تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

یارانه مرداد ۱۴۰۱ کی واریز میشود؟

معترضان و جاماندگان یارانه جدید در حالی هنوز به طور نصفه نیمه تعیین تکلیف شده اند که با گذشت نزدیک به دو هفته از واریز یارانه تیرماه هنوز مشکلات جدی بر سر راه توزیع یارانه جدید وجود دارد. کمیل طیبی، اقتصاددان معتقد است مشکل جدی در انتقال این نوع یارانه‌ها، شناسایی درست گروه هدف و نبود یک پایگاه داده منسجم و قابل استناد است.

زمان واریز یارانه مرداد

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: «من کارمندم خانمم هم خانه دار و یک فرزند. من را اعلام کردند دهک دهم، آخه چرا شفاف دلیل دهک دهم بودن ما را اعلام نمی‌کنند؟ آخه چطوری حساب کردن؟ چرا سازمان هدفمندی جواب منو نمیده؟»

این پیام یکی از مخاطبان اقتصاد ۲۴ است که به شیوه توزیع یارانه‌ها انتقاد جدی دارد. در اعتراضات مردم به صورت مشخص، مشکلات اصلی به نحوه دهک بندی وزارت رفاه، روند رسیدگی به اعتراض جاماندگان و معترضان، واریز نشدن معوقات یارانه جدید و پالایش دوره‌ای فهرست یارانه بگیران وزارت رفاه مربوط می‌شود. این در حالی است که مردم انتظار داشتند حداقل در دریافت یارانه جدید عدالت و برابری برقرار باشد نه اینکه افرادی که جزو دهک دهم هستند این یارانه را دریافت کنند، اما افراد متوسط از دریافت آن محروم شوند.

زمان واریز یارانه مرداد ۱۴۰۱

تجربه نشان داده در طول سه ماه گذشته یارانه نقدی جدید دولت ۲۰ یا ۲۱ هر ماه میان مشمولان توزیع شده است؛ اما در این میان هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها زمان دقیق واریز یارانه مرداد را اعلام نکرده است.

چرا یارانه‌ها به درستی توزیع نمی‌شود؟

یک اقتصاددان با بیان اینکه مشکل اصلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در داشتن یک پایگاه داده از سطح رفاه مردم است، گفت: گلایه بسیاری از مردم از واریز نشدن یارانه‌های جدید کاملا بحق است.

سید کمیل طیبی با بیان اینکه اهمیت پایگاه داده‌ها برای هر جامعه و کشوری و حتی هر صنعتی پوشیده نیست، ادامه داد: داده‌ها براساس پایگاه داده‌ها و کارآمدی پایگاه قابل حصول است. براساس شاخص‌های مختلف اعم از شاخص‌های اقتصادی و غیر اقتصادی مثل شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی داده کاوی شکل می‌گیرد، چون مبتنی بر داده کاوی است که می‌توان تخصیص‌های یارانه‌ای درستی را با توجه به واقعیت‌هایی که براساس آنالیز و تحلیل از شاخص‌های مربوط به داده‌ها به دست می‌آید انجام داد.


بیشتر بخوانید: به حذف یارانه اعتراض دارید؟ بخوانید


خطا در دهک بندی مردم

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: پایگاه داده‌ها در حال حاضر علاوه بر نقصانی که دارد، بستر لازم را ندارد، زیرا بستر مناسب لازم است تا ساختار و بستر براساس سرمایه گذاری و پیاده سازی تجهیزات شکل بگیرد، چون این پایگاه داده‌ها باید در وسعت یک کشور خدمات رسانی کند و این کار زمان بر است. علاوه بر آن، پایگاه داده‌ها باید مجهز به فناوری‌های نوین باشد و ماشین داده‌ها بتواند به خوبی و در کمترین زمان کار خودش را انجام بدهد و هم آنکه نیروی انسانی بتواند تحلیل و سیاست گذاری کند.

طیبی ادامه داد: پس کمبود تجهیزات، نقصان در شکل تجهیزات و همین طور نبود امکانات مربوط به نیروی انسانی ماهر و لازم که بتواند به موقع داده کاوی را انجام دهد، باعث شده سیستم یارانه‌ها دچار مشکل شود. از طرفی کندی تخصیص منابع ریالی مورد نیاز یارانه‌ها وعدم تحقق درآمد‌های دولت موجب انحراف در منابع دولتی شده است.

وی افزود: پس عجیب نیست که شاهد نابرابری در تخصیص یارانه‌ها باشیم.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: یارانه نقدی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان