تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱

سود سهام عدالت امسال دو برابر می‌شود

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت از دو برابر شدن سود این سهام خبر داد و گفت: این موضوع در حال بررسی است که سود سهام عدالت در ۶ ماه دوم سال طی دو مرحله پرداخت شود.

سود سهام عدالت امسال دو برابر می‌شود

رویداد۲۴ پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در نشست خبری با بیان اینکه ۳۱ استان و ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی وجود دارد، اظهار کرد: پرتفوی استان تهران باید به دو شرکت سرمایه‌گذاری تهران و البرز تقسیم و بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری استانی البرز باید ثبت شود که متولی این امر سازمان خصوصی سازی است و شرکت سرمایه گذاری استان البرز در مرحله ثبت قرار دارد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تاکنون ۲۸ استان ثبت شده‌اند، کارهای ثبت شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران درحال انجام است اما استان سمنان علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده و نامه های سازمان بورس به مدیران شرکت و حتی به استانداری سمنان، همکاری‌های لازم را انجام نداده است و به نظر می‌رسد باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. همچنین مدارک شرکت‌های قزوین و چهارمحال بختیاری برای بازگشایی نماد کامل نیست.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با بیان اینکه به طور کلی نماد ۲۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی پس از ازادسازی سهام عدالت بازگشایی شد، گفت: هیات مدیره هفت شرکت به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای عالی بورس سلب صلاحیت شده‌اند و به همین دلیل توکن آن‌ها در سامانه کدال غیرفعال شد و امکان بارگذاری اطلاعات مالی در کدال را ندارند.

دلایل بسته شدن نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

حدادی در مورد دلایل بسته شدن نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی توضیح داد: روش حسابداری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشتباه انجام شده بود، به همین دلیل شورای عالی بورس جدید در سال گذشته تاکید کرد که این‌مورد باید براساس استانداردهای حسابداری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازارگردان نداشتند، گفت: شورای عالی بورس قبلا مصوب کرده بود صندوق توسعه بازار کار بازارگردانی این نمادها را انجام دهد اما منابعی وجه نقد برای این منظور در اختیار این صندوق گذاشته نشد. از طرف دیگر شورای عالی بورس در دولت قبل این صندوق را ملزم کرده بود قیمت این سهام را نزدیک به قیمت NAV نگه دارد درحالی که این موضوع در حیطه بازارگردان نیست و بازارگردان در راستای کمک به نقدشوندگی سهم فعالیت خواهد کرد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت افزود: از طرف دیگر نهادهای امنیتی این موضوع را مطرح کردند که زمانی که نمادها بسته نشده بود، اشخاص مختلف با خرید درصد کمی از شرکت‌ها، امکان در اختیار گرفتن مدیریت آن‌ها را در دست می‌گیرند.

حدادی در مورد زمان بازگشایی این نمادها توضیح داد: نمادها بعد از برگزاری مجامع و اصلاح آیین‌نامه ازادسازی سهام عدالت بازگشایی می‌شوند. البته نوبت اول مجامع شرکت‌ها در اوایل سال ۱۴٠٠ در ۱۸ استان برگزار شد و به حد نصاب هم نرسید و سپس دادستانی جلوی برگزاری آن را گرفت. زیرا مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد و فقط سهام‌دارانی امکان شرکت در آن را داشتند که سجامی شده بودند که این موضوع بر خلاف قانون تجارت است. از طرف دیگر سازمان بورس وقت اسامی افراد تایید صلاحیت شده برای هیات مدیره را اعلام نکرده بود و برای هیئت رئیسه مجامع افراد دولتی توسط شورا و نه سهامداران انتخاب شده بودند.

وی ادامه داد: بر این اساس در شورای عالی بورس پیشنهاد شده است که مجامع به صورت الکترونیکی و حضوری برگزار شود که البته این موضوع هنوز مصوب نشده است. همچنین هر زمانی شورا مصوب کند فراخوان ثبت‌نام متقاضیان برای ثبت نام در هیات مدیره این شرکت‌ها اعلام می‌شود. البته برای افرادی که سال قبل ثبت‌نام کرده و تایید صلاحیت شده‌اند پیامک تایید ارسال می‌شود و این افراد نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با تاکید بر اینکه فرایند برگزاری مجامع بین ۴۵ تا ۶۰ روز زمان نیاز دارد، اظهار کرد: بنابراین نمادها حداقل تا ۶۰ روز اینده بازگشایی نخواهند شد.


بیشتر بخوانید: جاماندگان سهام عدالت بخوانند


امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت وجود نخواهد داشت

حدادی در ادامه با اشاره به امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت برای مشمولان این سهام در سال ۱۳۹۹ گفت: این موضوع یکی از دلایل ریزش بازار در آن سال بود به همین دلیل احتمالا امکان فروش ۶۰ درصدی برای هیچکدام از مشمولان وجود نداشته باشد. در آن زمان ۳.۵ نفر از سهامداران روش مستقیم، سهام عدالت خود را فروختند که باعث شد ۱۴ هزار میلیارد تومان از بازار خارج‌شود. به همین دلیل فروش سهام عدالت باید به تدریج صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در این راستا اقداماتی انجام شده است تا مشمولان به نگهداری سهام خود تشویق شوند که راه‌اندازی سامانه ستاره و امکان توثیق سهام عدالت از جمله آن است.

تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه در مورد آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث نیز توضیح داد: از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند که در این میان برخی وارثین هم فوت شده‌اند. برای انتقال سهام این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود.

حدادی افزود: بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

سود سهام عدالت دو برابر می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود، عنوان کرد: بنابراین مشمولانی که سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند امسال دو میلیون تومان و مشمولانی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارند امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت با اشاره به پیشنهادی مبنی بر واریز سود سهام عدالت طی دو مرحله اظهار کرد: این موضوع باید به تصویب شورای عالی بورس برسد. البته تحقق آن منوط به این است که ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سودهای خود را به موقع پرداخت کنند. شورا از پرداخت دو مرحله‌ای سود در ۶ ماه دوم سال استقبال می‌کند.

پرداخت سود ۱۳ شرکت غیربورسی در پایان شهریور

حدادی در مورد سود ۱۳ شرکت غیربورسی موجود در پرتفوی سهام عدالت نیز توضیح داد: طبق مصوبه ماه قبل شورای عالی بورس، سود این شرکت‌ها بعد از اعمال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی سازی در پایان شهریورماه با همکاری شرکت سپرده گذاری پرداخت می‌شود. هم اکنون سود در خزانه دولت قراردارد.

وی ادامه داد: از این ۱۳ شرکت سه شرکت بورسی شدند و در ۶ ماه دوم سال حداقل ۴ شرکت دیگر در بازار سرمایه پذیرش می‌شوند. همچنین مراحل ثبت هلدینگ این شرکت‌ها درحال انجام است و این هلدینگ به ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت تعلق دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، سهام عدالت
نظرات شما
پیشخوان