تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

سهامداران دوسال صبر کنند تا سود کنند!

حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه: اگر کسی می‌تواند دو، سه سال صبر کند قطعا می‌تواند سود کند. من ۲۴ سال است که در بورس هستم. روز‌های به مراتب بدتر از این را دیدم.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ حسین خزلی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص تورم اظهار کرد: تورم ذاتا یک درایور، یک جاذب برای سهام است. خود تورم برای بازار سرمایه خوب است. وقتی تورم می‌آید دارایی شرکت ها، فروش‌های ریالی آن‌ها از نظر حسابداری و... رشد می‌کند. وقتی تورم‌های بزرگ داریم بازار با فاصله زمانی ممکن است ۶ ماه، یک سال و دو سال بعد شروع به رشد می‌کند. آن چیزی که بازار را اذیت می‌کند، روحیه و روان فعلی بازار است. زیرا تورم‌های بزرگ در کنار اخبار تحریم، رکود و دستکاری که دولت در صنایع انجام می‌دهد، در کنار فضای روحی و عمومی جامعه اثرگذار است. اگر فقط خود تورم باشد اتفاقا باید بازار سرمایه رشد کند. در دوره‌های گذشته این طور بود که تورم بزرگ خود را به بورس منتقل کرده و باعث رشد شاخص می‌شد.

وی افزود: اگر کسی می‌تواند دو، سه سال صبر کند قطعا می‌تواند سود کند. من ۲۴ سال است که در بورس هستم. روز‌های به مراتب بدتر از این را دیدم. همین سهم‌هایی که در صف فروش هستند سه یا ۶ ماه بعد همه در صف خرید هستند. کسی که صبر و حوصله دارد و می‌تواند برای ۲۰ سال آینده درخت بکارد، یعنی همان حوصله سرمایه گذاری است. یعنی آرام آرام زمانی که همه ترسیدند و صف فروش است با تحلیل سهام را می‌خرد.

کارشناس بازار سرمایه در این باره ادامه داد: تعداد سرمایه گذاران هوشمند کم است که جوگیر نمی‌شوند. زمانی که همه دارند خرید می‌کنند و هیجان زده شدند، در قیمت بالاتر سهم را می‌خرند و با قیمت پایین می‌فروشنئد. اما در سرمایه گذاری هوشمند زمانی که همه ناامید هستند و صف فروش وجود دارد، با مطالعه و علم سهام را می‌خرند و در بازه زمانی یک، دو یا سه سال بازده‌های فوق العاده بالا می‌گیرند. در دوره‌های گذشته بازده‌های ۳۰۰، ۴۰۰ برابری از بازار گرفتند. کسانی بودند که در اوج ناامیدی‌ها در سال ۹۵، ۹۶ خرید کردند و در سال ۹۸ و ۹۹ بازدهی بالایی کسب کردند.


بیشتربخوانید: ضعف تقاضا در بورس/ رکود معاملات کاهش یافت


وی خاطرنشان کرد: الان هم زمان این کار است، اما ما حوصله کاشتن آرام آرام را نداریم. معمولا دکان دار هستیم. سرمایه گذاری دخل و دکان داری نیست. سرمایه گذاری حوصله سه ساله، ۵ ساله و ۱۰ ساله نیاز دارد.

خزلی با ذکر مثالی توضیح داد: در سریال مرد هزارچهره، آقای شصت چی در سکانس آخر گفت: آقای قاضی اگر در هر زمینه‌ای بی استعداد هستم در جوگیر شدن استعداد بزرگی دارم. ما عموما جوگیر هستیم در زمینه سیاست، اقتصاد، بهداشت و درمان و... جوگیر هستیم. زیرا معمولا حوصله درازمدت، مطالعه و مشورت با متخصصان را نداریم. در زندگی و ازدواج هم جوگیرانه عمل می‌کنیم.

خزلی درخصوص تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه گفت: معمولا نرخ‌های بهره وقتی در دنیا تغییر می‌کند بلافاصله در بورس ما تاثیر نمی‌کند. اثر ذهنی آن بر تحلیگران در صادرات کالا‌ها و رابطه ریال با آن ارز مربوطه است. اگر سرمایه گذاران خارجی داشتیم و سرمایه گذاران ایرانی در بورس اروپا و آمریکا همزمان معامله می‌کردند بلافاصله نرخ بهره روی همه شاخص‌های ما اثر آنی می‌گذاشت. اما چون این رابطه متقاطع نیست معمولا اثر ذهنی آن روی کالا‌های صادراتی و شرکت‌های صادرات محور است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان