تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا باید نگران افزایش قیمت بنزین باشیم؟

در شب گذشته برخی رسانه‌ها از جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت سراسر کشور خبر دادند و اعلام کردند از این به بعد سوختگیری فقط با کارت‌های شخصی امکان‌پذیر است. مقامات رسمی این شایعه را تکذیب کرده‌اند، اما شواهدی وجود دارد که نگرانی مردم از بابت افزایش دوباره قیمت بنزین را توجیه می‌کند.

افزایش قیمت بنزین

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: ویدئویی از یک مقام رسمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که مقابل لوگوی باشگاه خبرنگاران جوان ایستاده و از توقف کار کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت خبر می‌دهد. مشخص نیست این ویدئو چه زمانی و در کجا گرفته شده است. باشگاه خبرنگاران مدعی شده این ویدئو به مدت‌ها پیش و زمان اجرایی شدن طرح کدینگ جایگاه‌های سوخت در برخی مناطق جنوب شرق کشور تعلق دارد. برای بررسی بیشتر و اینکه آیا واقعا تغییری در شرایط رخ داده، موضوع را بررسی کرده‌ایم.

همایون صالحی رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور در گفتگو با رویداد۲۴ شایعه حذف کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت را رد کرده و می‌گوید شنیده‌ها حاکی از این است که این ویدئو مربوط به فرماندار یکی از شهر‌های سیستان و بلوچستان و در راستای طرح حذف کارت بنزین در جایگاه‌های سوخت رسانی برخی شهر‌های مرزی است.

صالحی به رویداد۲۴ گفته از چند وقت پیش در برخی شهر‌های مرزی کارت‌های سوخت با نرخ آزاد را از دسترس جایگاه داران خارج کردند و اعلام کردند خود مالکان با کارت‌های سوخت سهمیه‌ای شخصی، که ۲۵۰ لیتر هم بنزین آزاد در آن تعبیه شده، بنزین بزنند اما تا کنون هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد از جایگاه‌ها به ما ابلاغ نشده است.

صالحی دلیل اجرای طرح ممنوعیت استفاده از کارت بنزین آزاد در جایگاه‌های شهر‌های مرزی به دستور شورای تامین استان‌های مرزی برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها از جمله قاچاق سوخت اشاره کرد.

رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور به شایعه اجرای طرح جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاه‌داران در شیراز گفته این مساله را از رئیس اتحادیه جایگاه داران استان فارس استعلام کردم و اعلام کرد حتی یک کارت سوخت هم در استان فارس جمع‌آوری نشده و همه مردم با کارت جایگاه سوخت می‌توانند بنزین بزنند.

او تاکید کرد: سوخت‌رسانی در جایگاه‌ها به روال سابق است و به هیچ وجه به هیچ جایگاهی در کشور یا به کانون و انجمن جایگاه‌داران ابلاغیه‌ای داده نشده، به جز در برخی شهر‌های مرزی که مدتی است کارت‌های آزاد را جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی ایران، سیزدهم خرداد یعنی حدود یک هفته پیش درباره جمع‌آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت گفته بود: قرار نیست از «تیر»، کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری با نرخ آزاد حذف شود؛ هیچ تصمیمی در خصوص نرخ بنزین گرفته نشده و اخبار منتشر شده در فضای مجازی  در این خصوص تکذیب می‌شود. او گفته بود تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: موسسه مصاف قرار است کمیته انرژی تشکیل دهد/ رائفی پور برای پیشبرد اهداف حوزه انرژی به مجلس کمک می‌کند


ارگان اطلاع‌رسانی دولت، ایرنا در گزارشی خبر افزایش قیمت بنزین و حذف کارت سوخت آزاد از جایگاه‌های سوخت‌رسانی را «دروغ‌پردازی» خوانده است. ایرنا به گفته‌های ابراهیم رئیسی در زمان اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرده که گفته «رئیس جمهور قول داده بنزین گران نخواهد شد.» با این وجود نگرانی مردم از بابت افرایش قیمت بنزین با توجه به تجربه تلخ آبان ۹۸، نگرانی بی‌موردی نیست. تغییرات در حوزه توزیع بنزین هم به نگرانی‌ها دامن زده است. از یک طرف کارت سوخت جایگاه‌داران شهر‌های مرزی حذف شده و مردم اجازه استفاده از سهمیه آزاد جایگاه‌ها را ندارند. از سوی دیگر طرح سهمیه بندی‌بنزین بر اساس شماره ملی در برخی مناطق آزاد از جمله کیش و قشم آغاز شده است. بر اساس این طرح سهمیه بنزین به جای اتومبیل به فرد اختصاص پیدا می‌کند. با همه‌گیر شدن اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بر اساس شماره ملی، احتمالا بساط کارت سوخت برچیده خواهد شد.

برچیده شدن کارت سوخت و از بین رفتن سهمیه بنزین آزاد می‌تواند سرآغاز افزایش جدید قیمت بنزین باشد. ظاهرا حاکمیت که تجربه تلخ آبان ۱۳۹۸ را از سر گذرانده، قصد ندارد این بار بی‌گدار به آب بزند. چندی پیش به طور همزمان برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی که سال ۹۸ هم مامور تولید محتوا‌هایی در توجیه طرح افزایش قیمت بنزین بودند، یک بار دیگر وارد عمل شدند. برخی فعالان رسانه‌ای که سال ۹۸ پیشنهاد افزایش قیمت بنزین تا ۵ هزار تومان را داده بودند، این بار به کسانی که به ترکیه سفر می‌کنند و بنزین ۵۰ تومانی می‌زنند، اما به گرانی بنزین در ایران معترضند، تاخته است.

در کنار این فعالان رسانه‌ای، یک دیدار عجیب هم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با علی اکبر رائفی‌پور دیدار کرد و تصویر دیدار را در توییتر خود منتشر کرد. او علت دیدار را همکاری کمیسیون انرژی با رائفی پور در حوزه «دیپلماسی انرژی» اعلام کرد. از آنجایی که رائفی‌پور مطلقا هیچ تخصصی در حوزه انرژی ندارد، به نظر می‌رسد منظور از دیپلماسی انرژی، کمک رائفی پور به حاکمیت برای توجیه جریان حامی‌اش در حوزه تصمیمات مهم انرژی کشور باشد.

رائفی پور سال ۹۸ از حامیان افزایش قیمت بنزین بود. او در سلسله سخنرانی‌های خود تحت عنوان «صبح ظهور» گفته بود «بنزین هزار تومانی که دولت به مردم ایران می‌دهد، با ضرر است و هیچ سودی نمی‌کند»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
0
بنزین وسوخت.اگرگران نشودبه کشورایران خیانت کردند...البته تیم اقتصادی ودلسوزملت مسلمان ایران تدبیرکنندپلکانی گران کنند...عالیه؟؟؟ان شاءالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
1
از قصد یک ماه زودتر شروع می‌کنند صحبت کردن درباره گرونی بنزین از اونور تکذیب می‌کنند بعد از ی ماه گرون می‌کنند ی سیاست .توی تلویزیون اعلام می‌کنند فلان کشور گرون شده آمریکا میانگین حقوق ۳۴۰۰ دلار تو کشور خراب شده ما میانگین ۷۵ دلار حتی فلسطین ۸۴۵ دلار
K
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
0
0
لعنت بر شما که با هدایت رسانه یی سعی در عادی سازی افزایش قیمت بنزین هستید.و مردم را چی فرض کردید.صدا و سیمای میلی ما هم با پخش اخبار گران شدن بنزین در کشورهای توسعه یافته و فوق مدرن در صد مقایسه با کشور خراب شده خودمان و سنجش و هدایت افکارعمومی مردم به سمت گرانی بنزین هست.لعنت بر تزویر و لعنت بر کسانی که به فکر مردم به خاک نشسته نیستند
نظرات شما
پیشخوان