سخت‌افزارهای مختلف گوشی در بالاترین حد عملکرد خود هستند و اگر گوشی در این شرایط در حال شارژ باشد اوضاع بسیار بدتر می‌شود و دمای گوشی به سرعت بالا می‌رود.

در چنین شرایطی معمولا آسیب دیدن گوشی یا بروز آتش‌سوزی تقریبا حداقلی‌ترین پیامد ممکن است و در موارد زیادی آتش‌سوزی منجر به صدماتی به بدن افراد می‌شود.

از سوی دیگر گوشی‌های هوشمند تشعشعاتی از خود ساطع می‌کنند که اگر از عواقب آن‌ها مطلع باشید طبیعتا تمایلی به اینکه در معرض‌شان قرار بگیرید نخواهید داشت. این تشعشعات ممکن است در زمان شارژ گوشی شدیدتر شوند و این دلیل دیگری برای این است که در زمان شارژ شدن گوشی از آن فاصله بگیرید.

۳. استفاده از شارژرهای مختلف و نامناسب

استفاده از شارژرهای غیراستاندارد دیگر عادت اشتباه در زمان شارژ گوشی است چراکه معمولا برندهای مختلف و حتی بعضا سری‌های متفاوت گوشی‌های یک برند از پروتکل‌های شارژ متفاوتی استفاده می‌کنند.

در چنین وضعیتی استفاده بی‌رویه از شارژر نامناسب نه‌تنها سرعت شارژ باتری را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند منجر به افزایش دمای گوشی در زمان شارژ شود.

در نتیجه با این کار نه فقط به باتری گوشی خود آسیب می رسانید بلکه حتی خود را نیز در معرض خطر قرار می‌دهید. پس بهتر است ضمن درک پروتکل‌های شارژ گوشی‌های هوشمند، همواره از شارژر مناسب استفاده کنید.

۴. صحبت کردن با گوشی در زمان شارژ

دیگر عادت رایج در فهرست ۴ عادت اشتباه برای شارژ گوشی مربوط به تماس تلفنی یا صحبت با گوشی در زمان شارژ است که بسیار خطرناک است و تا حد ممکن باید از انجام آن اجتناب کنید.

در زمان برقراری تماس گوشی از فناوری‌های ارتباطی خاصی استفاده می‌کند و پاسخ دادن به تماس‌های دریافتی در زمان شارژ شدن گوشی می‌تواند به سرعت دمای دستگاه را افزایش دهد که می‌تواند خطرات خاصی در پی داشته باشد.

جمع‌بندی
در زمان شارژ شدن گوشی‌های هوشمند بکوشید همواره آن‌ها را از محیط‌هایی که ممکن است باعث افزایش دما شود دور کنید. برای مثال شارژ یک گوشی در نزدیکی یا روی یک دستگاه الکترونیکی فعال ایده بسیار بدی است و بهتر است گوشی در محیط و روی سطحی با دمای معمول قرار گیرد.

هر نوع استفاده از گوشی مانند بازی کردن یا پاسخ تماس‌ها، بدترین اقدام ممکن در زمان شارژ است که به سادگی می‌تواند دمای دستگاه را بالا برده و خطر آفرین شود.

فراتر از ۴ عادت اشتباه برای شارژ گوشی که در این مطلب مرور کردیم، عادات اشتباه زیادی در استفاده از گوشی‌های هوشمند رایج است که فراتر از بحث یک مقاله است، اما باید به مرور کشف و اصلاح شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان