تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

ایران یا آمریکا؛ کدام یک مطالبات فرا برجامی دارند؟

وقتی رئیس جمهور آمریکا رسما اعتراف می‌کند که ساختار تحریم‌ها را به شکلی طراحی کرده که امکان احیای برجام وجود نداشته باشد، یعنی هیئت حاکمه آمریکا رسما به نقش خود در کُندی روند مذاکرات و توقف آن اعتراف کرده است.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ مذاکرات ایران و 1+4 در حالی متوقف شده است که آمریکایی‌ها دلیل آن را خواسته‌های فرابرجامی از سوی ایران القاء کرده و راهکار پیشنهادی برای رسیدن به نتیجه را ورود ایران به مذاکرات فرابرجامی عنوان کرده‌اند.

در این چارچوب «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته؛ ما به صورت علنی مذاکره نخواهیم کرد اما بار دیگر تاکید می‌کنیم که اگر ایران خواهان رفع تحریم‌های فراتر از برجام است پس باید به نگرانی‌ها درباره مسائل خارج از برجام پاسخ دهد. اگر آنها از این مذاکرات برای حل مسائل دو جانبه دیگر (به غیر از مسائل هسته‌ای) استفاده نکنند مطمئنیم که خواهیم توانست به سرعت درباره برجام به توافق برسیم و این توافق را بار دیگر به اجرا در آوریم.

او مدعی است که خواسته ایران برای خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی و تحریمی امری فرا برجامی بوده که مورد پذیرش آمریکا نیست.

مقصرنمایی ایران با ادعای خواسته‌های فرا برجامی در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به سیر تحولات برجام از زمان خروج آمریکا از آن تا به امروز نشان می‌دهد که کدام طرف برجام مطالبات فرا برجامی دارد.

در برجام تاکید شده است که آمریکا در کنار لغو تحریم‌ها، حق اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را ندارد حال آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و یکسال بعد نیز سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) قرار داد.

لذا قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اقدامی ورای برجام بوده و اگر آمریکا واقعا به دنبال بازگشت به برجام است باید تحریم‌های ترامپ از جمله تحریم‌ها علیه سپاه را ملغی کند.

در همین حال ترامپ در زمان خروج از برجام اعلام کرد که به دنبال طراحی ساختاری است که بر اساس آن امکان بازگشت به برجام وجود نداشته و سیاست فشار و تحریم علیه ایران همچنان ادامه یابد.

بر اساس همین دیدگاه نیز ترامپ بعد از خروج از برجام مجموعه‌ای از تحریم‌ها را به بهانه‌های حقوق بشر و ضد تروریسم علیه ایران وضع نمود که دامنه آن حتی به وضع محدودیت علیه ورود ایرانیان به آمریکا نیز رسید.

جالب توجه آنکه بایدن در حالی ادعای رویکرد متفاوت با ترامپ را سر داده که همین اواخر به بهانه همان تحریم‌های ترامپ، مانع از ورود خواننده سرشناس ایرانی به خاک آمریکا به جرم گذراندن خدمت سربازی در سپاه پاسداران شد.

حقیقت امر آن است که دور جدید مذاکرات در دوره بایدن میان ایران و طرف‌های برجامی در حالی آغاز شده که دولت بایدن نیز به دنبال آن بوده که بدون هیچ هزینه‌ای شرایط ایجاد شده از سوی ترامپ را به عنوان برجام به ایران تحمیل کند.


بیشتربخوانید: تبعات تاخیر در مذاکرات وین؛ ایران برای هر روز تاخیر چقدر هزینه می‌دهد؟


هر چند که بایدن با ادعای بازگشت به برجام به مذاکرات وارد شده است اما همچنان از گرفتن تصمیم سیاسی خودداری می‌کند و با هوچی‌گری‌های رسانه‌ای درباره اصرار ایران بر خروج سپاه از تحریم‌ها و مطالبات فرا برجامی و البته پیش از این نیز با ادعای طرح مطالبات روسیه به دنبال انداختن هزینه مذاکرات به زمین ایران است.

این در حالی است که مواضع ایران به عنوان عضوی از برجام که حتی یک سال پس از خروج آمریکا نیز به عنوان حسن نیت به اجرای تعهداتش متعهد ماند اکنون نیز هیچ تعییری نکرده و هیچ مطالبه‌ای که خارج از حقوق پذیرفته شده‌اش در برجام باشد مطرح نکرده و طبیعتا از این موضع نیز عدول نخواهد کرد.

رویکرد غیر منطقی آمریکا در قبال برجام و بهره‌گیری از ساختار تحریمی ترامپ برای باج‌خواهی در مذاکرات زمانی آشکارتر می‌شود که جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت جو بایدن با ادعای ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش کشورش درباره تروریستی بودن سپاه قدس ایران موافق است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ با شبکه خبری ان‌بی‌سی، درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد اما بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می داند، گفت: بله

رابرت مالی مسئول تیم آمریکا در مذاکرات وین، نیز در «همایش دوحه» گفت، بسیاری از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران حتی اگر توافق صورت گیرد، ادامه خواهد یافت. او تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه حتی اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، ادامه خواهد داشت.

نکته آنکه؛ وقتی رئیس جمهور آمریکا رسما اعتراف می‌کند که ساختار تحریم‌ها را به شکلی طراحی کرده که امکان احیای برجام وجود نداشته باشد، یعنی هیئت حاکمه آمریکا رسما به نقش خود در کُندی روند مذاکرات و توقف آن اعتراف کرده و پذیرفته که توپ در زمین واشنگتن است.

از سویی؛ رهبر انقلاب و تیم مذاکره کننده نیز از همان ابتدا اعلام کرده‌اند شرایط ایران کاملا مشخص است و آن لغو تمام تحریم‌ها، راستی‌ازمایی این لغو از سوی ایران و تضمین غرب مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته است و اینکه ایران هرگز بر سر توان دفاعی و منطقه‌ای که اقتدار و امنیت ایران را تضمین می‌کند، هیچ مذاکره‌ای نخواهد داشت و غرب باید این زیاده خواهی‌های فرابرجامی را برای همیشه فراموش نماید.

بایدن باید این توهم را از ذهنش بیرون سازد که می‌تواند از برجام و هوچی‌گری علیه ایران، پلی برای خروج از بن بست‌های و ناکامی هایش بسازد، لذا تنها گزینه او تن دادن به اتخاذ تصمیم سیاسی برای پایان دادن به تمام تحریم‌های ضد ایرانی و دست کشیدن از بیان زیاده‌خواهی‌های فرا برجامی است.

منبع: نورنیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان