تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

مهرطلبی چیست؟/ چطور این افراد را بشناسیم؟

افراد مهرطلب زندگی پررنجی را طی می‌کنند، این افراد انقدر به تایید و پذیرش دیگران نیاز دارند که به تدریج عملکردشان در زندگی مختل می‌شود. در این مطلب با نشانه‌های مهرطلبی آشنا می‌شوید.

افراد مهرطلب چگونه افرادی هستند؟

رویداد۲۴ مهر طلبی نوعی تیپ شخصیتی است نه اختلال روانی، فرد مهرطلب همواره در تلاش است که دیگران را از خود راضی نگه دارد چنین فردی وابستگی شدیدی به سایرین پیدا کرده و برای گرفتن تایید دیگران و پذیرفته شدن توسط آنان دست به هر کاری می‌زند. فرد مهرطلب دائما ترس از رانده شدن و تایید نشدن توسط دیگران و حس نیاز شدید به آنان را دارد.

به گزارش جامعه ۲۴؛ تلاش زیاد فرد مهر طلب برای جلب رضایت دیگران و مورد تحسین سایرین قرار گرفتن تا جایی پیش می‌رود که فرد دچار آسیب‌های روانی و شکست در روابط عاطفی می‌شود.

البته نباید خوش قلبی و مهربانی را با مهرطلبی و از خود گذشتگی بیش از حد اشتباه گرفت، زیرا فرد مهرطلب برای شاد نگه داشتن و البته گرفتن تایید دیگران از آسایش خود گذشته و حتی گاهی اقدام به باج دادن عاطفی می‌کند گاهی رفتار‌های این افراد می‌تواند برای اطرافیان آزاردهنده و معذب‌کننده باشد. فرد مهربان، اما برخلاف فرد مهرطلب فردی کمال‌یافته بوده و از محبت کردن به دیگران لذت می‌برد و هدف او جلب توجه و محبت دیگران نیست.

اما فرد مهرطلب به‌خاطر عزت نفس پایین سعی در جلب توجه دیگران داشته و بر‌خلاف افراد مهربان نه‌تنها از محبت کردن به دیگران لذت نمی‌برد، بلکه در درون عذاب می‌کشد و خود را سرزنش می‌کند و به همان اندازه که محبت خرج می‌کنند، توقع دریافت محبت از طرف مقابل را دارد.

علت مهرطلبی

ریشه مهرطلبی غالبا در کودکی فرد است این افراد معمولا در شرایطی رشد کرده‌اند که مورد بی‌توجهی والدین قرار گرفته اند، مثلا پدر و مادر مرتبا او را توبیخ می‌کنند، به رفتار‌های خوب کودک توجه نکرده یا کم‌توجهی می‌کنند. این افراد معمولا به دلیل ارضا نشدن نیاز‌های دوران کودکی در حوزه توجه و محبت اطرافیان و به‌ویژه والدین دچار سرخوردگی عاطفی شده و تیپ شخصیتی مهرطلب در آن‌ها شکل می‌گیرد.

این حالت همچنین ممکن است ناشی از رفتار‌هایی باشد که به دلیل خاصی در یک دوره زمانی خاص در فرد شکل گرفته است و به تدریج در فرد تبدیل به عادت رفتاری شده است. گاهی نیز افراد به دلیل حس ترس یا برای از دست ندادن یک موقعیت چنین رفتار‌هایی از خود بروز می‌دهد.

افراد مهرطلب در نهایت تبدیل به افرادی شکست خورده می‌شوند که همیشه برای جلب محبت دیگران از خواسته‌های خود گذشته‌اند.

متخصصان معتقدند افکار فرد مبنی بر اینکه اگر خواسته دیگران را برآورده نکنم کاری اشتباه انجام داده‌ام در بروز این تیپ شخصیتی موثر است. برخی نیز در صورت عدم تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران دچار احساسات منفی می‌شوند. مهرطلبی همچنین نشانه کمبود یا فقدان عزت نفس است.

پیامد‌های مهرطلبی

مهرطلبی که در نهایت منجر به ورشکستگی عاطفی شخص می‌شود می‌تواند باعث بروز اختلالاتی در فرد شود که افسردگی، اضطراب و پرخاشگری از جمله این پیامد‌ها هستند.


بیشتر بخوانید: سندروم‌های استکهلم – لیما چیست؟


ویژگی‌های شخصیت مهر‌طلب

دکتر بریکر در کتاب خود ویژگی‌هایی که نشان می‌دهد فرد دارای تیپ شخصیتی مهرطلب است نام برده که در ادامه می‌خوانید.

- همواره کاری را انجام می‌دهد که دیگران از او انتظار دارند.

- مدام در حال مراقبت از دیگران است حتی اگر به این مراقبت نیازی نداشته باشند.

- باور دارد که باید مهربان بودن و عدم ناراحت کردن دیگران در هر شرایطی وظیفه اوست.

- همواره نیاز‌های دیگران را در اولویت بالا‌تری نسبت به نیاز‌های خود قرار می‌دهد.

- توان نه گفتن ندارد.

- گمان می‌کند که همیشه باید خوشحال باشد و هرگز احساسات منفی و ناراحتی خود را به دیگران نشان ندهد.

- نیاز‌های همه را برآورده می‌کند، اما از دیگران کمک نمی‌خواهد، زیرا باور دارد که نباید مشکلات خود را بر عهده دیگران بگذارد.

- شخصیت مهر‌طلب شباهت‌هایی با شخصیت وابسته دارد و ازدواج با فرد مهر‌طلب همانند ازدواج با فرد وابسته در ابتدا شیرین و دل‌انگیز به‌نظر می‌رسد، ولی پس از مدتی مشکلات شروع به نمایان شدن می‌کنند.

ازدواج با شخصیت مهرطلب

مهرطلب‌ها با ابراز محبت و فداکاری زیاد باعث می‌شوند که شما گرفتار عذاب وجدان شوید، اما این موضوع بعد از مدتی شما را خسته کرده و برایتا عذاب‌آور خواهد بود، از طرف دیگر افراد مهرطلب گاهی بسیار پرتوقع بوده و اگر شما انتظاراتشان را برآورده نکنید عصبانی می‌شوند تا جایی که ممکن است به دلیل خشم ابراز نشده تبدیل به دشمن شما بشوند. در واقع می‌توان گفت ازدواج با شخصیت مهر‌طلب یک رابطه فرسایشی خواهد بود بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت ازدواج با چنین فردی او را برای مراجعه به روانشناس تشویق کنید.

روش‌های درمان مهرطلبی

در کنار مراجعه به روا‌ن‌شناس می‌توانید از این راهکار‌ها نیز استفاده کنید.

«نه» گفتن را بیاموزید و تمرین کنید، در صورتی که از شما درخواست نشده است از پیشنهاد کمک به دیگران پرهیز کنید، پیش‌بینی کردن و پیش‌دستی کردن درباره نیاز دیگران را کنار بگذارید، اعتماد به نفستان را بالا ببرید، مرتب عذرخواهی نکنید، خودتان را دوست داشته باشید.

همچنین هیجانات خود را کنترل کنید، احساسات نادرست خود را مدیریت کنید، نگذارید خواسته‌های دیگران شما را از خواسته‌ها و اهدافتان باز دارند، دست از معذرت‌خواهی کردن بردارید،  به تایید یا عدم تایید دیگران اهمیت ندهید، خودتان را در اولویت قرار دهید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان