تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

بورس وارد بحران قدیمی می‌شود؟

با شروع فصل گرما قرار است نحوه استفاده صنایع از برق تغییر کند و به نوعی برق صنایع قطع شود. کارشناسان عقیده دارند که این قطعی برق می‌تواند بورس را به صورت موقت نزولی کند.

پیش بینی بازار بورس

رویداد۲۴ قطعی برق در فصل گرما را می‌توان یکی از اساسی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در بورس دانست. نتیجه این قطعی خسارت به تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و امثال این موارد است. از سوی دیگر زیان ناشی از قطعی برق سال‌های اخیر این تولیدکنندگان هنوز جبران نشده و این قطعی دوباره برق می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها به مخاطره بیندازد.

در حال حاضر خبر قطعی برق صنایع اعلام شده است. از سوی دیگر کارشناسان عقیده دارند که در زمستان نیز گاز صنایع قطع می‌شود. یعنی دو ریسک در دو بازه زمانی‌ مختلف، که هر یک می‌تواند تاثیر منفی روی معاملات بورس بگذارد.

    با قطع برق صنایعی چون سیمان، پتروشیمی و فولاد زیان می‌کنند. چراکه تولید این صنایع کاهش می‌یابد و در نتیجه سود شرکت‌ها نیز کمتر می‌شود.

    البته قطعی برق را نمی‌توان عامل صددرصد نزول بورس دانست زیرا بیشترین تاثیر ناشی از بار روانی این موضوع است. یعنی در وهله اول بار روانی تاثیر منفی روی معاملات تاثیر می‌گذارد و در وهله دوم کاهش تولید و کمبود سود باعث زیان می‌شود.

    به طور کلی می‌توان گفت که قطعی برق می‌تواند اعتماد سهامداران را کاهش ومعاملات را به نوعی مبهم کند. اما این موضوع به صورت موقت است و پس از چند هفته معاملات به روند عادی خود باز می‌گردد.


    بیشتر بخوانید: تاثیر موج گرانی‌ بر بورس


    زیان بورس با قطعی برق

    فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: قطعی برق و گاز صنایع مختلفی را در بورس تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به طور کلی با قطع برق و گاز شاخص کل بورس نیز به صورت موقت نزولی می‌شود.

    وی توضیح می‌دهد: قطعی برق و گاز یک ریسک موقت برای بازار سرمایه است. این ریسک در وهله اول بورس را نزولی ولی پس از گذشت چند هفته بازار به روند عادی خود باز می‌گردد. صنایعی همچون فولاد، پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها، سیمان و… وابسته به برق هستند با قطع برق، قیمت تمام شده محصولات این صنایع افزایش می‌یابد و در نهایت پس از گذشت دوره زیان شرکت‌ها و صنایع به سود می‌رسند.

    آقابزرگی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین مشکلات این قطعی، مشخص نبودن برنامه دولت است. یعنی در وهله اول قرار نبود که برق و گاز قطع شود اما اکنون خبر این قطعی‌ها اعلام شده است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: بازار بورس
    نظرات شما
    پیشخوان