تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بده‌بستان آمریکا و روسیه بر سر برجام

وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: اقدامات روسیه برای احیای توافق هسته‌ای با ایران با تحریم‌ها علیه این کشور به دلیل فعالیت‌هایش در اوکراین مغایر نخواهد بود.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ به نقل از پایگاه خبری میدل ایست آی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد که اعطای اجازه به روسیه برای همکاری با ایران بر سر پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی برای آمریکا نوعی «بده بستان» بود.

بلینکن همچنین عنوان کرد: اقدامی که روسیه در قبال توافق احتمالی (برجام) اتخاد می‌کند - در صورتی که بازگشت به برجام انجام بگیرد - مغایر با تحریم‌های اعمالی علیه روسیه برای اقداماتش در اوکراین نخواهد بود.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به اینکه که پیرو این «بده بستان» روسیه می‌تواند راکتور هسته‌ای ده میلیارد دلاری در ایران بسازد، عنوان کرد که این راکتور یک راکتور مقاوم در برابر اشاعه هسته‌ای است.

به گفته بلینکن این بدان معناست که «هر آنچه که در این راکتور و یا از طریق آن تولید شود، نمی‌تواند به طور موثر برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود».

وی افزود: این یک نگرانی امنیتی خیلی مهم برای آمریکا است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Bulgaria
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
1
0
تقریبا” تمامی ارتشهای دنیا مستقیما از پنتاگون دستور می گیرند حتی ارتشهای روسیه و چین ، و در واقع چیزی که به عنوان ۷۰۰۰ پایگاه نظامی امریکا در کل دنیا عنوان می شود همین ارتشها و مکانهای نظامیست که در حدود ۲۰۰ کشور چهان پراکنده اند و اسلحه و سیستمهای مخابراتی و سایر امکانات را در اختیارشان قرار می دهد.و درجه اهمیتشان برحسب موقعیت جغرافیایی فرق می کند و با کمک همین ارتشها امریکا قادر است در هر منطقه ای که اراده کند جنگ و درگیری ایجاد نماید.

یکی از مهمترین ارتشهایی که امریکا بوجود اورد ارتش شوروی بود که در ظاهر نقش رقیب اتمی امریکا را بازی می کرد اما عملا” یک ببر کاغذی بود که امریکا برای پیشبرد نقشه ها و سیاستهایش ان را به کار می گرفت. به عنوان مثال امریکا در سال ۱۹۴۹ با انجام یک ازمایش ظاهرا” اتمی شوروی را به عنوان یک ابرقدرت قلمداد کرد و در طی جنگهای کره (۱۹۴۹-۱۹۵۳) و
ویتنام (۱۹۵۵-۱۹۷۵) وقتی با اعتراض مردم امریکا روبرو شد که چرا باید سربازان امریکا در کره ویتنام کشته شوند و چرا امریکا علیه این دو کشور از سلاحهای اتمی استفاده نمی کند توجیه دولت امریکا برای مردمش این بود که کشورهای کره و ویتنام تحت حمایت شوروی و چین هستند و اگر امریکا از سلاح اتمی استفاده نماید شوروی و چین نیز از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد و چاره ای جز استفاده از سربازان امریکایی و سلاحهای متعارف ندارند. بعد ها افرادی در امریکا با روشهای مختلف فاش نمودند که امریکا در ویتنام و کره و جاهای دیگر افراد خودش را از بین می برد که نمونه اش ساخت فیلمهایی همچون رامبو در ویتنام و رامبو در افغانستان و همینطور فیلم عملیات مرداب می باشد.

حتی سیاستمدارانی نیز بودند که تصورشان این بود شوروی واقعا” ابرقدرت و رقیب امریکاست و سعی نمودند با کمک شوروی در کشورشان تغییراتی بوجود اورند.
به عنوان مثال در ایران در سال ۱۹۵۳ میلادی مصدق سعی کرد با شوروی پیمان نظامی ببندد و حتی بتواند زمینه دسترسی شوروی به اقیانوس هند را که خواسته تاریخی این کشور از زمان پطر کبیر بود فراهم کند ،اما مصدق غافل از همه جا با کودتای نظامی زاهدی که ارتش را کنترل می کرد روبرو شد و دولت مصدق برکنار و خود مصدق هم دستگیر و زندانی گردید.و در شوروی نیز استالین درگذشت و نیکیتا خروشچف به قدرت رسید و از زمان خروشچف سیاستهای استالین به باد انتقاد گرفته شد.
( یکبار ایت الله خامنه ای نیز در نشستی با افراد به موضوع فریب خوردن و در دام امریکاییها افتادن مصدق تلویحا” اشاره فرمودند)
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان