تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۲۹ تير ۱۴۰۱

بحران پیش خرید مسکن در تهران

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: بحران تبلیغات شرکت‌های تعاونی نما در پیش فروش مسکن در بهترین منطقه از تهران چنان سازمان یافته عمل می‌کنند که به راحتی هزاران میلیارد از سرمایه مردم نیازمند به سرپناه را به جیب زده اند.

پیش خرید مسکن در تهران

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- با تغییرات قیمتی در بازارمسکن فضای سوءاستفاده برای عده‌ای ارتقا پیدا کرده است؛ به طوری‌که تخلفات گسترده در مناطقی از شهرتهران واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. این افراد با رشد افسار گسیخته تبلیغات وعده خرید خانه در بهترین منطقه پایتخت با تبلیغ وسوسه کننده مبلغ پیش فروش ۳۰۰- ۴۰۰ میلیونی، برای جیب مردم تهران کیسه دوخته‌اند.

برخی شرکت‌ها با نام تعاونی با تبلیغات گسترده پایتخت نشینان را تشویق به سرمایه گذاری در برخی مناطق آن هم بامبالغ پیش فروش بسیار کم کرده‌اند که هر روز پرونده تخلفات این تعاونی‌ها در مراکز قضایی از سوی مال باختگان قطور‌تر می‌شود.

حالا همزمان با موج تبلیغات این شرکت‌ها و متضرر شدن مردم سرمایه گذار در این بخش، این سوال مطرح می‌شود که چرا جلوی چنین تخلف‌هایی گرفته نمی‌شود؟

در همین رابطه خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: ساختار تعاون بر اساس قانون یکی از ایمن‌ترین بستر برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود؛ چون لایه‌های نظارتی متعددی برای عملکرد شرکت‌های تعاونی تعریف شده و شأن نظارتی دارند.

وی ادامه داد: در بند ۸ ماده ۴۳ قانون بخش تعاونی ها، اتحادیه‌ها موظف هستند که بر اساس این ماده قانون بر عملکرد تعاونی‌ها نظارت داشته باشند. از این رو اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران از اسفند ۱۴۰۰ نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کرده و در ۱۰ خرداد سال جاری طی نامه مکتوب به وزارت راه و شهرسازی مراتب این تخلفات گزارش شده است.

باقر پور گفت: در موضوع پیش رو دایره تخلفات بسیار گسترده است و با سلسله جرایم سازمان یافته و هماهنگ مواجه هستیم که به نوعی اخلال در نظام اقتصادی کشور هم تلقی می‌شود.

وی تصریح داشت: این تخلفات به گونه‌ای است که دستگاه‌های مختلف در این حوزه عملکرد شائبه بر انگیزی دارند. در واقع این شرکت‌ها بر اساس اصول قانونی تأسیس شده‌اند، اما ماهیت آن‌ها بر خلاف قانون و متقلبانه می‌باشد.


بیشتر بخوانید: فاصله نجومی وام‌های مسکن با قیمت مسکن


مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با تأکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی نما با آگهی‌های پیش فروش اقدام به سوء استفاده از سرمایه‌های مردم می‌کنند، گفت: در این بخش تعاونی‌ها دارای قانون مستقل می‌باشند؛ که در قانون سامان دهی پیش فروش مسکن و ساختمان مصوبه سال ۱۳۸۹ به صراحت اعلام می‌کند که وزارت راه و شهر سازی در جای مدعی العموم باید با این نوع تخلفات ورود کند.

وی تصریح داشت: اما متأسفانه وزارت راه علی رغم حجم بالای تخلفات و تبلیغات گسترده این شرکت‌های تعاونی نما‌ها در بخش پیش فروش مسکن در برخی مناطق تهران در راستای توقف فعالیت این شرکت‌ها هنوز ورود نکرده است.

باقر پور ادامه می‌دهد؛ اگر از گسترش این بحران (پیش فروش‌های تقلبی مسکن در تهران) پیشگیری نشود و سرمایه چند هزار میلیاردی مردم از بین برود، قاعدتاً باید سازمان‌ها و ارگان‌های متولی پاسخگوی تعلل در اجرای وظایف و حکمی که قانون در این بخش تعیین کرده، باشند. البته در ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ آقای محبت خواه- مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که هیچ مجموعه‌ای در شهر تهران مجوز پیش فروش مسکن اخذ نکرده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در پاسخ به این سوال که چطورمردم نسبت به این تخلفات آگاه شوند، گفت: عزم جدی و هماهنگی با رسانه‌ها در آموزش مبانی جدی به مردم در زمینه تخلفات گسترده از سوی شرکت‌های تعاونی نما ضرورت دارد.

وی تأکید داشت: در این برهه از زمان به جای وقت کشی باید سریعاً به مردم اطلاع رسانی شود؛ چراکه بر اساس مانور‌های عوام فریبانه و شو‌های تبلیغاتی از سوی این تعاونی نما‌ها با وعده واهی خانه دار شدن مردم تنها با ۳۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت ومابقی به طور اقساط، برای مسکنی با متری ۱۵ میلیون تومان در بهترین منطقه تهران، مردم را به سمت سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی، تشویق و ترغیب کرده و در نهایت چند هزار میلیارد از سرمایه همین مردم از بین رفته است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان