تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

آخرین وضعیت کاهش قیمت روغن در بازار

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور از احتمال کاهش قیمت روغن در بازار بنکداری تا ۲۰ درصد خبر داد.

قیمت روغن

رویداد۲۴ خدیجه نوروزی: در کنار افت قیمت در بازارهای جهانی، با دو اقدام دولت در حوزه گمرکی و مالیاتی یعنی کاهش مالیات بر ارزش افزوده و حذف سود بازرگانی شاهد افت قابل توجه قیمت در بازار روغن هستیم. 

قاسمعلی حسنی در این خصوص گفت: افزایش رقابت بین واردکنندگان موجب شده تا آنها به دنبال این باشند که هر طور شده کالاهایشان را با تخفیف بیشتر به فروش برسانند.

وی ادامه داد: در حالی که همیشه فاصله قیمتی روغن با تخفیفات بین یک تا دو درصد بود حتی وقتی که کالا به دست مصرف کننده می رسید اما اکنون به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده و احتمال می رود تا ۲۰ درصد هم افت قیمت داشته باشیم که به نفع مصرف کننده است.

حسنی به دلایل این اتفافات در بازار روغن اشاره کرد و گفت: امسال در حوزه روغن اتفاقات زیادی رخ داد آزاد شدن حمل محموله های دانه های روغنی از اوکراین قیمت دانه های روغنی را تا ۳۰ درصد در جهان کاهش داد. از طرفی اشباع بیش از حد نیاز داخلی بازار از سوی واردکنندگان و رقابت شان برای فروش بیشتر و گرفتن پول به منظور وارد کردن مواد اولیه با قیمت کمتر موجب شده تا قیمت روغن در بازار افت قابل توجهی پیدا کند کند.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی کشور اضافه کرد: در واقع مجموعه ای از رویدادها مانند کاهش قیمت های جهانی، اشباع بازار، مصرف کم در تابستان و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر موجب شده تا ما شاهد تخفیف بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی روغن در بازار باشیم.


بیشتربخوانید: شیب وحشتناک افزایش قیمت مواد غذایی در ۱۰ سال/ ماست ۳۶ برابر شد!


همچنین به گزارش ایرنا، اجراشدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مربوط واردات کالاهای اساسی مثل روغن موجب شده تا دولت با هدف تامین امنیت غذایی جامعه و کنترل قیمت کالاهای اساسی نظیر روغن و برنج و ... که بخشی قابل توجهی از آن وارداتی هستند اخذ مالیات ۹ درصدی از این کالاها در مبادی گمرگات را تعدیل کند، بر همین اساس مالیات ارزش افزوده روغن بر مبنای مصوبات بالادستی از ۹ درصد به یک درصد کاهش یافته است.

بر همین اساس بود که مدیرکل دفتر واردات گمرک در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور نرخ اخذ مالیات ارزش افزوده برای واردات کالاهای اساسی (گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و چای) را معادل یک درصد اعلام و ابلاغ کرد.

 دولت در گام دوم  برای کنترل و کاهش قیمت اقلام مصرفی مثل روغن بعد از تغییر نرخ محاسبات ارز در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ای تی اس دولت تصمیم گرفت نرخ سود بازرگانی کالاهای اساسی را هم تعدیل کند. بر این اساس هم‌اکنون نرخ سود بازرگانی واردات روغن صفر درصد است.

دولت همچنین برنامه مشخصی برای کاهش عوارض گمرکی از ۴ درصد به یک درصد در دستور کار دارد که این روند در قالب یک لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روغن نباتی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان