تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خداحافظی با ماسک؛ کدام کشورها به قبل از دوران کرونا برگشتند؟

در عمده کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آفریقایی تمام محدودیت‌های کرونا برداشته شده است. در این گزارش آخرین تحولات جهانی مربوط به کرونا مورد بررسی قرار گرفته است و نشان داده شده حتی محدودیت‌هایی مثل ماسک زدن در دنیا پایان یافته است.

آمار ویروس کرونا در جهان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی:  نرخ ابتلا و مرگ میر ناشی از کرونا به شدت کاهش پیدا کرده. مرگ و میر کرونا در ایران یک رقمی شده و جهان هم وضعیت مشابهی را شاهد است. هر چند شیوع دوباره نوع BA۲ اومیکرون در اروپا زنگ خطر‌ها را به صدا در آورده، اما مطالعات و تجربه نشان داده کشندگی این سویه از کرونا نسبت به سایر سویه‌ها کمتر است و در نتیجه هنوز جای نگرانی نیست. در این گزارش آخرین تحولات جهانی مربوط به کرونا در قالب پاسخ به سه سوال مورد بررسی قرار گرفته است.

کدام کشور‌ها محدودیت کرونا را برداشتند؟

۱) اتحادیه اروپا

به طور کلی اتحادیه اروپا روز ۱۶ ماه مارس بیانیه‌ای صادر کرده و طی آن ضرورت استفاده از ماسک در پرواز‌ها را لغو کرده است. این اتحادیه در نامه‌ای خطاب به آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا توصیه کرده که دیگر زدن ماسک در پرواز‌ها الزامی نیست. اگرچه این قانون ابلاغ شده، اما شرکت‌های هواپیمایی اروپایی همچنان در اجرای آن مختارند و هنوز برخی شرکت‌ها زدن ماسک د هواپیما را الزامی می‌دانند.

سازمان جهانی بهداشت داده‌های مربوط به نرخ واکسیناسیون در اروپا را اعلام کرده و گفته ۷۲.۵ درصد جمعیت این قاره دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و ۵۲.۵ درصد دوز یادآور هم زده‌اند.

۲) انگلستان

بهار ۲۰۲۲ انگلیس جزو اولین کشور‌های جهان بود که همه مجدودیت‌های کرونایی خود را اعم از نیاز به ارائه سند واکسیناسیون، تست منفی کرونا و حتی ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را لغو کرد. این قانون همچنان تغییری نکرده است.

۳) جمهوری چک

آپریل ۲۰۲۲ جمهوری چک همه محدودیت‌های کرونایی را برای افرادی که از دیگر کشور‌ها به این کشور سفر می‌کنند لغو کرد. توریست‌ها برای ورود به چک حتی نیاز به ارائه پاسپورت واکسیناسیون یا تست منفی ندارند.

۴) دانمارک

از آپریل ۲۰۲۲ هیچ محدودیت کرونایی اعم از نیاز به تست دادن یا قرنطینه برای ورود به دانمارک اجرا نمی‌شود. تنها نقطه‌ای از دانمارک که برای ورود به آن باید سند واکسیناسیون کامل خود را ارائه کنید یا نشان دهید از دو هفته قبل از ورود به کرونا مبتلا نشده‌اید، منطقه گرین‌لند دانمارک است.

۵) مجارستان

دولت مجارستان از ماه مارس ۲۰۲۲ همه محدودیت‌های کرونایی را برای مسافران لغو کرده است. برای ورود به این کشور حتی نیازی به واکسیناسیون یا ارائه تست منفی نیست.

۶) ایسلند
در حال حاضر هیچ محدودیتی اعم از واکسیناسیون یا تست منفی برای مسافران بین المللی به ایسلند وجود ندارد.

۷) ایرلند

از ماه مارس ۲۰۲۲ همه مسافران خارجی اجازه دارند بدون نیاز به اقدامات مراقبتی برای کرونا، به ایرلند سفر کنند. در صورتی که مسافران خارجی هنگام ورود به ایرلند علائم ابتلا به کروتا داشته باشند باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بریتانیا را اجرا کنند که شامل قرنطینه نیست.

۸) مونته نگرو

هیچ محدودیتی برای مسافران به مونته نگرو وجود ندارد.

۹) نروژ
ملزومات ورود به نروژ هم مشابه همه کشور‌های نامبرده است؛ به جز اینکه این کشور به سند واکسیناسیون کامل نیاز دارد. با این حال وورد به نروژ مستلزم ارائه تست منفی یا قرنطینه نیست.

۱۰) لهستان

از ماه مارس ۲۰۲۲ تست منفی کرونا و ارائه سند واکسیناسیون برای ورود به لهستان الزامی نیست.

۱۱) رومانی

این کشور همه محدودیت‌های کرونایی را روز نهم ماه مارس ۲۰۲۲ لغو کرده است.

۱۲) سوئد

سوئد جزو کشور‌هایی است که از ابتدا هم باور چندانی به کرونا نداشت. از ماه آپریل سال ۲۰۲۲ هم همه مسافران می‌توانند بدون ارائه سند واکسیناسیون یا تست منفی به این کشور سفر کنند.

۱۲)  یونان

یونان از ماه می‌اعلام کرده توریست‌ها فارغ از اینکه از کدام کشور باشند بدون هیچ محدودیتی میتوانند به این کشور سفر کنند و هیچ نیازی به ارائه سند واکسیناسیون ندارند.

۱۳) اسپانیا

اسپانیا جزو آخرین کشور‌های اروپایی است که مجدودیت‌های کرونایی‌اش را لغو کرده است. از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ افراد واکسینه نشده هم می‌توانند به اسپانیا سفر کنند و نیازی به ارائه تست منفی هنگام ورود به این کشور نیست.

۱۴) اسلونی

از فوریه ۲۰۲۲ این کشور همه محدودیت‌های کرونایی را لغو کرده و این شامل ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی در خود اسلونی هم هست. برای ورود به اسلونی نیاز به ارائه تست منفی و سند واکسیناسیون نیست.

منطقه آمریکای لاتین

۱۵) مکزیک

برای ورود به مکزیک نیاز به ارائه سند واکسیناسیون یا تست منفی نیست. مسافران هنگام وورد به این کشور هم نیاز به تست دادن ندارند. با این حال هنوز دولت مکزیک پر کردن فرم خوداظهاری کرونا برای مسافران را الزامی می‌داند. توریست‌ها باید فرمی پر کنند که اعلام می‌کند در روز‌های قبل از سفر با هیچ بیمار کرونایی در ارتباط نبوده‌اند یا خودشان علائم کرونا ندارند.

۱۶) السالوادور

السالوادور هم جزو کشور‌هایی است که از اواخر سال ۲۰۲۱ محدودیت‌های کرونایی خودر ا برداشته است. توریست‌ها بدون ارائه سندی دال بر واکسیناسیون کامل یا تست منفی قادر به ورود به السالوادور خواهند بود.

آسیا

قاره آسیا نسبتا با سرعت کمتری محدودیت‌های کرونا را لغو کرده و بسیاری از کشور‌های آسیایی همچنان ورود مسافران را مشروط به ارائه تست منفی کرونا یا سند واکسیناسیون با واکسن‌های معتبر کرده‌اند. با این حال تعدادی از کشور‌ها محدودیت‌های کروناییشان را لغو کرده و به حالت قبل از کرونا برگشته‌اند.

۱۷) بحرین

این کشور از چند هفته همه محدودیت‌های کرونایی را برداشته و دیگر نیازی به ماسک زدن، ارائه سند واکسیناسیون یا تست منفی برای ورود به بحرین و شرکت در فضا‌های عمومی این کشور نیست.

۱۸) اردن

ورود به اردن هم دیگر آزاد شده است. از اول مارس شال ۲۰۲۲ همه مسافران بدون داشتن پاسپورت واکسیناسیون یا تست منفی می‌توانند به اردن ورود کنند. محدودیت‌هایی نظیر قرنطینه مسافران دارای علائم کرونا هم لغو شده، اما هنوز فرم خوداظهاری کرونا به قوت خود باقی است.

۱۹) عربستان

از اول ماه مارس وورد به عربستان هم فارغ از کشور محل اقامت توریست‌ها آزاد شده است. مسافران بدون داشتن سند واکسیناسیون یا سندی دال بر بهبودی از کرونا یا حتی تست منفی می‌توانند به عربستان سعودی سفر کنند. با این حال مسافران به عربستان باید فرم خوداظهاری پر کنند.

۲۰) محدودیت‌های کرونا در ایران چگونه است؟

محدودیت‌های سفر به ایران همچنان پابرجاست. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت بهداشت ایران و بر اساس ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا، مسافران ورودی به کشور باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، به انجام آزمایش PCR اقدام کنند و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی به همراه داشته و از آخرین نوبت تزریق واکسن آن‌ها ۱۴ روز گذشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان