تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

بهترین خوراکی ها برای درمان کبد چرب

رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای درمان کبد چرب، موجب تناسب اندام و لاغری می‌شود. در درمان کبد چرب، تغییر رژیم غذایی و تغذیه روزانه از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید انجام دهید.

درمان کبد چرب

رویداد۲۴ کبد شما نقش بسیار مهمی در سلامت بدنتان دارد. سلامت سیستم گوارش شما به کارکرد درست کبدتان بستگی دارد، به همین دلیل سلامت کبد برای همه مهم است. کبد چرب از بیماری‌هایی است که به عادت‌های غلط غذایی و رژیم غذایی نادرست هر فرد برمی‌گردد. باید بدانید که متأسفانه ۴۰ درصد از مردم ایران به کبد چرب مبتلا هستند.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب، بیماری تجمع چربی در کبد است. ابتلا به کبد چرب در دو نوع عمده شناخته می‌شود: کبد چرب ناشی از الکل (ناشی از مصرف بیش از حد الکل) و کبد چرب غیر الکلی.

حدود ۵ درصد از جمعیت ایالات متحده به بیماری کبد چرب الکلی و تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) مبتلا هستند. کبد چرب همچنین شایع ترین بیماری کبدی در کودکان نیز محسوب می‌شود.

نوع شدیدتر کبد چرب استئو هپاتیت کبد چرب غیرالکلی (NASH) نامیده می‌شود که می‌تواند به شرایط جدی‌تر مانند سیروز و سرطان کبد تبدیل شود.

مهمتر از اینکه بدانید به چه نوعی از کبد چرب مبتلا هستید، روش درمانی، تغییر در سبک زندگی از جمله کاهش وزن، پرهیز از الکل و رژیم غذایی کاهنده‌ چربی کبد است.

بهترین مواد غذایی برای کبد چرب

فراموش نکنید برای داشتن کبد سالم باید غذا‌های مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانید و همینطور تحرک کافی داشته باشید. رژیم غذایی مناسب بهترین و البته مهم‌ترین عامل برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم و کبدی سالم است.

رژیم غذایی سرشار از چربی و غذا‌های ناسالم با گذر زمان سبب به وجود آمدن مشکلاتی در بدن می‌شود.

در ادامه مطلب برخی از مواد غذایی برای درمان کبد چرب و پیشگیری از آن به شما معرفی خواهند شد:

تاثیر مصرف قهوه برای درمان کبد چرب

نوشیدن قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند اگر در رژیم غذایی خود از قهوه استفاده کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری، ولی بدون مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، به کبد خود وارد می‌کنند. مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می‌شود.


بیشتر بخوانید: غلبه بر کبد چرب با نوعی داروی گیاهی


درمان کبد چرب با شیر بادام یا شیر گاو کم چرب

مبتلایان به بیماری کبد چرب باید به مصرف کلسیم توجه کنند. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D به جلوگیری از پیشرفت بیماری شما کمک می‌کند. علاوه بر این، مبتلایان به بیماری کبدی پیشرفته به دلیل عوارض متعدد تغذیه‌ای دچار مشکل هستند و می‌توانند به پوکی استخوان نیز مبتلا شوند. اگر مبتلایان به کبد چرب روزانه حداکثر سه لیوان از هر یک از این نوع شیر‌ها را بنوشند تاثیر آن را مشاهده خواهند کرد.

تاثیر سبزیجات در درمان کبد چرب

همواره از خواص سبزیجات شنیده‌اید و میدانید که مصرف سبزیجات به جلوگیری از ساخته شدن چربی کمک می‌کند. گفته شده است که کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می‌شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

آب و کبد چرب

کارشناسان توصیه می‌کنند مصرف آب را به هر نوشیدنی شیرین و پرکالری ارجحیت دهید. به طور مثال یک فرد نرمال و بدون سابقه بیماری و بدون داشتن ممنوعیت در مصرف مایعات با وزن ۵۰ کیلو، باید روزانه حداقل ۳ لیتر آب بنوشد تا از کمبود آب بدن و اثرات منفی آن بر روی کبد جلوگیری کند.

تاثیر مصرف ماهی در درمان کبد چرب

ماهی از خوراکی‌های مفید در جهت کاهش تورم و تنظیم چربی است. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. اسید‌های چرب امگا ۳ سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم چربی در کبد می‌شوند.

بلغور جو دوسر و تاثیر آن در درمان کبد چرب

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات‌های بدست آمده از دانه‌هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می‌شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می‌شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می‌کند.

تاثیر روغن زیتون در درمان کبد چرب

روغن‌های خاص مانند روغن زیتون و روغن آووکادو چربی‌های سالم بدن را تأمین می‌کنند. این روغن‌ها به احساس سیری کمک می‌کنند و سطح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهند. انواع دیگر روغن سرشار از چربی‌های اشباع نشده است، شامل روغن کنجد، بادام زمینی، آفتابگردان و کلزا.

با چای سبز کبد چرب را درمان کنید

چای سبز به عنوان یک نوشیدنی چربی سوز و راهی برای لاغری شناخته می‌شود. چای سبز علاوه بر چربی سوزی باعث کاهش جذب چربی در بدن می‌شود و می‌تواند باعث جلوگیری از ابتلا به کبد چرب شود و هم سبب درمان آن؛ بنابراین چای سبز را می‌توان مانعی برای جذب بیشتر چربی و از بیم برینده چربی‌های ذخیره شده دانست.

مصرف کلم و درمان کبد چرب

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می‌کنند. کلم‌ها خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

تاثیر سیر در درمان کبد چرب

سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می‌دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی می‌شود.

تاثیر سیب در درمان کبد چرب

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می‌کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می‌دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می‌برد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تغذیه سالم
نظرات شما
پیشخوان