تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

بهترین صندوق سرمایه گذاری در بورس ایران کدام است؟

به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند یک سبد‌گردان بزرگ که سرمایه‌ای کلان در دست دارد عمل می‌کنند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع سرمایه خرد افراد، به سرمایه‌ای کلان دست پیدا می‌کنند و با داشتن تیم متخصص و با تجربه سبدگردان که مدیر صندوق در راس آن‌ها قرار دارد به سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

رویداد۲۴ در سال‌های اخیر و بعد از به وجود آمدن تورم‌های فراوان، از طرفی کسب سود افراد زیادی از بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران میل و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بازار پیدا کردند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از راه‌کارهای بازار سرمایه هستند که برای جلوگیری از ریسک و زیان، از طرفی کسب سود سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

به دلیل پیچیدگی و قابل درک نبودن بازار سرمایه برای عموم، وجود مفاهیم تخصصی که نیاز به آموزش دارند، پیچیدگی اطلاعات شرکت‌ها، نیاز به انجام تحلیل‌های گوناگون و بسیاری از عوامل موجود دیگر، بازار سرمایه در صورت عدم آموزش و کسب دانش و تجربه لازم، چیزی جز ضرر نخواهد داشت.

در این مقاله به بررسی صندوق‌های موجود و نحوه فعالیت آن‌ها خواهیم پرداخت تا بتوانید بهترین صندوق سرمایه گذاری را شناسایی کنید و از منفعت بازار سرمایه بهره‌مند شوید.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

برای شناسایی بهترین صندوق سرمایه گذاری لازم است ابتدا با مفهوم و کارکرد این نهاد مالی آشنا شویم. به طور کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند یک سبد‌گردان بزرگ که سرمایه‌ای کلان در دست دارد عمل می‌کنند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تجمیع سرمایه خرد افراد، به سرمایه‌ای کلان دست پیدا می‌کنند و با داشتن تیم متخصص و با تجربه سبدگردان که مدیر صندوق در راس آن‌ها قرار دارد به سرمایه‌گذاری می‌پردازند.

این صندوق‌ها با ماهیت گوناگون و برای سلایق مختلف ارائه می‌شوند و تفاوت آن‌ها در نحوه تخصیص دارایی است. با توجه به ترکیب دارایی که انجام می‌شود، میزان ریسک و سود نیز متغیر خواهد بود.

به دلیل تجربه بالای این تیم و توان عملیاتی بالای آن‌ها از حیث تجربه، شناخت بازار، انجام تحلیل‌های متفاوت و رصد مداوم اطلاعات شرکت‌ها، میزان ریسک این صندوق‌ها در مقایسه با معاملات فردی بسیار کم است. در واقع این صندوق‌ها امکانی هستند تا افراد بدون داشتن علم و تخصیص زمان بالا، از منفعت بازار سرمایه بهره‌مند شوند.

در ادامه به بررسی انواع این صندوق‌ها از نظر نحوه ترکیب دارایی و میزان سود و زیان خواهیم پرداخت.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر نحوه معاملات به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال

در این نوع از صندوق‌ها برای خرید و فروش باید به یکی از شعب صندوق یا سایت صندوق مراجعه کنید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس

خرید و فروش این صندوق‌ها مانند سهام شرکت‌های بورسی از طریق پرتفو فعال یکی از کارگزاری‌ها امکان‌پذیر است.

حال به بررسی انواع صندوق‌ها از نظر نحوه تخصیص دارایی خواهیم پرداخت:

صندوق‌های درآمد ثابت

این صندوق‌ها بنا بر الزام سازمان بورس بخش اعظم دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی اختصاص می‌دهند و مابقی دارایی نیز صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. به همین دلیل بازده آن‌ها کمی بیشتر از بانک است. میزان ریسک این صندوق‌ها کم است و مناسب افراد ریسک‌گریز هستند. به تناسب میزان ریسک، میزان سود آن‌ها نیز کمتر از صندوق‌های پر‌ریسک است.

صندوق‌های سهامی

این صندوق‌ها حداقل 75 درصد از دارایی خود را صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی می‌کنند و مابقی آن در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود. سود و ریسک این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است و تغییرات شاخص بورس بر آن‌ها تاثیرگذار است. صندوق‌های سهامی مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت هستند.

این صندوق‌ها مناسب افراد ریسک‌پذیر است که میزان سود بیشتر مدنظر آن‌هاست.

صندوق‌های مختلط

صندوق‌های مختلط در بین دو صندوق قبل قرار دارند و ترکیب دارایی آن‌ها حدودا نیمی در سهام و نیمی از اوراق درآمد ثابت است. این صندوق‌ها سود و ریسک متعادل‌تری نسبت به صندوق‌های سهامی دارند.

صندوق‌های مبتنی بر کالا

این صندوق‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری بر روی یک یا چند کالا تاسیس شده‌اند. امکان خرید و نگهداری فیزیکی کالا در این صندوق‌ها نیست و آن‌ها می‌توانند گواهی سپرده کالایی خریداری کنند. به طور مثال با خرید صندوق طلا می‌توانید روی این فلز ارزشمند سرمایه‌گذاری کنید و متناسب با رشد قیمت انس جهانی، افزایش ارزش سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری کدام است؟

اکنون که با ماهیت انواع صندوق‌های موجود آشنا شدیم می‌توانیم پاسخ بهتری برای این سوال داشته باشیم. در واقع پاسخ این سوال کاملا امری شخصی است و به بررسی عوامل متعددی مانند سن، روحیات، هدف، میزان سرمایه، میزان ریسک‌پذیری، زمان سرمایه‌گذاری و ... وابسته است.

بعد از بررسی عوامل ذکر شده و با توجه به استراتژی معاملاتی خود، باید به بررسی عملکرد شرکت‌های مختلف در بازه‌های زمانی یکسان و در یک نوع خاص بپردازید. با انجام این فرآیند می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است، امنیت و سابقه شرکت موسس صندوق است. کارگزاری آگاه با بیش از 13 سال سابقه در این امر و داشتن پربازده‌ترین صندوق در بین صندوق‌های دیگر، یعنی صندوق مشترک آگاه، نهادی امن و قابل‌اعتماد است و با سرمایه‌گذاری در  صندوق‌های این کارگزاری می‌توانید از منفعت بازار سرمایه با خیالی آسوده بهره‌مند شوید.

کلام آخر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه‌کاری برای کسب منفعت و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند که به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهند تا با هر سطح از دانش و تجربه، با خیالی آسوده بتواند سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک و حداکثر بازده را در مقایسه با معاملات فردی تجربه کند.

شما می‌توانید با توجه به عواملی مانند سن، هدف، روحیات، استراتژی معاملاتی، میزان سرمایه، میزان ریسک‌پذیری و ... بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید. صندوق مشترک آگاه به عنوان پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بورس ایران شناخته می‌شود.

برچسب ها: بورس
نظرات شما
پیشخوان