تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

چک کردن گوشی همسر جرم است؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ برخی زنان و مردان عادت به‌ کنترل و بازرسی تلفن همراه‌ همسران خود دارند. آیا این کار از نظر حقوقی جرم است؟ و آیا می‌توان بابت آن شکایت کرد؟

مجازات چک کردن گوشی همسر

رویداد۲۴ توسعه فضای مجازی و فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی باعث شده در جامعه پدیده‌ای با عنوان بررسی کردن تلفن همراه رو به افزایش باشد. این قضیه بین همسران هم بسیار رواج یافته است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع جرم چک کردن گوشی همراه همسر می‌پردازیم.

جرم چک کردن گوشی همراه همسر

قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت احراز شرایط زیر جرم تلقی می‌کند:

  • دسترسی بدون اطلاع و مجوز شخص باشد: پس در مواردی که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا اجازه ورود به سامانه را می­‌دهد، جرمی رخ نداده است.
  • داده‌ها یا سامانه از تدابیر امنیتی کافی برخوردار باشد: زیرا حمایت قانونی شامل افرادی می­‌شود که خود آن‌ها حداقلی از امنیت را برای حریم شخصی­‌شان قائل­‌ بوده‌اند. برای مثال اگر سامانه مد نظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز ورود بوده باشد. دراین‌صورت مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم خواهد بود.

این ماده به‌طور گسترده زمانی را شامل می­‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به نحوی شکسته و باز کند. سپس به اطلاعات سامانه دسترسی یابد، همچنین در فضای مجازی، با اعمال مواردی مثل هک و با عبور از تدابیر امنیتی­‌تان به اطلاعات شما دسترسی یابد.

عبور از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از روش‌های مختلف صورت گیرد. چه با استفاده از نرم‌­‌افزار، چه با روش‌های غیر فنی مثل فریب شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون‌گذار بین این دو حالت فرقی ندیده است.

همان‌طور که از ماده فوق مشخص است، دسترسی به سامانه و داده­‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم است. بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور نموده و وارد سیستم شود، حتی بدون مشاهده اطلاعاتی، عمل وی جرم است. آن فرد قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان