تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۸ تير ۱۴۰۱

گوشت قرمز باز هم گران شد؟

چند نرخی شدن گوشت گوسفند و گاو در بازار مصرف، مردم را همچنان سردرگم قرار داده تا حدی که به گفته فعالان این بازار، از ابتدای سال جاری تا کنون تقاضای خرید گوشت قرمز بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت قرمز

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- گرانی و مشکل بی‌آبی دو معضل اصلی که این روز‌ها تهدیدی جدی برای دام است. در شرایط فعلی برای دامدار، چیزی مهم‌تر از حفظ سرمایه و نقدینگی نیست. از این رو ترجیح می‌دهد دام را قبل از تلف شدن به کشتارگاه بفرستد.

از سوی دیگر همزمان با کاهش شدید نقدینگی دامدار برای تأمین نهاده از بازار آزاد؛ خشکسالی مرتع جهت چرای دام نیز وضعیت نگه داری دام را برای دامدار بسیار سخت کرده است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ در حال حاضر فاصله بین ارز دولتی و ارز در بازار آزاد به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده و تامین ارز مورد نیاز تأمین خوراک دام دشواری‌های خاص خود را دارد.

حالا این شرایط بازار گوشت را تحت تأثیر قرار داده و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدای سال جاری قیمت‌ها در بازار گوشت به طور بی‌سابقه‌ای جهش کرد و نرخ تورم این محصول در همین چند ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ رکورد شکست.

قبل از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای صحبت بر سر این بود که همزمان با حذف ارز ترجیحی، دولت برای کاهش هزینه‌های ناشی از گرانی حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم کارت پروتئین پرداخت کند؛ حالا عدم پرداخت کارت پروتئین باعث کوچک شدن بازار تولیدکنندگان دام و طیور و در نهایت گرانی محصول و کاهش مصرف گوشت قرمز شده است.

گرانی و تورم در بازار گوشت قرمزبه بالاترین رقم رسیده است و مردم کم‌در‌آمد دیگرتوان خرید گوشت را ندارند و این کالای پروتئینی به تدریج در حال حذف از سفره و سبد خوراک خانواده‌های کم‌درآمد و حتی متوسط جامعه است.

هنوز مشکل تأمین نهاده‌های دامی حل نشده و بیشتردامداران ناگزیر برای خوراک دام خود اقدام به خرید نهاده از بازار آزاد دارد. با این روند از همین امروز سرنوشت قیمت گوشت در ماه‌های آینده قابل پیش بینی است.

گرانی گوشت قرمز در یکسال اخیر به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده، اما به گفته علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی؛ گوشت کیلویی ۸۰ هزار تومانی روی دست دامداران مانده است و کسی آن را نخریده است و این افزایش قیمت‌ها در بازار بی معناست.

هرچند دولت هنوز هم اظهار به کاهش قیمت این منبع تامین پروتئین دارد، اما قیمت گوشت قرمز نه تنها کاهش نداشت بلکه با نرخ‌های متفاوت در واحد‌های صنفی سطح شهر عرضه می‌شود.


بیشتر بخوانید: ارزانی گوشت در راه است؟


چند نرخی شدن گوشت قرمز در واحد‌های خرده فروش، مردم را همچنان سردرگم قرار داده تا حدی که به گفته فعالان این بازار، از ابتدای سال جاری تا کنون تقاضای خرید گوشت قرمز بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مصرف گوشت از سبد خانواده‌های کم درآمد حذف شده و به دلیل عرضه کم گوشت شقه گوسفندی گرم با قیمت کیلویی ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف کنندگان در میادین و نوسان قیمت این محصول در سایر فروشگاه‌ها و واحد‌های توزیع کننده گوشت قرمز در سطح شهر وضعیت تأمین گوشت در سبد معیشت خانوار‌های متوسط نیز بسیار نگران کننده شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی؛ قیمت‌های گوشت گرم گوسفندی و گوساله در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران همچنان علی رغم عدم اعلام گرانی گوشت گوسفند و گوساله از سوی اتحادیه، روند افزایش قیمت، اما بدون متقاضی دارد.

  قیمت گوشت گوسفندی

نوع گوشت گوسفندی

قیمت هر کیلوگرم

راسته گوسفندی با استخوان

198500 تومان

ماهیچه گوسفندی

225000 تومان

ران گوسفندی

 210000  تومان

سرسینه گوسفندی

107000 تومان

کف دست گوسفندی

 195000 تومان

آبگوشتی

137000تومان

خورشتی گوسفندی

293500 تومان

قلوه‌گاه گوسفندی

165000 تومان

سردست گوسفندی

156000 تومان

راسته مغز گوسفندی

325000 تومان

گردن گوسفندی

169000 تومان

شقه گوسفندی

189000 تومان

 

قیمت گوشت گوساله

نوع گوشت گوساله

قیمت هر کیلوگرم

ران گوساله

220000 تومان

سردست گوساله پاک کرده

210000 تومان

راسته پاک کرده گوساله

285000 تومان

خورشتی گوساله

235000 تومان

قلوه گاه گوساله

178000 تومان

فیله گوساله

385000 تومان

قلم گوساله

10000 تومان

ماهیچه گوساله

225000 تومان

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت گوشت قرمز
نظرات شما
پیشخوان