تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

۱۰ درصد نانوایی‌هایی تهران که جواز ندارند، قیمت نان را افزایش می‌دهند/ قیمت همه محصولات آردی افزایش خواهد یافت

فعالان مختلف تولید محصولات آردی از جمله اتحادیه فروشندگان نان سنگک، اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم و انجمن صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران درباره موضوع افزایش قیمت آرد و تاثیر آن بر صنف خود با رویداد۲۴ گفتگو کرده‌اند. آن‌ها در یک جمله با هم هم‌نظر هستند و آن اینکه قیمت‌ها حتما افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت نان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: یارانه آرد حذف شده و طبق معمول بعد از مرگ سهراب دولت دنبال نوشدارو رفته است. وزیر کشاورزی و سخنگوی دولت از یارانه جدید آرد خبر داده‌اند و وعده دادند قیمت نان افزایش پیدا نکند. بررسی‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد به حز نان‌های سنتی، بقیه محصولاتی که پایه آن‌ها را آرد تشکیل می‌دهد (مثل شیرینی و بیسکوییت و ...) همین الان یا ظرف روز‌های آتی افزایش قیمت چشمگیری را شاهد خواهند بود و این شامل بخش اعظمی از سفره مردم از قبیل نان حجیم، شیرینی، مواد غذایی نظیر ماکارونی و رشته است.

قیمت نان در نانویی‌های بدون جواز افزایش می‌یابد!

وعده دولت در مورد ممانعت از افزایش قیمت نان با ابهامات زیادی همراه است. اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه فروشندگان نان سنگک در گفت‌وگو با رویداد۲۴ افزایش قیمت نان‌های سنتی را هم تایید کرده و گفته قرار است مابه‌التفاوت این افزایش قیمت به نانوا داده شود.

او طرح دولت را مثبت ارزیابی کرده است با این حال اذعان کرده که همه واحد‌های صنفی تولید نان سنتی هم شامل این قاعده نمی‌شوند. پابرجا گفته فقط کسانی که جواز کسب دارند می‌توانند در سامانه جدید مشمول دریافت یارانه آرد و نان شوند. در تهران از هزار نانوایی سنگکی، ۱۰۰ واحد جواز کسب ندارند و با بالا رفتن قیمت آرد عملا نمی‌توانند قیمت را پایین نگه دارند، چون نانوا در حال حاضر آرد را به صورت آزاد می‌خرد و قرار شده مابه‌التفاوت آرد آزاد و یارانه‌ای در دو مرحله، یکی از مشتری و بخشی از صندوق دولت پرداخته شود.

رئیس اتحادیه نان سنگک تاکید کرده ده درصد نانوایی‌های سنگکی تهران که جواز ندارند تا قبل از این آرد را از بازار آزاد می‌خریدند، ولی عملا از این به بعد نمی‌توانند ادامه حیات بدهند، چون به زودی آرد آزاد برای فروش وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: عددها و دروغ‌ها؛ سوالات بی‌جواب بعد از افزایش قیمت ماکارونی و نان


رئیس اتحادیه نان‌های حجیم: قیمت‌ نان فانتزی ده برابر شده است

بهادری جهرمی سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی قویا اعلام کرده به هیچ وجه قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمیکند و رئیس جمهور اجازه گران شدن نان را نمی‌دهد. بررسی‌های رویداد ۲۴ نشان می‌دهد این جمله سخنگوی دولت حتی در مورد واژه «نان» هم مصداق ندارد. محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم از افزایش ده برابری قیمت نان فانتزی خبر داده و گفته هیچ خبری از برنامه دولت برای پرداخت یارانه به این نوع نان نیست.

کرمی در گفتگو با رویداد۲۴ گفته از روز شنبه گندمی که واحد‌های ما کیلویی ۹۰۰ تومان خریداری می‌کردند، ۱۲ هزار تومان شده و این یعنی نرخ آرد که قبلا کیلویی ۱۸۰۰ تومان بوده الان ۱۶ هزار تومان شده است. او گفته این تفاوت قیمت به این دلیل است که دولت موضوع نان سنتی را از حجیم تفکیک کرده و یکباره قیمت آرد را افزایش داده بدون اینکه واحد‌های تولیدی نان حجیم را مشمول دریافت یارانه کند.

کرمی با تاکید بر اینکه این اقدام دولت فضای رقابت بین نان سنتی و حجیم را از بین برده است، گفت: توسعه نان‌های حجیم بخشی از برنامه‌های نظام بوده است. طبق برنامه پنجم و ششم توسعه، ۴۰ درصد نان‌های مصرفی مردم باید حجیم و نیمه حجیم می‌شد. دلیلش هم این بود که به گفته کارشناسان، این نان‌ها، نان سالمی هستند که ماندگاری بیشتر و دور زیر کمتری دارند.

او روش دولت برای پرداخت یارانه به نانوایی‌های سنتی را شرح داده و گفته در این طرح قرار است مردم بابت خرید نان سنتی به اندازه نرخ قبلی کارت بکشند و مابقی قیمت نان از طریق یارانه دولت به حساب نانوایی واریز شود.

کرمی با بیان اینکه ۲۰ درصد نان مصرفی تهران نان حجیم است و تقاضا در کرونا بالاتر هم رفته گفت: با تصمیم‌گیری‌های جدید دولت، مجموعه تولیدکنندگان نان‌های حجیم و فانتزی و صنعتی کم‌کم از بین می‌روند بنابراین افزایش قیمت نه تنها دامن نان، بلکه تمامی محصولات آردی را گرفته است.

بیسکوییت، شیرینی و شکلات حتما گران خواهد شد

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن صنایع بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران در گفتگو با رویداد۲۴ گفته چیزی به نام یارانه آراد برای این صنایع پیش‌بینی نشده و همین الان گندم ۱۲ هزار تومان و آرد به قیمت ۱۶.۹ هزار تومان خریداری می‌شود. این در حالی است که قبل از افزایش قیمت، آرد به قیمت ۴.۵ هزار تومان خریداری می‌شده است، بنابراین قطعا افزایش قیمت در این صنعت خواهیم داشت و طبیعتا قیمت ۴ برابر می‌شود، چون خیلی از کالا‌های ما ۷۰ درصد از آرد تشکیل شده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان