تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد

در مورد گوشت قرمز، سرانه مصرف ما از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است یعنی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور از دوران جنگ هم کمتر شده است.

سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد

رویداد۲۴ آثار گرانی‌ها بر بسیاری از کالا‌هایی که در حال حاضر وجود دارد کاملا محسوس است بدین گونه که ما شاهد افزایش ۹۴ درصدی در برخی از کالا‌ها مثل برنج و گوشت هستیم.

معین‌الدین سعیدی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان در رابطه با افزایش قیمت گوشت، افزود: ما در این رابطه یک سری پیگیری‌ها انجام دادیم متاسفانه گوشت برخلاف آنچه که گفته می‌شود تا قیمت ۲۲۰ هزار تومان دچار افزایش قیمت شده، این در حالی است که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند عرضه گوشت بیشتر شده و گوشت یخ زده در قالب تنظیم بازار و گوشت دام زنده به بازار عرضه کرده‌اند. به هر حال گوشت، افزایش قیمت معناداری را تجربه کرده است تا جایی که برای مدتی، صادر می‌شد، اما خوشبختانه از صادرات آن جلوگیری شد.

ارز ترجیحی نهاده‌های دامی حذف نشده، اما گوشت گران شده

نماینده چابهار با تاکید بر اینکه در شرایطی که کشور دچار چالش است نباید فرآورده‌های کالا‌های اساسی صادر شود، تصریح کرد: در این خصوص، کمیسیون کشاورزی هم ورود کرده است خوشبختانه در زمینه مرغ هم شاهد ثبات قیمت هستیم، اما در مورد گوشت قرمز، سرانه مصرف ما از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو رسیده است یعنی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور از دوران جنگ هم کمتر شده است.

طبیعی است که یکی از دلایل کاهش مصرف، افزایش قیمت گوشت است. نکته مهم دیگر اینکه، هنوز بحث حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی اعمال نشده و این ارز در قالب سامانه بازارگاه ارائه می‌شود؛ بنابراین این موضوع به طور جدی مورد پیگیری کمیسیون کشاورزی قرار گرفته تا دلایل افزایش سرسام آور قیمت گوشت را مورد بررسی قرار دهیم.


بیشتر بخوانید: قیمت کالا‌های سبد خانوار از تورم پیشی گرفت


دولت هنوز راهکاری ارائه نداده

او ادامه داد: در ایام عید شاهد عدم تمایل مردم به خرید گوشت بودیم چراکه امکان خرید برایشان فراهم نبود. حذف ارز ترجیحی رویکرد دولت است و مجلس، این اختیار را به دولت داد، چون پیش بینی ۹ میلیارد دلاری برای ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ را داشتیم، اما این اختیار را به دولت دادیم که از این اختیار استفاده کند یا نکند. در نتیجه نظر دولت این بود که ارز ترجیحی را حذف کرده و مابه التفاوت آن را در قالب یارانه‌های مستقیم به مردم بدهد، اما هنوز راهکار آن را مشخص نکرده است به عنوان مثال در مورد گوشت، بحث یارانه گوشت را مطرح می‌کنند که به هر خانواده، ۳۰۰ هزار تومان یارانه گوشت پرداخت شود که طبیعتا این کار در این شرایط نمی‌تواند اثرگذار باشد یعنی برابر است با قیمت یک کیلو گوشت!

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: آنچه که پیشنهاد مجلس بوده این بود که وقتی دولت در مورد کالا‌های اساسی اصرار دارد ارز ترجیحی را حذف کند کالا‌های اساسی را در قالب کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نیاز‌های اولیه معیشتی شان برطرف شود، اما تاکنون این دولت چنین موضوعی را اجرایی نکرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
باید به رئیسی مدال داد
نظرات شما
پیشخوان