تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

آیا ایمپلنت دندان خوب است؟

از دست دادن دندان و خالی ماندن جای آن، مشکلی جدی برای بسیاری از مردم است. به همین خاطر تا به امروز روش های درمانی متعددی برای حل این مشکل ابداع شده است. در گذشته تنها جایگزین دندان های از دست رفته، دندان مصنوعی بود.

آیا ایمپلنت دندان خوب است؟

رویداد۲۴ دندان مصنوعی متحرک است و به همین خاطر مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند. یکی از این مشکلات این است که به مرور زمان در اثر تحلیل رفتن استخوان فک، این دندان ها برای فک بزرگ می شود. به همین خاطر در حین غذا خوردن و حرف زدن جابه جا می شود. این موضوع فرد را ناراحت و معذب می کند.

یکی از روش های جدید و موفق برای جایگزینی دندان، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت از تحلیل رفتگی استخوان فک جلوگیری می کند و با استحکام خود دندانی دائمی به فرد می بخشد. در این نوشتار به بررسی ایمپلنت دندان و ویژگی های خوب و بد آن می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان و هزینه آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان بهترین روش برای پرکردن جای خالی دندان های از دست رفته و جایگزینی برای ریشه دندان است. ایمپلنت دندان یک میله پیچی شکل است که درون استخوان فک قرار می گیرد. این میله از جنس تیتانیوم یا زیرکونیوم است و پایه ای قوی و محکم برای دندان ایجاد می کند.

علت انتخاب تیتانیوم و زیرکونیوم برای ایمپلنت، ویژگی های خاص و منحصر به فرد این دو فلز است. این دو، فلزهایی سازگار با بدن هستند. به همین خاطر، بدن آنها را جسم خارجی در نظر نمی گیرد و واکنش ایمنی نیز علیه آنها انجام نمی دهد. علاوه براین به مرور زمان استخوان فک با این میله ادغام می شود. این امر موجب استحکام و ماندگاری بیشتر پایه دندان می شود. امروزه ایمپلنت ها توسط کشور های متفاوتی اعم از ایمپلنت کره ای ، سوئیسی ، آمریکایی و ............... تولید می شوند.

احتمال موفقیت روش ایمپلنت دندان حدود 98 درصد است. این به این معنی است که این روش تاکنون بسیار موفق بوده است و با استفاده از ایمپلنت دیجیتال این موفقیت بیشتر نیز می شود.

آیا ایمپلنت دندان خوب است؟

اجزای ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت
ایمپلنت بر اساس محل قرارگیری در استخوان فک، بر دو نوع است؛

ایمپلنت اندوستیال: این نوع ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد.

ایمپلنت ساب پریوستیال: این نوع ایمپلنت در زیر بافت لثه و روی استخوان فک قرار می گیرد. امروزه دیگر از ایمپلنت ساب پریوستیال استفاده نمی شود. چرا که در گذر زمان استحکام و ماندگاری بالایی از خود نشان نداده است.

ایمپلنت از جهت نوع پایه نیز به دو نوع پیچی و ساده تقسیم می شود. دندانپزشک با معاینه و اسکن فک بیمار و بررسی شرایط او تصمیم می گیرد که از ایمپلنت پیچی یا ساده استفاده کند.

جنس ایمپلنت
ایمپلنت از دو جنس تیتانیوم و زیرکونیوم ساخته می شود. بهترین ماده برای ساخت ایمپلنت، تیتانیوم است. علت این امر سازگاری بافتی تیتانیوم با بدن انسان است. ویژگی منحصر به فرد دیگر تیتانیوم این است که در بدن دچار خوردگی نمی شود. علاوه بر این حتی در صورتی که اکسید شود، ماده ای بسیار محکم و پایدار ایجاد می کند.
نکته مثبت دیگر در مورد تیتانیوم این است که این فلز با استخوان فک آمیخته و حتی موجب جذب سلول های استخوان ساز می شود. به همین خاطر به فرآیند استخوان سازی نیز کمک می کند.

آیا ایمپلنت دندان خوب است؟

افراد مناسب برای انجام ایمپلنت دندان
معمولا اکثر افرادی که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، برای انجام ایمپلنت دندان، مناسب هستند. البته گاهی شرایط خاص بیمار ممکن است سبب کاهش احتمال موفقیت ایمپلنت شود. بنابراین حتما پیش از انجام ایمپلنت، بیماری های خاص خود را با دندانپزشکتان در میان بگذارید.

افرادی که رشد فکشان کامل شده است می توانند از روش ایمپلنت دندان استفاده کنند. به همین خاطر معمولا از 18 سالگی به بعد، این روش قابل انجام است.

مزایای ایمپلنت دندان
یکی از مزایای روش ایمپلنت، طول عمر و استحکام بسیار خوب آن است. در حقیقت برای ایمپلنت دندان طول عمری بیش از 25 سال در نظر می گیرند. ایمپلنت معمولا تا پایان عمر با فرد همراه می ماند.

مزیت دیگر ایمپلنت دندان این است که دچار پوسیدگی نمی شود و استحکامی بیشتر از دندان طبیعی دارد.
نکته مثبت دیگر درباره ایمپلنت دندان این است که دندانی که به این روش روی فک قرار می گیرد، عصب ندارد. به همین خاطر نیز موجب درد نمی شود.

از دیگر مزایای ایمپلنت دندان این است که نیازی به جابه جایی ندارد و همانند دندان طبیعی همیشه در جای خود می ماند. چرا که در بسیاری از موارد، دندان مصنوعی با جابه جا شدن در دهان برای فرد مشکل ایجاد می کند.
ویژگی مثبت دیگر ایمپلنت دندان، زیبایی آن است. این روش سبب می شود تا پایان عمر از لبخند و دندانی زیبا بهره مند شوید.

موارد احتیاط در انجام ایمپلنت
افرادی که شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام داده اند، تا 6 ماه نمی توانند ایمپلنت انجام دهند. پس از گذشت این مدت، انجامش مانعی ندارد.

همچنین افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، باید قبل از انجام ایمپلنت دندان، قند خون خود را کنترل کنند.
افرادی که درگیر عفونت فک و دندان هستند، ابتدا باید جهت رفع آن عفونت اقدام نمایند. چراکه با انجام ایمپلنت قبل از رفع عفونت، فرد با مشکلی جدی مواجه خواهد شد.

نکته دیگر این که انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری ممنوع است. بنابراین در صورت بارداری، فرد باید ایمپلنت را در زمان دیگری انجام دهد.

افرادی که داروی ضدانعقاد خون مانند آسپرین مصرف می کنند، باید با مشورت پزشک از 5 تا 7 روز قبل از انجام ایمپلنت مصرف این داروها را متوقف کنند.

موارد منع انجام ایمپلنت
افرادی که رادیوتراپی فک و دهان انجام داده اند، نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند.

همچنین افرادی که تحت درمان با داروی بیس فسفونات قرار گرفته اند نیز امکان استفاده از ایمپلنت دندان را ندارند.

عوارض و مضرات انجام ایمپلنت دندان
انجام ایمپلنت دندان حداقل به یک جراحی نیاز دارد. به همین خاطر ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. مثلا با انجام هر جراحی احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. البته این عفونت با رعایت اصول بهداشتی و مصرف آنتی بیوتیک، قابل پیشگیری است.

توجه به این نکته ضروری است که انجام ایمپلنت دندان نیز همانند عصب کشی و... با درد همراه است. این درد با مصرف مسکن قابل کنترل است و معمولا با گذشت 3 تا 5 روز از شدت آن کاسته می شود.

ایمپلنت دندان فرآیندی زمان بر و نسبتا طولانی است. انجام ایمپلنت معمولا از 4 تا 9 ماه به درازا می کشد. پس باید در طی این مدت صبور باشید تا مراحل مختلف آن به خوبی انجام شود.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان
تا 8 ساعت بعد از انجام ایمپلنت از شستشوی دهان خودداری کنید.
تا 1 روز پس از انجام ایمپلنت از مسواک زدن اجتناب کنید.
تا 3 روز پس از انجام ایمپلنت دندان از مصرف سیگار، چای و قهوه خودداری کنید.
پس از انجام ایمپلنت دندان باید از خمیردندان و نخ دندان های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید.
تا دو هفته پس از انجام ایمپلنت از نوشیدن مایعات با نی خودداری کنید.

نظرات شما
پیشخوان