تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

ثبت نام پنج میلیون نفر برای ۴۰۰۰ خودرو / شانس ١ به ۱۲۰۰ برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

سی‌و هفتمین مرحله فورش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو هفته گذشته برگزار و قرعه‌کشی آن روز یکشنبه انجام شد. براساس اطلاعات واصله قریب به پنج میلیون نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو مشارکت کردند.

ثبت نام خودرورویداد۲۴  سی‌و هفتمین مرحله فورش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو هفته گذشته برگزار و قرعه‌کشی آن روز یکشنبه انجام شد. براساس اطلاعات واصله قریب به پنج میلیون نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو مشارکت کردند.

در حالیکه طبق وعده مسئولان و مقامات صنعتی و همچنین خودروسازان، قرار است در سال جاری به‌تدریج فرآیند قرعه‌کشی خودرو برای انتخاب مشتریان نهایی حذف شود، اما همچنان آمار تقاضا برای مشکارکت در طرح‌ها و البته شرکت در این بخت‌آزمایی بالاست. البته این موضوع می‌تواند تحت تاثیر احتمال به‌روز شدن قیمت‌ها در اردیبشهت ماه باشد.

فروش با این روش که از خرداد ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و از نیمه دوم سال گذشته بصورت هفتگی درآمده است، از ابتدا با هدف کنترل بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت. هرچند که در این طرح‌ها ارائه گواهی‌نامه معتبر، نداشتن پلاک انتظامی فعال به‌نام فرد متقاضی و... به‌عنوان محدودیت اعمال شده است اما این محدودیت‌ها هیچگاه مانع درخواست‌های مازاد بر تقاضاهای واقعی نشد و همچنان بعد از گذشت قریب به دوسال از این روند همچنان تعداد متقاضیان چند برابر ظرفیت خودروهای قابل عرضه است.

فروش‌های هفتگی نه‌تنها از میزان تقاضاها کم نکرد بلکه آمار چند طرح اخیر برگزار شده خودروسازان نشان می‌دهد که آمار تقاضاها بیشتر هم شده است.

بطور مثال گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته، سی وهفتمین مرحله از فروش فوق‌العاده‌ محصولات خود را با عرضه چهار محصول با ظرفیت در مجموع ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اجرا کرد.

روز یکشنبه قرعه‌کشی این طرح برگزار و منتخبان نهایی تعیین شدند. براساس آمار چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو اعلام تقاضا کردند. براین اساس شانس برنده شدن هر نفر ١ به ۱۲۴۳ برآورده شده است. در حقیقت برای هر یک خودرو بالغ بر ۱۲۰۰ تقاضا وجود دارد. آیا همه این تقاضاها واقعی است؟ این در حالیست که چند مرحله است مادران دارای دو فرزند در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جداگانه در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.

علیرغم وعده حذف تدریجی قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان اما همانطور که اشاره شد، براساس آمار ثبت‌نامی این شیوه فروش همچنان جذاب است و عده بسیاری را برای سنجش بخت به این سو می‌کشاند. این موضوع سبب شده که هدف اصلی برگزاری این‌طرح‌ها محقق نشود و دست متقاضیان واقعی به خودروها نرسد.

طبق آمار فروش اخیر ایران‌خودرو در قالب فروش‌فوق‌العاده که برای چهار محصول پژو پارس سال با موتور XU۷P، پژو پارس سال با موتور TU۵، راناپلاس و راناپلاس با موتور TU۵P پانوراما و گیربکس شش سرعته دستی، همانطور که اشاره شد برای ۴۰۰۰ دستگاه خودرو چهار میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۶۶ نفر مشارکت کردند.

از این تعداد یک میلیون و ۵۹۲ هزار و ۲۰۹ نفر برای خودرو پژو پارس XU۷P و دو میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۱ نفر برای پارس tu۵ با ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاه برای هریک ثبت تقاضا کردند. ۴۸۴ هزار و ۳۶۷ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۱۷۷ هزار و ۳۹۹ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه شرکت کردند. براین اساس شانس برنده شدن برای خودرو پژو پارس XU۷P یک به ۱۰۶۱، برای پارس tu۵ یک به ۱۶۹۳، برای راناپلاس پانوراما یک به ۹۶۸ و برای راناپلاس یک به ۳۴۵ بوده است.

همچنین در چهارمین مرحله فروش محصولات این گروه صنعتی، ویژه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر، ۳۰۶ هزار و ۶۸۱ تن از مادران متقاضی برای ۴۰۰۰ خودرو ثبت تقاضا کردند. از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۸۲۷ نفر برای پژو پارس XU۷P و ۱۷۱ هزار و ۸۲۱ نفر برای پارس tu۵ با ظرفیت ۴۰۰۰ دستگاه برای هریک، ۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر برای راناپلاس پانوراما و ۸۷۷۶ نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک ۵۰۰ دستگاه مشارکت کردند. براین اساس با توجه به بیشتر بودن میزان تقاضا از ظرفیت موجود، قرعه‌کشی برای این طرح نیز صورت گرفت.

در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز این رویه دیده می‌شود اما به نسب کمتر و متعادل‌تر. بطور مثال در آخرین طرح فروش فوق‌العاده سایپا، ۱۷ هزار و ۶۶۲ نفر برای ۳۲۵۰ دستگاه خودرو ثبت تقاضا کردند و براین اساس شانس برنده شدن آن‌ها یک به پنج برآورد شده است.

در طرح مذکور ۵۵۰ هزار و ۹۳۶ نفر برای ۴۲۵۰ دستگاه خورو ثبت تقاض کردند. از این تعداد ۱۲۰۰ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۷۶۷۹ نفر برای سایپا ۱۵۱ با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه، ۸۸ هزار و ۲۹۰ نفر برای ۱۷۵ دستگاه کوییک معمولی و ۱۰۵ هزار و ۸۵۹ نفر برای ۳۰۰ دستگاه ساینا ثبت‌نام کردند. همچنین در طرح حمایت ویژه مادران نیز ۱۰ هزار و ۷۶۹ نفر برای ۱۲۰۰ دستگاه تیبا، ۳۷۳۸ نفر برای ۱۷۵۰ دستگاه کوییک معمولی و ۳۱۵۵ نفر برای ساینا S مشارکت داشتند.


بیشتر بخوانید: ایران؛ تنها کشور جهان که واردات خودرو در آن ممنوع است!


در طرح ویژه مادران در محصولات گروه سایپا نیز باتوجه به تقاضای بیش از ظرفیت قرعه‌کشی انجام و شانس برنده شدن یک به ۱۲۹ برآورد شده است.

هرچند که اوضاع در سایپا بهتر است اما همچنان میزان تقاضای کاذب بسیار بالاست. این موضوع نشان می‌دهد نه‌تنها طرح‌های فروش، بازار و میزان تقاضاها را کنترل نکرد که بلکه بازار با هیجان بیشتر نیز روبرو است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
0
0
برما هرآنچه لایقمان هست می رود
نظرات شما
پیشخوان