تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۴ تير ۱۴۰۱

نکاتی در رابطه با تمدید قرارداد اجاره در سال ۱۴۰۱

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اگر شما هم جزو ۳۷ درصد از خانوارهای ایرانی هستید که مستاجرند باید بدانید که در قرارداد اجاره ۱۴۰۱ نکات حمایتی بسیاری برای شما در نظر گرفته شده است.

مشاوره حقوقی آنلاین

رویداد۲۴ از آنجایی که قرارداد اجاره جزو قراردادهایی‌ست که روزانه تعداد زیادی از آن‌ها منعقد می‌شود باید مراقب بود تا بر اساس جدید‌ترین قوانین تنظیم شود. هچنین نکات حقوقی در آن به دقیق‌ترین شکل درج شود تا طرفین از آن به بعد دچار مشکلات اساسی نشوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تمدید قرارداد اجاره در سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

قرارداد اجاره۱۴۰۱ به چه صورت است؟

همانطور که ذکر شد قرارداد اجاره، عقدی موقت در قانون مدنی است که باید در ضمن آن مدت آغاز و پایان آن ذکر شود. پس از پایان اجاره و در صورت عدم تمدید قرارداد، مستاجر باید مال مورد اجاره را تخلیه کرده و به موجر تحویل دهد. البته در قرارداد اجاره ۱۴۰۱ به طور اجباری این قرارداد تمدید خواهد شد. بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و مالک آن نمی‌تواند مستاجر خود را بیرون کند. همچنین حکم تخلیه نیز توسط مراجع قضایی صادر نمی‌شود. در واقع مصوبه ستاد مبارزه با کرونا درباره تمدید قراردادهای اجاره تا سه ماه پس از اتمام کرونا اعلام شده است. لازم به ذکر است که قرارداد اجاره، از قراردادهای حساس و پر چالش در نظام حقوقی ایران محسوب می‌شود و بایستی در نهایت دقت تنظیم شوند.

نکات حقوقی قرارداد اجاره۱۴۰۱ چیست؟

همانطور که ذکر شد طبق مصوبه جدید، در قرارداد اجاره ۱۴۰۱ موجر نمی‌تواند مستاجر را مجبور به تخلیه ملک پس از پایان مدت اجاره کند و این قرارداد تا سه ماه بعد از اتمام کرونا تمدید می‌شود. در مواردی موجر می‌تواند با استناد به آن‌ها از مستاجر تقاضای تخلیه مال مورد اجاره را بکند و این موارد عبارت‌اند از:

  • شرایطی که موجر قصد ساخت یا فروش واحد مسکونی خود را داشته باشد و یا به‌طور قطعی آن را انتقال داده باشد.
  • شرایطی که واحد مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده یا در شرف ازدواج است، بخواهد.
  • شرایطی که مستاجر برای چند ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد.
  • شرایطی که مستاجر مشکلاتی همچون اخلاقی و یا مشکلاتی برای ملک ایجاد کرده باشد.

بر طبق این شرایط موجر در قرارداد اجاره ۱۴۰۱ نیز می‌تواند از موجر تخلیه عین مستاجره را بخواهد.

نرخ افزایش اجاره‌بها در قرارداد اجاره ۱۴۰۱

همان‌طور که می‌دانید، مبلغ اجاره را نمی‌توان تا پایان مدت اجاره تغییر داد. در صورت تمدید قرارداد اجاره تغییر مبلغ مربوطه امکان‌پذیر خواهد بود. این بند نیز با توجه به شرایط قرارداد اجاره ۱۴۰۱ تغییر یافته و بر طبق مصوبات اداره راه و شهرسازی، هر فردی که اجاره‌نامه‌اش تمام شده باشد با درصدی که اعلام شده مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید خواهد کرد و نیازی به اسباب‌کشی وجود ندارد. امسال میزان افزایش اجاره‌بها برای تمدید قراردادهای اجاره در تهران ۲۵ درصد، کلان‌شهرها ۲۰درصد و سایر شهرها ۱۵درصد است.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان