تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

پیش‌بینی بورس در کوتاه مدت/ معاملات بازار سرمایه در رکود

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فضای رکودی بورس کماکان تداوم دارد، گفت: روز شنبه با توجه به بازگشایی نماد بسیاری از شرکت ها، پیش بینی می‌شود چراغ بورس سبز شود.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بازار سرمایه در حالی آخرین روز کاری خود در تیر ماه را پشت سر گذاشت که شاخص‌های بازار سهام رشد کردند تا بالاخره پس از چند روز، تابلوی بورس سبز شود. هرچند روز چهارشنبه بورس سبزرنگ شد، اما هنوز حجم معاملات در کف ۱۴ ماه اخیر قرار دارد.

روز چهارشنبه، شاخص کل بورس با افزایش ۳ هزار و ۳ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۸۹۶ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با رشد ۲ هزار و ۱۰۳ واحدی در سطح ۴۰۳ هزار و ۷۸۱ واحدی ایستاد.

پیش بینی بورس در کوتاه مدت

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط رکودی بر بورس حاکم است، به اقتصاد ۲۴ گفت: در کوتاه‌مدت انتظار تغییر چندان خاصی در وضعیت بازار نمی‌رود.

محمد غفوری ادامه داد: بازار مشکل بنیادی ندارد بلکه مشکل بازار نبود نقدینگی است؛ بنابراین زمان نقدینگی وارد بورس شود رونق به بازار برمی گردد. به طور مثال، صنعت دارو شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها و سهام بود، ولی صف خرید تنها پس از دو روز ریخت، چون در بازار نقدینگی نیست.


بیشتربخوانید: دلایل ریزش بورس چیست؟


مشکل اصلی بورس نقدینگی است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس در هفته‌ای که گذشت، کم رمق بود. از طرفی مجمع بسیاری از شرکت‌ها برگزار شد و برگزاری مجامع فرصت خوبی بود که سهامداران با توجه به صورت‌های مالی شرکت ها، وضعیت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

غفوری ادامه داد: این در حالی است که ارزش و حجم معاملات کاهش داشت. خالص ورود و خروج پول حقیقی مدتی است که منفی شده و بیشتر سهامداران حقیقی در بازار فعالیت دارند. مشکل بازار نقدینگی است. بورس در شرایط رکودی است و رکود آن متاثر از ریسک سیستماتیکی است که روی بازار اعمال شده است.

تنها دولت می‌تواند بورس را بیدار کند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بزرگ‌ترین بازیگر این بازار دولت است، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: تا زمانی که دولت به بورس علاقه‌ای نشان ندهد بازار نمی‌تواند یک رالی بزرگ را داشته باشد، ولی باید منتظر باشیم تا دولت به بازار سرمایه اقبال نشان دهد.

غفوری با پیش بینی افت قیمت برای کامودیتی‌ها در بورس جهانی گفت: کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، کشور‌ها را وارد شرایط تورمی کرده و بنابراین کشور‌ها سیاست انقباضی را در پیش گرفته اند. در نتیجه سهام کامودیتی‌ها و سهام دلاری شرایط صعودی نخواهند داشت و احتمال افت در کامودیتی‌ها را پیش بینی می‌کنم.

صنایع مورد اقبال سهامداران در هفته پیش رو

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شرایط کلی بازار در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به ابتدای سال بهتر خواهد بود. اما در سه ماهه تابستان شاهد نوسانات کوتاه مدت در بازار خواهیم بود؛ ولی با ورود به سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ شرایط از نظر ورود پول و افزایش حجم معاملات کمی بهتر خواهد شد.

غفوری ادامه داد: پیش بینی می‌شود صنایع پالایشی و غذایی در هفته‌های آینده مورد اقبال سهامداران باشند. این در حالی است که بورس احتمالا شنبه را با چراغ سبز آغاز خواهد کرد، زیرا با توجه به اینکه نماد بسیاری از شرکت‌ها بازگشایی می‌شوند شنبه تقاضای خوبی در بازار خواهد بود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان