تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱

جزییات ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: ۷۰ تا ۸۵ درصد صادرات غیر نفتی به کشور روسیه شامل محصولات کشاورزی و غذایی می‌شود.

جزییات ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی

رویداد۲۴ روح‌الله لطیفی درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار ممنوع شده‌است. براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و برای تنظیم بازار صادرات این چهار قلم محصول کشاورزی را ممنوع اعلام کرده و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌ای‌های قانونی است.

وی ادامه داد: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود. یکی از روش‌ها افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالا‌هایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است، از آنجایی که در شرایط تحریمی کشور واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.


 بیشتر بخوانید: سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی در دست چه کسانی است؟


سخنگوی گمرک ایران درباره مقصد صادراتی این چهار محصول کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی و مواد غذایی کشورمان اغلب و در لایه اول به کشور‌های همسایه صادر می‌شوند به طوریکه ۷۰ تا ۸۵ درصد صادرات غیر نفتی به کشور روسیه شامل محصولات کشاورزی و غذایی می‌شود.

لطیفی افزود: همچنین از ۹ میلیارد دلار صادرات ایران به کشور عراق حدود ۱.۵ میلیارد دلار مربوط به صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است و ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به افغانستان و پاکستان هم محصولات کشاورزی و غذایی هستند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد صادرات ایران به کشور‌های همسایه از جمله عمان، بحرین، کویت و ترکمنستان مشمول اقلام و محصولات بخش کشاورزی می‌شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان