تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۱

چگونه نفخ حبوبات را از بین ببریم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است برای اینکه تامین اسید آمینه‌های ضروری از طریق حبوبات به طور کامل انجام شود، حبوبات باید حتما در کنار غلات مانند نان، برنج و ماکارونی مصرف شوند.

چگونه نفخ حبوبات را از بین ببریم؟

رویداد۲۴ شهاب اولیایی در گفتگو با جامعه ۲۴ درباره اهمیت مصرف حبوبات برای بدن، گفت: اهمیت حبوبات در برنامه غذایی به دلیل وجود و تامین اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن است. بدن ما پروتئین و ویتامینه‌های ضروری را از دو منبع گیاهی و حیوانی تهیه می‌کند. منابع حیوانی ارزش زیستی بالایی دارند، چون تمام آن اسیدآمینه‌های لازم بدن را به طور کامل فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: حبوبات، اما اسیدآمینه‌های ضروری بدن را در حد و اندازه خودشان فراهم می‌کنند، یکسری اسیدآمینه‌های محدودکننده هم دارند، یعنی یکسری اسیدآمینه‌های ضروری هستند که بدن به آن‌ها احتیاج دارد، اما در حبوبات وجود ندارند.

حبوبات، جایگزینی مناسب برای گوشت

این متخصص رژیم درمانی اضافه کرد: بنابراین برای اینکه تامین اسیدآمینه‌های ضروری از طریق حبوبات به طور کامل انجام شود، باید حتما در کنار غلات مصرف شوند. مانند نان، برنج و ماکارونی؛ وقتی این‌ها در کنار حبوبات باشند با توجه به اینکه هم غلات اسیدآمینه‌های محدودکننده دارند و هم حبوبات، هر دو در کنار هم می‌توانند همدیگر را تامین کنند و همه اسیدآمینه‌های ضروری برای بدن را فراهم و تامین کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توانیم حبوبات را جایگزین گوشت و پروتئین‌های گیاهی کرد که ارزش و قیمت بالایی دارند، به شرط اینکه در کنار غلات با هم مصرف شوند.

حبوبات را فریز نکنید و تازه مصرف کنید

اولیایی درباره عادت عده‌ای برای فریز کردن حبوبات گفت: عده‌ای حبوبات را فریز می‌کنند و نگه می‌دارند اما باید گفت هرچقدر بر روی مواد غذایی فرآیند انجام شود، مقداری از ویتامین‌ها و مینرال‌ها یا مواد معدنی آنها از بین می‌رود. نگاهداری مواد غذایی به مدت طولانی می‌تواند یکسری از ویتامین‌ها را به دلیل اکسیداسیون یا فرآیند‌های دیگر از بین ببرد. در نتیجه هرچقدر مواد غذایی تازه‌تر باشد و در جا مصرف شود، از نظر تامین ویتامین‌ها و مینرال‌ها می‌تواند مفیدتر برای بدن واقع شود.

این متخصص تغذیه درباره ارتباط مصرف حبوبات با کنترل قند خون هم تاکید کرد: حبوبات کربوهیدرات کمتری دارند، در واقع بیشتر منابع تامین پروتئین هستند؛ به همین خاطر مصرف آن‌ها باعث می‌شود روند جذب قند، کندتر، دیرتر یا کمتر انجام شود. همه این‌ها می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. وقتی که شما غذایی را مصرف می‌کنید که در آن حبوبات قرار دارد می‌تواند مقداری روند جذب کربوهیدرات یا همان قند‌ها را کندتر کند و برای کسانی که مشکل قند خون دارند می‌تواند مثمرثمر باشد.


بیشتر بخوانید: خوراکی‌های ضد پیری؛ از آب تا گوجه فرنگی


چگونه نفخ حبوبات را کاهش دهیم؟

شهاب اولیایی درباره بدنامی حبوبات به دلیل تولید گاز آن‌ها نیز گفت: بدنامی حبوبات به خاطر نفخ ناشی از مصرف حبوبات است و این هم به خاطر وجود سه‌قندی‌ها در حبوبات است. در واقع نوعی از قند‌ها هستند که با توجه به اینکه در بدن تایید نمی‌شوند مشکل‌ساز می‌شوند و می‌توانند ایجاد گاز کنند. برای اینکه این اتفاق نیافتد ما همیشه توصیه می‌کنیم که حبوبات را از ۲۴ ساعت قبل از مصرف، در آب بخیسانند و دو یا سه بار این آب را تعویض کنند که به این ترتیب سه‌قندی‌هایی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند، چون محلول در آب هستند، در این آب از حبوبات جدا می‌شوند و دیگر آن مشکلات نفخ و گاز را ایجاد نخواهند کرد.

این کارشناس مشاور تغذیه درباره مصرف انواع حبوبات خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که پروتئین‌های حیوانی از نظر اقتصادی برای عموم مردم در دسترس‌تر نیستند، ما به مصرف حبوبات توصیه می‌کنیم که متاسفانه با همین مشکلات اقتصادی در حوزه گوشت و ماهی، توجهات به سمت حبوبات رفت و قیمت حبوبات را هم بالا برد. اما به طور کلی برای همه، ما توصیه می‌کنیم که حبوبات بسیار مفید هستند و خیلی می‌توانند نیازمندی‌های ریزمغذی و درشت‌مغذی را در سنین مختلف برای بدن فراهم کنند.

این غذاها عوارض یائسگی را تقلیل می‌دهد

وی در این باره توضیح داد: خیلی از کودکان هستند که با مصرف گوشت مشکل دارند و گوشت را به هیچ طریقی نمی‌خوردند، برای این افراد ما توصیه می‌کنیم که تخم‌مرغ یا حبوبات را جایگزین کنند تا اسیدآمینه‌های ضروری که برای رشد کودکان بسیار حیاتی است، تامین شود. برای بزرگسالان هم همینطور است و به خصوص برای سنین بالا ما توصیه می‌کنیم از خانواده حبوبات، سویا را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهند. سویا استروژن گیاهی دارد، برای خانم‌هایی که وارد دوران یائسگی می‌شوند، در اواسط دوران میانسالی، برای‌شان بسیار مفید است و می‌توانند هورمون‌های بدن‌شان را تنظیم کند و یا عوارض ناشی از بروز یا گذشت دوران یائسگی را تقلیل دهد. ضمن اینکه اسیدآمینه‌های زیادی هم دارد و در کنار آن هم طعم بسیار نزدیکی به گوشت دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گفت: همچنین سایر حبوبات مثل انواع و اقسام لوبیا، عدس، نخود و ماش همه این‌ها به نوعی می‌توانند تامین‌کننده نیازمندی‌های بدن ما باشند. با توجه به تنوعی که دارند و در غذا‌های مختلف استفاده می‌شوند با توجه به ذائقه افراد، ما بسیار توصیه می‌کنیم در برنامه غذایی‌شان حتما حبوبات را قرار دهند.

اگر سرطان سینه دارید، سویا نخورید

اولیایی در پایان تاکید کرد: آقایان و خانم‌ها برای مصرف حبوبات مشکل ندارند. اینکه بگوییم چون حبوبات استروژن گیاهی دارد پس برای آقایان مشکل‌ساز خواهد شد، خیر، اینطور نیست. معمولا در مقادیر مصرف معقول هیچ مشکلی برای آقایان ایجاد نمی‌کند اما برای خانم‌ها بسیار مفید است. بیمارانی هم هستند، مثلا مبتلایان به سرطان سینه‌ای که حساس به هورمون‌ها هستند، ممکن است برای این افراد بگوییم که مصرف سویا را متوقف کنند، اما برای مصرف عموم برای خانم‌ها و مصرف معقول و منطقی اگر افراط نشود برای آقایان، مصرف سویا هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان