تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

انواع ورق سیاه موجود در بازار کدام است؟

اغراق نیست اگر ادعا کنیم که عصر امروز، عصر تکنولوژی و فناوری‌های مختلف و پیشرفته است که در بیشتر آن‌ها از یکی از انواع آلیاژها و ورق‌ها استفاده شده است. یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترینِ این ورق‌ها، ورق سیاه است که انواع گوناگونی در بازار دارد.

انواع ورق سیاه موجود در بازار کدام است؟
رویداد۲۴ اغراق نیست اگر ادعا کنیم که عصر امروز، عصر تکنولوژی و فناوری‌های مختلف و پیشرفته است که در بیشتر آن‌ها از یکی از انواع آلیاژها و ورق‌ها استفاده شده است. یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترینِ این ورق‌ها، ورق سیاه است که انواع گوناگونی در بازار دارد.

آشنایی با ورق سیاه و چگونگی تولید آن
ورق نورد گرم یا اصطلاحاً ورق سیاه، در واقع ورقه‌ای فولادی است که در دمایی بالاتر از ۹۳۰ درجة سانتی‌گراد و تحت فرایند نورد فشاری قرار می‌گیرد تا در اثر این عملیات، خاصیت فرم‌پذیری آن بهینه شود. از طرفی چون سطح خارجی این ورق‌ها دچار اکسیداسیون و زنگ‌زدگی می‌شود، به رنگ مات درآمده و مانند ورق‌های روغنی و گالوانیزه براق نیستند؛ به همین خاطر به ورق‌های سیاه معروف شده‌اند.

ویژگی‌ ورق سیاه
یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تمایز میان انواع ورق‌ها می‌شود، مشخصه ظاهری آن‌هاست؛ همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، ورق سیاه از لحاظ ظاهری براق و زیبا نیست و این ویژگی این ورق را از دیگر ورق‌ها متمایز کرده است. از دیگر ویژگی‌های ورق سیاه می‌توان به جنس ورق اشاره کرد که از آلیاژ فولاد است؛ بنابراین منطقی است که این نوع ورق‌ها دارای مقاومت و استحکام مناسبی باشند. سهولت در تولید و کم‌هزینه‌ بودن مراحل ساخت ورق سیاه نیز یک مزیت محسوب می‌شود که در شرایط فعلی اقتصادی، این مورد بسیار قابل‌توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است. شناخت ورق سیاه، چگونگی تولید و انواع آن یکی از راه‌های ساده برای اطلاع و پیش‌بینی قیمت ورق سیاه https://pivan.co/product-category/sheet/hrc/st37-sheet/ موجود در بازار ایران است.

انواع ورق سیاه موجود در بازار کدام است؟

کاربرد ورق سیاه
امروزه بیشتر محصولات صنعتی و غیرصنعتی باید از استحکام قابل قبولی برخوردار باشند؛ از همین رو در ساخت آن‌ها از مواد فلزی و انواع ورق‌های مربوطه استفاده می‌شود؛ تمام این موارد سبب شده ورق سیاه در صنعت یکی از پرکاربردترین مواد در فرایند تولید باشد. در ادامه به بررسی زمینه‌های کاربردی ورق سیاه می‌پردازیم:

کاربرد ورق سیاه در ساخت مخازن تحت‌فشار
از جمله کاربردهای ورق سیاه می‌توان به صنعت ساخت مخازن تحت ‌فشار اشاره کرد؛ شایان ‌ذکر است که سیستم‌هایی مثل مخازن گاز یا دیگ‌های بخار نیز جزو مخازن تحت‌فشار محسوب می‌شوند.

کاربرد ورق سیاه در ساخت تجهیزات دریایی
از دیگر کاربردهای ورق سیاه می‌توان به صنعت کشتی‌سازی، ساخت باربرها، سکوهای نفتی و سایر تجهیزات دریایی اشاره کرد.

کاربرد ورق سیاه در صنایع نظامی
منطقی است که محصولات نظامی همواره باید بیشترین استحکام و کیفیت را دارا باشند؛ بنابراین اغلب سفارشات صنایع نظامی به کارخانه‌های فولادی، تولید قطعات مستحکم است. کارخانه‌ها اغلب از ورق سیاه در ساخت تانک‌ها، جیپ‌ها، جت‌ها، کامیون‌ها، هواپیماها و… استفاده می‌کنند.

کاربرد ورق سیاه در صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی از ورق سیاه در تولید بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌کند؛ بخش‌هایی مانند سیستم تعلیق خودرو، شاسی و چهارچوب و قطعات زیر بدنه خودرو و… ؛ اما باید دانست در ساخت بدنه خودرو، اغلب از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود.

کاربرد ورق سیاه در تولید ادوات ساختمانی و جاده‌ای
⦁ ساختمانی: تولید پروفیل‌های ساختمانی بسته یا باز
⦁ جاده‌ای: تولید انواع تیر برق، نبشی، ناودانی، تجهیزات ترافیکی و گاردریل‌ها و ورق‌های پانچ

کاربرد ورق سیاه در صنعت کشاورزی
یکی دیگر از صنایع وابسته به ورق سیاه، صنعت کشاورزی است. در این صنعت از ورق سیاه برای ساخت و تولید سیستم‌های آبیاری، ساخت سیلوها و انواع ابزارهای مربوطه مانند بیل، چنگک و… استفاده می‌شود.

انواع ورق سیاه موجود در بازار
فاکتورهایی مانند مشخصات ظاهری، جنس، ضخامت و آلیاژ استفاده شده در ساخت، مواردی هستند که ورق‌های سیاه را از یکدیگر متمایز می‌کنند و انواع مختلفی از آنان را تشکیل می‌دهند؛ اکنون با توجه ‌به این موارد، انواع ورق سیاه موجود در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ورق سیاه کلاف یا رول
این دسته از ورق سیاه همان‌طور که از نامش پیداست، به‌صورت رول در بازار تجاری عرضه می‌شود. اگر صنعتگران بخواهند در تولیدات خود از ابعاد متفاوتی استفاده کنند، از ورق‌های یک‌تکه و قابل برش در ابعاد دلخواه استفاده خواهند کرد؛ به این دسته از ورق‌ها، فرم رول گفته می‌شود. معمولاً این نوع ورق از لحاظ ضخامت کلاف بین 1.5 تا 15 میلی‌متر متغیر است و عرض آن در اندازه‌های 1، 1.25، 1.5، 2 متر تولید و عرضه می‌شود.

ورق سیاه معمولی
در این قسمت با دو نوع ورق ST37 و ST52 که داری دو گرید هستند، آشنا می‌شویم. این دو نوع ورق برمبنای مقدار کربنی که داخل آنان استفاده شده است، با هم تفاوت دارند؛ چرا که میزان وجود کربن در ترکیب آن‌ها، بر سختی ورق تأثیرگذار است. ورق ST52 با داشتن مقدار بیشتری کربن دارای درجه سختی بالاتر است؛ البته در ترکیبات این ورق‌ها عناصر دیگری نیز وجود دارد که تفاوت خیلی زیادی در ویژگی‌های آنان ایجاد نمی‌کنند.

ورق سیاه شیت یا فابریک
این دسته از ورق‌های سیاه باتوجه‌ به نیاز مشتری و به طور سفارشی تولید می‌شوند. معمولاً اندازه ضخامت‌های تولید شده از ۱۵ میلی‌متر بیشتر است و همان‌طور که گفته شد، به نوع تقاضای موجود در بازار بستگی دارد.

ورق سیاه صنعتی
این نوع از ورق‌ها دارای کاربردهای صنعتی وسیعی هستند؛ چرا که این قابلیت را دارند که با استفاده از آن‌ها پروفیل‌هایی با ابعاد بالا تولید نمود. صنایع عظیمی مانند کشتی‌سازی و پتروشیمی معمولاً علاقه‌مند به استفاده از این نوع ورق‌ها هستند.

نماد ST به چه معناست؟
نماد ST مشخص‌کننده کلمه Stahle در زبان آلمانی و طبق استانداردهای آلمان است.
عددی که در کنار نماد ST قرار می‌گیرد، بیان‌کننده استحکام کششی ورق است؛ مثلا در ورق‌های ST37 و ST52، 37 نشانه 370 نیوتن بر میلی‌متر و 52 نشانه 520 نیوتن بر میلی‌متر است.

در آخر:
ورق سیاه یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی است که از طریق فرایند نورد گرم تولید می‌شود و از لحاظ ظاهری مانند دیگر ورق‌ها در بازار تجاری (مانند ورق روغنی یا گالوانیزه)، براق و زیبا نیست. میزان استحکام و قدرت کشسانی در ورق‌های سیاه متفاوت است و از لحاظ هزینه‌ و سهولت در تولید، وضعیت بهتری نسبت به بقیه دارد. ابعاد و ضخامت این ورق‌ها متغیر بوده و براساس سفارش مشتریان تولید می‌شود.

برچسب ها: اخبار روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان