تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱

دلیل سبز شدن بورس چیست؟

شاخص کل بورس بعد از ماه ها تعلل و روند نزولی با ثبات در محدوده حمایتی یک میلیون واحد، حالا به دلایل بنیادی و قابل شرحی از مرز یک میلیون و پانصد واحد (مقاومتی که در تابستان سال گذشته موفق به شکست آن نشد) عبور کرده است.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ حرکت پول برای کسب حداکثر بازدهی به سمت انواع بازارهای مالی ارتباط مستقیم با شرایط اقتصادی، بازده مورد انتظار و برآوردهای افراد جامعه دارد. شما هستید که با در نظر گرفتن مفروضاتی مانند تغیر قیمت طلا ، مسکن، ارز و ... پس اندازتان را در سپرده بانکی، ارز، طلا ، مسکن، سرمایه گذاری های خارجی و.... نگهداری می‌کنید.

سقف سود های بانکی در حال حاضر تورم را پوشش نمی‌دهد و اکثر افراد تمایل به پیدا کردن بازاری با بهترین عملکرد برای پوشش این تورم بی سابقه هستند. در بین بازار های سرمایه گذاری معمول در جامعه ایران، بازدهی طلا ، ارز و درآمد ثابت در دوره کوتاه مدت اخیر راضی کننده نبوده است.

    علاوه بر ریسک های نگهداری فیزیکی طلا و ارز ( مورد سرقت قرارگرفتن) در چند ماهه گذشته نرخ ارز در محدوده میانگین ۲۵ تا ۲۷ هزارتومان کمی در نوسان بوده است. افزایش شدید در قیمت جهانی طلا و افزایش هر گرم طلا در داخل کشور بیش از۱.۳ میلیون تومان، سرمایه گذاری جدید به منظور بازدهی بالا در این بازار را دچار تردید می‌کند. در بازار خودرو و مسکن با توجه به کاهش توان خرید جامعه بازدهی چشمگیری در انتظار این بازار به نظر نمی‌رسد.

    یکی از عوامل مهم دیگر در جهت گیری بازار سرمایه ایران مسئله«برجام» است. تصورات عمومی امضای برجام،کاهش نرخ ارز، افزایش مبادلات بین المللی، افزایش درآمد های نفتی و کاهش تورم را مانعی برای رشد بورس میدانست و سهم های به اصطلاح برجامی نیز رشد پرقدرتی نداشتند.

    در ماه های اخیر ریسک کاهش نرخ بهره از سر بازار برداشته شده است و افزایش نرخ های جهانی و داخلی انواع محصولات جان تازه ای به بازار داده است. در ادامه عوامل موثر بر افزایش قیمت جهانی محصولات  مطرح شده و در نهایت عللی برای ادامه این روند صعودی بورس ذکر خواهد شد.


    بیشتربخوانید: در بورس سرمایه گذاری کنیم یا نه؟


    چرا تورم جهانی افسارگسیخته رشد داشت؟

    اتفاقات مهم جهانی اثر مستقیم بر اقتصاد همه کشورها دارد و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و افزایش بی سابقه در قیمت جهانی مواد غذایی کشورهای وابسته به واردات را در معرض خطر قرار داده است. در زمانی که نگرانی های حاصل از شیوع ویروس کرونا، اختلال جهانی در تولید و عرضه محصولات استراتژیک، تورم بی سابقه و احتمال رکود با عواملی مانند ناامنی و جنگ اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد نتیجه اقتصادی آن بر ایران چه خواهد بود؟

    نرخ تورم در دهه های گذشته ایران همواره رو به بالا حرکت کرده است. کاهش درآمدهای نفتی و سایر موارد دیگر کسری بودجه را تشدید می‌کند. افزایش در هزینه حقوق و دستمزد به منظور بهبود رفاه جامعه در کنار سایر عوامل بین المللی مثل افزایش قیمت هزینه انرژی، خوراک دام و کود جهانی، نرخ فروش محصولات در کشور را به شدت افزایش داده است.

    یکی از علل این رشد نگرانی از تولید و وجود صادرات بوده است اما عامل مهم در این افزایش قیمت مربوط به بخش های انرژی، کود و خوراک دام است. افزایش در نرخ هزینه انرژی و نفت، محصولات پتروشیمی، ، محصولات شوینده، حمل و نقل، اوره و کود مصرفی در بخش کشاورزی و محصولات مصرفی مهمی مانند غلات، دانه های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر تمامی صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار داده است.

    افزایش هزینه و بهای تمام شده صنایع اگر با افزایش نرخ و مقدار فروش جبران شود به سود سازی شرکت های بورسی منجر می‌شود.افزایش سود منجر به افزایش ارزش ذاتی و کاهش ریسک سرمایه گذاری می‌شود.

    علل احتمالی برای ادامه رشد بورس چیست؟

    در خلاصه نکات ذکر شده افراد در پی کسب بازدهی سرمایه خود را در بین بازار های مالی متفاوت جابجا می‌کنند .کاهش توان خرید در خودرو و مسکن، افزایش چشمگیر قیمت طلا در مدت اخیر، و ثبات نسبی ارز بعد از تعلل در امضای برجام عاملی برای بازگشت نگاه ها به سوی بازار سرمایه است. تورم جهانی و افزایش در قیمت های صادراتی یکی از عوامل موثر بر سبز پوشی بازار سرمایه ایران است. از دیگر موارد مطرح نیاز شرکت ها به سرمایه گذاری جدید است.

    در صورت افزایش معاملات بازار سرمایه، سهم مالیات و کارمزد معاملات در شرایط سبز بازار به نفع نظام مالیاتی کشور است  و واگذاری سهام دولتی به مردم راحت تر صورت می‌پذیرد. در نتیجه بهبود خرید و فروش سهم های بنیادی و ارزنده و افزایش در میزان عرضه های اولیه در انتظار بازار به نظر می‌رسند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بورس
    نظرات شما
    نظرسنجی
    پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
    پیشخوان