تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

هشدار زرد هواشناسی برای ۱۲ استان/ احتمال بارش باران و سیلابی شدن رودهای تهران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر وقوع رگبار باران و رعد و برق گفت: در این شرایط صعود به ارتفاعات شمالی استان تهران خطرناک است.

اخبار هواشناسی

رویداد۲۴ حامد یزدی‌مهر مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع رگبار باران و رعد و برق گفت: در این شرایط صعود به ارتفاعات شمالی استان تهران خطرناک است. او با اشاره به هشدارهای صادرشده از سوی اداره هواشناسی مبنی بر احتمال بارش باران و سیلابی شدن رودخانه‌ها گفت: به مردم توصیه می‌شود از اتراق در دامنه کوه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند و دامداران نیز نسبت به نگهداری دام‌ها در مناطق امن اقدام کنند.

این مسئول در ادامه با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن هشدارها توسط مردم گفت: بحث پیشگیری در مدیریت بحران آنقدر مهم و مؤثر است که از ابتدا تا پایان مردادماه سال جاری تاکنون چهار هشدار زرد، شش هشدار نارنجی، دو هشدار وقوع باد شدید و بیش از ۱۰ اعلام آماده باش و اعلام هشدارهای فاصله گرفتن مردم از رودخانه‌ها را داشته‌ایم و همه این اقدامات برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران استانداری تهران طی مردادماه نزدیک به ۳۰۰ اقدام در حوزه پیشگیری، آمادگی و مقابله با بحران را داشته است افزود: یکی از اقدامات مهم این اداره کل فراهم کردن مقدمات برگزاری طرح «توانمندسازی ستادهای شهرستانی مدیریت بحران» است که اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفته و جزئیات بیشتر نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

یزدی مهر با تاکید بر افزایش روحیه مدیریتی و تصمیم گیری های صحیح و به هنگام در حوزه ستادهای بحران استان تهران گفت: تمام تلاش اداره کل مدیریت بحران بر این است که ستادهای بحران به یک نقطه قابل قبول از جهت آمادگی با حوادث و بحران‌ها برسند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران به پاسخگویی به بیش از ۲۰۰ مکاتبه توسط اداره کل مدیریت بحران استان طی مردادماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و بیان داشت: بیش از ۱۵۰ اقدام مؤثر توسط ستادهای مدیریت بحران استان تهران در سیل مردادماه صورت گرفته است.

تدوام گردوغبار در بیش از ۱۰ استان کشور

سازمان هواشناسی کشور هم اعلام کرد: تا روز جمعه ۴ شهریور در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور گردوغبار رقیق و کاهش کیفیت هوا ادامه دارد و شروع هفته آینده با افزایش دما خواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور، نفوذ گردوغبار را طی امروز در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب کردستان، شمال بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و نیمه شرقی اصفهان پیش‌بینی کرده است.

فردا پنج‌شنبه نیز در ایلام، خوزستان، کرمانشاه، غرب لرستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نوار شرقی و غرب کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان همین شرایط حاکم است.

 روز جمعه در خوزستان، ایلام، جنوب غرب لرستان، غرب کرمانشاه، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان شرایط آب و هوایی ناپایدار ادامه دارد.

اثر مخاطره نیز کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل است.

همچنین از روز شنبه (۵ شهریور) تا اواخر هفته آینده در اغلب نقاط کشور هوای گرم و آرام خواهیم داشت.

آسمان تهران نیز امروز صاف تا کمی ابری، گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دما امروز در پایتخت ۳۰ و ۲۱ درجه خواهد بود.

امروز اهواز با بیشینه دمای ۴۴ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۱۰ درجه خنک‌ترین مرکز استان خواهد بود.


بیشتربخوانید: خشکسالی در جهان وخیم‌تر خواهد شد


هشدار زرد هواشناسی برای ۱۲ استان

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای ۱۲ استان طی روزهای چهارشنبه تا جمعه از استقرار هوای گردم در اکثر مناطق کشور طی هفته آینده خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده در اکثر مناطق کشور آسمانی صاف و جو آرامی حاکم است.

از امروز تا بعدازظهر جمعه در استان‌های مرزی واقع در غرب و جنوب غرب کشور گردوغبار رقیق و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست و در شرق، جنوب شرق و برخی مناطق مرکزی کشور وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

از شنبه آینده تا اواخر هفته در اکثر مناطق کشور هوای گرم و آرام استقرار خواهد داشت،‌ضمن این‌که امروز شرق دریای عمان و نیمه غربی خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، افزایش شیو فشاری و نفوذ گردو غبار

نوع مخاطره: وزش باد شدید و گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۲: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب کردستان، شمال بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و نیمه شرقی اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۰۳: ایلام، خوزستان، کرمانشاه، غرب لرستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نوار شرقی و غرب کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان.

جمعه ۱۴۰۱/۰۶/۰۴: خوزستان، ایلام، جنوب غرب لرستان، غرب کرمانشاه، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اشیا از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد غیرضروری برای افراد سالمند و کودکان در سطح شهر، پرهیز از هرگونه فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان فرسوده و پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان