تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر

تقاضای افزایش حقوق برای کارمندان ممنوع/ تورم بی‌جا ایجاد نکنید!

قدیری ابیانه گفت: مردم ایران تصور می‌کنند، عامل اصلی و مهم افزایش قیمت هر کالای مصرفی، دولت است. در صورتی که افزایش مزد نیروی انسانی بخش عمده گرانی‌ها را شامل می‌شود. هر فردی که تقاضای افزایش حقوق کند باید در نظر داشته باشد که در پی محقق شدن این خواسته گرانی و تورم به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

افزایش حقوق بازنشستگان

رویداد۲۴ خبر میزان افزایش حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر به میزان ۵۷/۴ درصد، در اواسط تعطیلات هفته‌ای که گذشت غوغای بسیاری را به پا کرد. این در حالی‌ است که آخرین آمار تورم در کشور ۳۸٫۷ درصد اعلام شده برای سایر سطوح، یعنی افزایش ۲۰ درصدی حقوق این قشر بالاتر از میزان تورم است. این میزان دقیقاً همان ارقامی که پیشتر شورای‌عالی کار برای مزد کارگران تعیین کرده بود؛ اما اکنون برای اولین بار در دهه‌های گذشته، دولت حاضر نشده مصوبه‌ی سازمان تامین اجتماعی را امضا کند و افزایش مزدی سایر سطوح را کاهش داده است. همه افزایش حقوق‌های یاد شده در زمانی تصویب شده که حقوق کارمندان دولت تنها ده درصد و متناسب با حداقل‌ها افزایش پیدا کرده است.

 در پی اعلام این خبر بسیاری از جمله رئیس اتحادیه جامعه کارگری اعتراض خود را اذعان کردند. آشوب‌ها و اعتراضات بسیاری، در همین مدت کوتاه در این باره شکل گرفته که تمامی آن‌ها نیز ادعا کردند از طریق قانون پیگیری خواهند کرد. آنچه در کوچه و بازار هم می‌بینیم بازنشستگان سایر سطوح و همچنین تامین اجتماعی نیز رضایت چندانی از این وضعیت ندارند؛ اما اینکه واکنش‌ها چگونه است را باید منتظر ماند. با همه این اوصاف، همگان منتظر تاثیر این تغییرات بر تورم و قیمت کالاها هستند. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اشتباه اذهان عمومی درباره افزایش حقوق‌ها

 محمدحسن قدیری ابیانه اقتصاددان، تصمیم جدید دولت مبتنی بر افزایش حدود ۵۷ درصدی حداقل حقوق‌ها را موثر بر افزایش قیمت کالاها دانست و گفت: اذهان عمومی تصور کردند این مصوبه، بر این اساس است که حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش پیدا می‌کند، در صورتی که کف دستمزدها به این میزان بالا می‌رود؛ این گفته بدین معنی است که افکار عمومی در جامعه دچار اشتباه و در پی آن تشویش ذهنی شده‌اند.

حقوق‌ها بر چه اساسی افزایش یافته؟

قدیری ابیانه در تشریح این موضوع افزود:  برای مثال، پیش از این گفته می‌شد، حداقل حقوق، سه میلیون تومان است اما اکنون تعیین شده که از پنج میلیون تومان نباید کمتر باشد. البته این موضوع بدین معنی نیست که حقوق همه به این میزان افزایش پیدا می‌کند. فردی که دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حال حاضر کمتر از حدود پنج میلیون نباید دریافت کند. از این موضوع نتیجه می‌گیریم که حقوق همه بر همین پایه افزایش یافته.


بیشتربخوانید: وزیر کار: تا آخر امسال فقر را به طور کامل حذف خواهیم کرد


تاثیر مستقیم افزایش دستمزد‌ها بر تورم

این اقتصاددان در توضیح تاثیر افزایش کف حقوق‌ها بر گرانی تمامی کالاها و خدمات اظهار کرد: اثر گسترده این تغییرات درآمدی بازنشستگان، بر تورم و افزایش قیمت اجناس انکار‌ناپذیر است؛ چراکه بخشی از هزینه تمام‌شده تولید هر کالا یا خدمتی مزد نیروی کار است و اگر دستمزد آن‌ها اضافه شود، قیمت نهایی محصولات به طبع آن بالا می‌رود. افرادی که در جایگاه تولید کالاهای اساسی، مانند مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، کشاورزی، تولید مصالح ساختمانی و حتی نانوایی‌ها مشغول به کار بودند افزایش حقوق داشته‌اند  و هزینه‌های کارفرما بالا می‌رود؛ به دنبال این موضوع قیمت تمامی کالاهای مرتبط با این واحدهای تولیدی نیز افزایش خواهد داشت.

صنعت ساختمان هم تحت الشعاع قرار می‌گیرد

قدیری ابیانه در ادامه به اهمیت افزایش حقوق‌ها بر صنعت ساختمان کشور اشاره کرد و افزود: این بخش از این حیث اهمیت دارد که، بخش عمده قیمت تمام شده ساختمان‌ها نیز بالا می‌رود که این موضوع عامل مهمی در افزایش قیمت آپارتمان‌ها است. برای ساخت ساختمان از مصالح استفاده می‌شود که آن‌ها نیز افزایش قیمت داشتند؛ چرا که نیروی کار و مصالح ساختمانی به طور چشمگیری گران شده.

تصور غلط مردم درباره دولت

ابیانه در خاتمه خاطرنشان کرد: همه موارد گفته‌شده در حالی است که مردم ایران تصور می‌کنند، عامل اصلی و مهم افزایش قیمت هر کالای مصرفی، دولت است. در صورتی که افزایش مزد نیروی انسانی بخش عمده گرانی‌ها را شامل می‌شود. هر فردی که تقاضای افزایش حقوق کند، باید در نظر داشته باشد که در پی محقق شدن این خواسته گرانی و تورم به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود. افزایش حقوق به طور طبیعی، موجب گران شدن همه اقلام و تورم مهارنشدنی می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: افزایش حقوق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
1
اقای ابیانه خودت با این چندر غاز حقوق تامین اجتماعی می تونی مایحتاج زندگی ت فراهم کنی که میگی افزایش حقوق به حق مردم تورم زا هست چرا فقط برای مردم نسخه میپیچید واقعا شرم اوره هرانچه برای خود میپسندی برای مردم بپسند وهرانچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
به خدا اینا نمی فهمن
خدایا به دادمان برس
حقوق های بالا و نجومی تورم زا نیست
اختلاس و دزدی و احتکار و ...
اینا تورم زا نیست
حقوق های 5 میلیونی تورم زاست
ول کردن و نظارت رو قیمت ها ندارند
هرکه هرچ دلش می خواد گرون میکنه
واز به حالتون که هیچی حالیتون نیست
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
این آقای مدعی اقتصادی جواب دهد که اولآ تا این دقیقه افزایش حقوق مصوب شورای عالی کار انجام نشده پس چطور شما گرانی افسار گسیخته را گردن افزایش حقوق میاندازید؟
دومآ تکلیف سهم درصد کسور بیمه ای که از بازنشستگان سایر سطوح در زمان اشتغال پرداخت کرده اند که به مراتب بیشتر است در افزایش حقوق بازنشستگی چیست؟ شما کسور بیمه ای را پس انداز کارگران در صندوق متعلق به کارگران بدان، چرا باید درصد افزایش متفاوت از درصد پس انداز باشد؟
این صندوق متعلق به کارگران است و دخالت دولت غیر قانونی است.
شما هم بجای تایید اعمال غیر قانونی بهتر است قدری در مورد سوابق و رفتار صندوق های بازنشستگی در ایران و جهان مطالعه کنید بعد قلم بدست بگیرید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
حقوقامون رو کم کنید تا تورم بیاد پایین؟!
تو رو خدا بفهمید
کاری به حقوقهای نجومی شما نداریم که اون تورم زا نیست؟
ما میگیم حقوق با خرج متناسب باشه
نه اینکه 20درصد حقوقت و بدی برنج
50درصد حقوق بدی کرایه ......
چی ازش میمونه
اگه خرید با دلاره حقوق هم با دلار حساب بشه؟
تو از کجا اومدی؟
شما ها تز میدین که گند زدین به مملکت
تو کارشناسی کردی؟
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
آقای شکم سیر.تا حالا بازنسشته ای را دیدی که وارد یک سوپر مارکت شده و یک نایلون 4.5 کیلویی برنج بردارد .ودر میانه راه تا صندوق قیمت را نگاه کند وببیند 577 هزار تومان است و با سری افکنده یواشکی برگردد ونایلون را سر جایش بگذارد.یا شنیدی مردی در شیراز بخاطر نداری دو جگر گوشه خود را میکشد و بعد خودش را.یا شنید ی که موستأجران از بدبختی داخل پارکها بخوابند .زباله گردها دیدی از بچه پنج ساله تا پیرمرد هشتاد ساله.وسایر چیزهایی که از سر نداری ودرماندگی در کشور اتفاق می افتد.از این مسائل میلیونها اتفاق می افتد .شما نماینده مردم نستید . که برای این مردم فلک زده و بدبخت اینگونه نسخه می پیچید.شکمهایتان سیر وجیبتان پر از پول است. ( حالت سوخته را سوخته دل داند و بس )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
پس چرا دولت حقوق سایر سطوح کارگران مشمول قانون کار را ۳۸ درصد افزایش داد تا تورم کالاهای تولیدی افزایش و گرانتر تمام شود . چرا یک بام و دو هوا .
اصلا بنظر می رسد انسجامی در تصمیم گیریها نیست پ
نظرات شما
پیشخوان