تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
روزنامه‌نگار ارشد سریلانکایی در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

مردم سریلانکا چطور موفق شدند دولت را ساقط کنند؟

دیلروکشی هندونتی روزنامه‌نگار ارشد سریلانکایی و مدیرعامل مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی در این کشور می‌گوید: در کشور‌هایی که بحران حکمرانی و اقتصاد توامان دارند، تفکیک قوا باید جدی گرفته شود. اما این نسخه همیشه برای همه جواب نمی‌دهد و کشور‌های منطقه خاورمیانه، آفریقا و بسیاری از کشور‌های آسیایی باید دنبال نسخه انحصاری خوشان بگردند.

اعتراضات سریلانکا

رویداد۲۴ سارا ریاضی: اعتراضاتی که در سریلانکا از قبل از سال جدید میلادی آغاز شده بود، در نهایت یک ماه پیش به ثمر نشست. ورود معترضان به کاخ ریاست جمهوری رسما به سقوط دولت، برکناری رئیس جمهور و نخست و وزیر و فرار رئیس جمهور این کشور منتهی شد.

گوتابایا راجاپاسکا رئیس جمهور مستعفی سریلانکا بعد از استعفا به سنگاپور گریخت و رانیل ویکرم سینگ توانست رای پارلمان را جلب کرده و جای او را بگیرد. با این حال از هفته گذشته شایعاتی در مورد احتمال بازگشت راجاپاسکا به سریلانکا شنیده شده است. حزب حاکم در پارلمان از رئیس جمهور جدید خواسته امنیت و کمک‌های لازم برای بازگشت راجاپاسکا به کشور را فراهم کند.

رویداد۲۴ درباره تحولاتی که در سریلانکا اتفاق افتاد و به سقوط دولت منتهی شد با دیلروکشی هندونتی روزنامه نگار ارشد سریلانکا و مدیرعامل مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی در این کشور گفتگو کرده است. به اعتقاد دیلروکشی هندونتی، سریلانکا بعد از استقلال توسط چند خاندان اداره شده و گوتابایا عضو یکی از این خانواده‌ها بوده است. 

هندونتی در گفتگو با رویداد۲۴ توضیح داده چرا اعتراضات مردمی در این کشور آسیای شرقی می‌تواند منجر به تغییرات در سطح حاکمیتی شود، اما در بسیاری از کشور‌های آسیای غربی و خاورمیانه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

*‌ تحولات سریلانکا چطور به اعتراضات سراسری و سقوط دولت منتهی شد؟

اعتراضات در سریلانکا از چند ماه پیش و در واقع با اعتراض کشاورزان آغاز شد. جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر کشاورز دارد. دلیل جرقه اولیه اعتراضات هم تصمیم رئیس‌جمهور سابق سریلانکا گوتابایا راجاپاسکا مبنی بر ممنوعیت واردات کود شیمیایی بود. این اولین جرقه‌های اعتراضات بود و همزمان کمبود سوخت و گازوئیل و همچنین دارو و اقلام دارویی بر این جرقه اولیه اضافه شد مردم حس کردند نیازشان به کالا‌های اساسی هم تامین نمی‌شود و در این مرحله در واقع اعتراضات وارد فاز دوم شد.

این مرحله ۴ تا ۵ ماه طول کشید و در اواسط مارچ شاهد ایجاد یک سازماندهی در اعتراضات بودیم. در عین حال لایه دیگری از اعتراضات هم به این جمعیت اضافه شد. این لایه جدید در واقع جریانی بودند که حس می‌کردند دولت نه تنها در حکمرانی و تامین معیشیت مردم، بلکه دچار فقدان پاسخگویی و درگیر یک فساد سازمان‌یافته است. در این مرحله تقریبا همه مردم به تدریج وارد اعتراضات شدند و خواهان استعفای اعضای ارشد کابینه، اصلاح قانون اساسی و استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر شدند.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اعتراضات سریلانکا و فروپاشی دولت/ سرنوشت یک ملت در دستان یک خاندان بی‌کفایت


*‌ آیا دولت سریلانکا مقصر بود؟

بله، دولت قادر نبود بحران اقتصادی وسیعی که کشور را در بر گرفته بود مدیریت کند. البته شرایط و دلایل دیگری هم مانند وضعیت وخیم اقتصاد در کل جهان و پاندمی کرونا هم وجود داشت. بخش قابل توجهی از درآمد سریلانکا از توریست بود که در این دو سال و نیم پندمی کرونا آسیب جدی دید.

تغییرات در قانون مالیات هم مزید بر علت شد. این قانون توسط گوتابایا رئیس جمهور سابق معرفی شد و درآمد دولت را به یک‌چهارم کاهش داد. اقداماتی باید از سوی دولت انجام می‌شد که این وضعیت را اصلاح کند که اتفاق نیفتاد به همین دلیل سریلانکا دچار بحران خالی شدن صنذوق ذخایر ارزی شد. این یعنی ما نمی‌توانستیم کالا‌های اساسی را که قبلا وارد می‌کردیم را دیگر وارد کنیم.

این شامل واردات گازوئیل و بنزین و اقلام دارویی و غذایی می‌شد. در کل کشور با صف‌های طولانی این اقلام روبرو بودیم و روز‌ها می‌شد که بنزین وجود نداشت. حال در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی دولت هیچ حرفی از این بحران نمی‌زد، گویی هیچ خبری نبود. مردم دولت را برای این شرایط مقصر می‌دانستند.

از طرف دیگر مردم خواستار نه تنها استعفای رئیس جمهور راجاپاسکا بلکه خواستار برکناری همه راجاپاسکا‌ها از مناسب دولتی و سیاسی‌اند. این درخواست در ماه می به طور عمومی مطرح شد و همان موقع نخست وزیر مجبور به استعفا شد، اما این کافی نیست. همه راجاپاسکا‌ها باید به خانه برگردند، تغییرات ضروری است.

*‌ مرحله بعدی چه خواهد بود؟

مرحله بعدی تشکیل دولت موقت برای کوتاه‌مدت است. سریلانکا نیاز به ثبات سیاسی برای مدیریت بحران اقتصادی دارد. اما این اتفاق قاعدتا ظرف یک شب نخواهد افتاد و همین مساله کار دولت موقت را بسیار سخت خواهد کرد.

فکر می‌کنید چرا اعتراضات مردمی در سریلانکا موفقیت‌آمیز است، اما در بسیاری از کشور‌های جهان از جمله منطقه خاورمیانه اینطور نیست؟

به نظر من این یک پدیده جهانی است که بسیاری از کشور‌ها در خاورمیانه و آسیا و آفریقا دچار آن هستند. تورم بالا، حکمرانی بد، نظام‌های فاسد و حقوق مدنی پایین. اغلب کشور‌های این منظقه دچار این مشکلات هستند. هر کشور باید دنبال پاسخ خودش به شرایط باشد.

سریلانکا سعی کرد روی افراد سرمایه‌گذاری نکند بلکه روی سیستم سرمایه‌گذاری کند. یکی از روش‌هایی که در سریلانکا عملیاتی شده اصلاحات زیاد قانون اساسی است. تا امروز ۲۰ متمم روی قانون اساسی نوشته شده است و هر بار سعی شده دستاورد‌های دموکراتیکی داشته باشد؛ نظیر تشکیل کمیسیون عمومی مستقل، دموکراتیزاسیون نهاد‌های مختلف و افزایش خدمات عمومی. این مثال‌ها را می‌زنم، چون هیچ یک از این تغییرات در راستای تعمیق قدرت سیاستمداران نبوده است.

پروژه قدرت در همه جهان به سمت الیت‌سالاری است. الیت در همه جای جهان ترجیح می‌دهد خانواده، دوستان، هم کلاسی‌ها و اطرافیانش را وارد نظام کند، اما سریلانکا در طول همه این سال‌ها سعی کرده با تغییرات قانون اساسی روی نظام سرمایه کند. سیاست نباید منحصر به سیاستمداران باشد. مردم باید بفهمند که این سیاست‌ها در راستای منافع آنهاست.

در کشور‌هایی که بحران حکمرانی و اقتصاد توامان دارند، تفکیک قوا باید جدی گرفته شود. این چیزی است که سریلانکا سعی می‌کند با متمم قانونی اساسی به آن دست پیدا کند، اما این نسخه همیشه برای همه جواب نمی‌دهد و کشور‌های منطقه خاورمیانه، آفریقا و بسیاری از کشور‌های آسیایی باید دنبال نسخه انحصاری خوشان بگردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سریلانکا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
7
بیان این جا به ما هم یاد بدن!!! البته به نظر می‌رسد حاکمان آن جا خون ریز نبودند!!!
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
1
1
سالها قبل بود که اخبار تلویزیون از سفر یکی از فرماندهان نظامی کشور به سری لانکا خبر داد من نگاه کردم و بسیار تعجب نمودم . گفتم انجا بجز چای هیج خیری برای کشور ما ندارد دنبال چی رفتند در این فکر ها بودم که بعد از مدت بسیار کوتاهی دیدم ارتش سری لانکا که یکدفعه حمله کرد و در چشم بر هم زدنی ببرهای تامیل را نابود و از بین برد انگار معجزه بود فورا یادم امد که سفر فرمانده و بعد دیدم رییس جمهور سری لانکا فورا امد ایران یقین پیدا کردم که تعدادی از بچه ها از روی بیکاری رفته اند انجا مانور ببر تامیل خفه کن اجرا کرده اند . الان هم من از بچه ها می خواهم که آرزوی مرحوم مغفور خلد اشیان و جنت مکان دیوگو مارادونا که ازادسازی جزایر مالویناس ارژانتین از دست انگلیس است را تحقق ببخشند که گل دست خدا مارادونا بر این امر شاهد و گواه است ضمنا کشور محترم اسپانیا از اینکه جبل الطارق را انگلیس بالا کشیده بشدت ناراحت است و اگر امکان دارد انجا را هم به تصرف اسپانیا دراورد و به انها کمک کند خدا خیرتان بدهد لطفا در افریقا چند نفر بفرستند ببینند انجا مشکلی اگر دارند مانند منطقه پولیساریو و صحرای غربی و در نیجریه و بنین اینها بچه ها غمگین هستند الشباب مردم را کباب کرده و کشمیر هند فراموش نشود لطفا به داد صربستان برسید یوگسلاوی را به صد تیکه کردند الان کوزوو مردم ان گوشه را اذیت کرده نان به انها نداده لطفا سربرینتسا را فراموش کنید چون روسیه صربستان را دوست دارد برای همین بود یوگسلاوی که خودش اندازه یک شهر بود شد 7 کشور الکی از بچه ها انتظار دارم که اسکاتلند و ایرلند شمالی را بروند ببینند چطور می شود انجا بلایی ساخت راه دارد . لطفا کانال مانش را سوراخ کنید تا روباه پیر زندانی شود . البته مشکل زیاده همینها را فعلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
0
4
الان داری گرا میدی برای سرنگونی؟ این آحاد و توده و عوامی که من دیدم اینجا درمانده تر از اونی هستن بتونن از زمین بلند شن آحاد جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
4
1
عجب تیتری .خیلی دلت میخواد مردم ایران یاد بگیرند نه .8 سال دولت قبل هم این طوری تیتر میرفتی خداوکیلی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان