تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۱ تير ۱۴۰۱

خوراکی‌های سمی را بشناسید

به‌ گزارش مدیسین‌نت، رایج‌ترین مواد غذایی که شاید فکرش را نکنید ممکن است سمی باشند.

اخبار سلامت

رویداد۲۴ به‌ گزارش مدیسین‌نت، رایج‌ترین مواد غذایی که شاید فکرش را نکنید ممکن است سمی باشند.

هسته‌های گیلاس
هسته گیلاس سرشار از اسید پروسیک است که به‌ نام سیانید  شناخته می‌شود این ماده سمی است اما اگر به‌ طور تصادفی یکی از این هسته‌ها را قورت دادید، نیازی  نیست بترسید چون به راحتی دفع می‌شود اما باید کاملا از خوردن این هسته‌ها خودداری کنید.

دانه‌های سیب
مراقب قورت دادن دانه‌های سیب باشید چون حاوی مقدار کمی سیانید هستند. حتی در دوزهای اندک و پایین سیانید می‌تواند باعث تنفس سریع، تشنج و احتمالاً مرگ شود.

سنجد نارس
سنجد حاوی لکتین و سیانید است که ممکن است باعث ایجاد بیماری شود. برای تقویت سیستم ایمنی و درمان علایم مربوط به سرماخوردگی، آنفلوانزا یا یبوست می‌توانید سنجد مصرف کنید اما خوردن نوع نارس، پوست یا برگ‌های سنجد ممکن است باعث تهوع، استفراغ و اسهال شود.

جوز هندی
هنگامی که جوز هندی را به ‌مقدار اندکی به محصولات پخته‌ شده اضافه می‌کنید، طعم دلپذیری دارد اما خوردن آن با قاشق، می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. حتی مصرف کمتر از دو قاشق چای‌خوری جوز هندی می‌تواند برای بدن شما سمی باشد زیرا میریستیسین موجود در آن باعث توهم، خواب‌آلودگی، سرگیجه، گیجی و تشنج می‌شود.


بیشتر بخوانید: این غذاها به معده آسیب می رساند!


سیب‌زمینی سبز
از مصرف سیب‌زمینی‌های سبز حاوی گلیکو آلکالوئید سمی خودداری کنید. برگ‌ها، جوانه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی سیب‌زمینی حاوی ماده‌ای سمی به‌نام گلیکو آلکالوئید هستند. خوردن سیب‌زمینی با محتوای گلیکو آلکالوئید بالا می‌تواند باعث تهوع، اسهال، گیجی، سردرد و حتی مرگ شود.

برگ‌های ریواس
خوردن ساقه ریواس اشکالی ندارد، اما برگ آن را حتما جدا کنید. برگ‌های ریواس حاوی اسید اگزالیک است که به کلسیم متصل می‌شود و جذب آن را برای بدن سخت‌تر می‌کند. پس استخوان‌های شما نمی‌توانند آن طور که باید رشد کنند ضمن این که شما در معرض خطر سنگ کلیه، لخته‌شدن خون، استفراغ، اسهال و حتی کما قرار می‌گیرید.

بادام تلخ
این بادام سرشار از آمیگدالین است؛ ترکیبی که ممکن است باعث گرفتگی عضلات، حالت تهوع و اسهال شود. هر دو نوع بادام  (تلخ و شیرین)  دارای آمیگدالین هستند؛ یعنی یک ترکیب شیمیایی که می‌تواند به سیانید تبدیل شود، اما بادام تلخ بالاترین میزان از آن را  دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان